شورای ششم شهر مشهد چه راهبردهایی را دنبال می‌کند
کد خبر: 4212554
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸
به‌مناسبت روز شوراها

شورای ششم شهر مشهد چه راهبردهایی را دنبال می‌کند

حسن موحدیان با تأکید بر اینکه شورای ششم شهر مشهد، شورایی جوان با آرمان‌هایی بلند است، گفت: نخستین راهبرد ما در آغاز شورای ششم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بوده‌ است، بنابراین در دو سال اول تمام تلاشمان این بود که اعتبارات را به پروژه‌های نیمه تمام تخصیص دهیم و راهبرد دوم نیز توجه به حاشیه شهر بوده است.

حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهدحسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با حضور در خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی به‌مناسبت روز شوراها در خصوص رسیدگی به حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: باید از حاشیه‌نشینی به‌شدت جلوگیری شود، یعنی اجازه ساخت‌وساز ندهیم و ما دنبال این هستیم با احداث موانع فیزیکی جلوی گسترش حاشیه شهر را بگیریم و این کار در اولویت قرار دارد.
 
وی افزود: در زمینه حاشیه شهر سند بالادستی وجود دارد که در هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شده است و اگر برای افراد در حاشیه شهر حقوقی متصور می‌شویم، باید تکالیفی را نیز انجام دهند، به همین دلیل دنبال مشارکت افراد در حاشیه شهر رفته‌ایم تا تکالیف مورد نظر را انجام دهند، در نتیجه در تعامل با هم کار را پیش ببریم تا احساس کنند شهروند هستند. همه باید به اسناد بالادستی متعهد شویم و کمک کنیم که این اسناد بالادستی به نتیجه برسد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتقادات برخی اعضای شورا به شهردار بیان کرد: قضاوت‌ها در مورد عملکرد افراد متفاوت است و در واقع معاونان شهردار اقدامات لازم را انجام می‌دهند. ما فرصتی برای تغییر شهردار نداریم و این تغییر در سال پایانی به ضرر شورا است، طی دو سال اول پروژه‌‎های دیگران را به اتمام رساندیم و امسال سال طلایی شورا است و اگر دنبال مسائل دیگری باشیم، تمام فرصت را از دست می‌دهیم.
 
وی افزود: تغییر شهردار چه عملکرد ضعیفی داشته باشند و چه قوی از نظر منطقی به صلاح شورا و شهر نیست و اکنون نیز باید پای ایشان بایستیم تا دوره تمام شود، شهردار باید تا پایان دوره حضور داشته باشد و با قدرت به‌کار خود ادامه دهد و این مسائل بین شورا و شهردار طبیعی است و اگر شورا از شهرداری حمایت کند، کارایی اقدامات بیشتر می‌شود.
 
موحدیان با اشاره به تفاوت سرفاصله رسیدن برخی خطوط اتوبوسرانی به ایستگاه‌ها تصریح کرد: برخی سرفاصله‌ها 40 دقیقه و برخی نیز 10 دقیقه است، ما در زمینه حمل‌ونقل عمومی حساس هستیم و علی‌رغم همه مشکلات روی این مسئله کار می‌کنیم و قبول هم داریم که مردم از وضعیت ناراضی هستند، زمانی‌که من فرماندار و عضو هیئت مدیره اتوبوسرانی در سال‌های 90 تا 92 بودم، اتوبوسرانی 2300 دستگاه با میانگین کارکرد چهار تا پنج سال داشت که از آن زمان 12 تا 13 سال می‌گذرد و در حال حاضر 1700 اتوبوس با کارکرد بیش از 10 تا 12 سال داریم که به خرج افتاده‌اند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: زمانی‌که اتوبوس 200 میلیون تومان قیمت داشت، 182.5 میلیون تومان را دولت و 17.5 میلیون تومان را شهرداری پرداخت می‌کرد، اما اکنون قیمت هر اتوبوس 9.5 میلیارد تومان شده و 100 درصد را شهرداری پرداخت می‌کند، البته دولت باید اعتباراتی بدهد که انشالله خواهد داد. برای تعدادی میدل‌باس با شرکتی قرارداد بسته‌ایم، اما به دلایلی نتوانستند  تمام آن را تأمین کنند، 30 دستگاه را تحویل دادند و تعدادی که تأمین نشد را به 59 اتوبوس تبدیل کردیم که 10 دستگاه را قبلاً و 15 دستگاه در چند روز گذشته تحویل داده شد، امسال نیز 450 اتوبوس خریداری و به ناوگان اضافه می‌کنیم.
 
موحدیان در خصوص وضعیت تصادفات در مشهد گفت: متأسفانه در مشهد در بخش‌هایی که سرعت‌گیر نداریم تصادفات زیاد است، ما در بخش‌هایی که لازم است اصلاحات هندسی را انجام می‌دهیم، فرهنگسرای ترافیک داریم که کودکان را از همان دوران کودکی آموزش می‌دهد، پلیس نیز به دنبال پلیس‌یار است که آموزش در مدارس را انجام دهد و اگر بتوانیم این موضوع را به‌صورت جدی‌تر در مدارس دنبال کنیم، می‌تواند به کاهش تصادفات کمک کند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در تهران شورای عالی ترافیک وجود دارد، در استان نیز شورای ترافیک استان و در مشهد شورای ترافیک به ریاست فرماندار داریم که هر زمان اعلام کنند سرعت‌گیر ایجاد کنیم، چراغ راهنما بزنیم و یا علائم رانندگی را نصب کنیم ما این کار را انجام می‌دهیم و در دنیا به اندازه‌ای که در مشهد و کل کشور تابلوی راهنمایی و رانندگی داریم، تابلو وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: در خصوص مسائل ترافیکی باید آموزش را جدی بگیریم که این کار را انجام نمی‌دهیم، باید اصلاح هندسی معابر و مسائل فنی ترافیک را نیز دنبال کنیم و هرجا که می‌توانیم مسائل فنی را رعایت کرده و ساختار آن را اصلاح کنیم، ضلع دیگر نیز اعمال قاطعانه مقررات است و چند برابر شدن جرایم نقدی فایده‌ای ندارد، بلکه فرد باید بداند  وقتی تخلف کرده روز بعد ماشین وی توقیف می‌شود.
 
موحدیان با اشاره به اینکه در زمان حضرت امام خمینی(ره) راهبردهای متفاوتی به ایشان ارائه می‌شد و در نظام اسلامی مشارکت مردم مسئله بسیار مهمی است افزود: هدف حضرت امام از همان سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، آمدن مردم به پای کار بود و مشارکت مردم باعث شد که انقلاب اسلامی در فرصتی کوتاه به ثمر برسد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اهمیت مشورت در اسلام، بیان کرد: اگر ما بتوانیم مردم را همراه خود کنیم، زود به نتیجه خواهیم رسید، از همان سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی شوراها مدنظر حضرت امام(ره) بوده است که در این خصوص می‌توان از تأسیس شورای انقلاب، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نام برد و وقتی مردم در تصمیم‌گیری‌ها مداخله می‌کنند عملاً حمایت بیشتری خواهند داشت. 
 
موحدیان با تأکید بر اینکه شورای ششم شهر مشهد، شورایی جوان با آرمان‌هایی بلند است، تصریح کرد: اولین راهبرد ما در آغاز شورای ششم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بوده‌ است، بنابراین در دو سال اول تمام تلاشمان این بود که اعتبارات را به پروژه‌های نیمه تمام تخصیص دهیم، راهبرد دوم نیز توجه به حاشیه شهر بوده است و کسانی‌که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند سهم بسزایی در توسعه و آبادانی شهر داشته‌اند و بسیاری از خدمات ما در شهر به دست همین کسانی اتفاق می‌افتد که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: یکی از دیدگاه‌های دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که ممکن است اقدامات ما در حاشیه شهر باعث توسعه حاشیه‌نشینی شود که این موضوع نیز مورد قبول بنده است، اما به هر حال یکی از اولویت‌ها به جهت عدالت در توزیع منابع و جبران عقب‌ماندگی‌های حاشیه شهر مشهد، تخصیص بخشی از اعتبارات به این سمت بوده است.

 

مشارکت مردم؛ راهبرد دیگر شورای ششم

 
موحدیان با بیان اینکه راهبرد دیگر ما در شورای ششم مشارکت مردم بوده است، تصریح کرد: ما برای هر پروژه‌ای در محله‌های هدف بازآفرینی تعریف کردیم، مشارکت مردم را داشتیم و مردم تصمیم گرفتند که چه اقداماتی باید انجام شود، امسال نیز برای هر محله هدف بازآفرینی، حدود ۱۵ میلیارد تومان بودجه تدارک دیده‌ایم که مجموعاً برای ۸۰ محله چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان خواهد شد. تمام پروژه‌هایی که در بحث محلات هدف بازآفرینی و در حاشیه شهر کار کردیم، با نظر مردم بوده و ممکن است حتی برخی از این پروژه‌ها در اولویت شهرداری و شورای شهر نبوده باشد، اما به دلیل درخواست مردم، این اقدامات را انجام داده‌ایم.
 
وی افزود: همچنین به دلیل مسائل ترافیکی سنگینی که در حاشیه شهر مثل ورودی بلوار بهمن و خروجی مشهد به طرف شهرک مهرگان و... وجود دارد، پروژه‌هایی مثل دوربرگردان شهید میرزایی، تعریف شده است تا بتوان کاهش آلودگی هوا و ‌بهبود ترافیک در این مناطق را داشته باشیم و در همین خصوص تعریض پل دهرود یکی دیگر از پروژه‌ها بود که علیرغم اینکه خارج از محدوده شهری بود و کار ما تخلف محسوب می‌شد، اما با افتخار این موضوع را اعلام می‌کنیم که با هماهنگی‌هایی که با مقامات داشتیم تعریض پل دهرود تأیید شد و این اتفاق افتاد، علاوه بر آن دوربرگردان شهید میرزایی و تعریض پل انتهای بلوار شهید باهنر، از دیگر پروژه‌هایی بود که در سال گذشته در اولویت‌های ما بود.
حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در تحریریه ایکنا
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه راهبرد دیگر ما در شورای ششم در رابطه با بانوان بوده است، بیان کرد: باید بستری برای ورزش بانوان فراهم کنیم و در این رابطه بوستان‌های مخصوص بانوان با امکانات ورزشی مثل دوچرخه سواری، بسکتبال، والیبال، و... را راه‌اندازی کرده‌ایم.

 

مشهد از لحاظ آب فقیر است

 
موحدیان با تأکید بر اینکه مشهد از لحاظ آب فقیر است، گفت: اگر ما بخواهیم به‌صورت بی‌رویه ادامه دهیم دچار مشکلات خواهیم شد و باید به فکر موضوع آب باشیم. مشهد شهری زیارتی و خدماتی است و سند توسعه مشهد بر مبنای خدمات است. برای کشاورزی و صنایع بزرگ با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و در همین راستا استفاده از پساب به جای آب شرب را در دستور کار قرار داده‌ و خرید پساب برای ۲۵ سال آینده را انجام داده‌ایم، بر همین اساس پساب را برای یک بازه ۲۵ ساله با قراردادی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی، خریداری کرده و در هر سال ۱۱.۲ میلیون متر مکعب پساب تسویه شده را تحویل خواهیم گرفت، بنابراین برای فضای سبز یک آب پایدار خواهیم داشت و انتقال این پساب نیز طی قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم انجام خواهد شد.
 
وی بیان کرد: یکی از مسائل مهم و راهبردهای ما ترافیک و راه‌های کاهش آن بوده و بسیار مهم است که در این خصوص تلاش کنیم و ضمن کاهش آلودگی، کاهش عصبانیت و ناراحتی مردم در ترافیک را نیز داشته باشیم. خط سه و چهار قطار شهری در دوره ششم شورای شهر مشهد جدی گرفته شد، مترو ظرفیت گسترده‌ای دارد و هنوز به‌طور کامل از ظرفیت مترو استفاده نمی‌کنیم که با تکمیل خطوط سه و چهار مترو خواهیم دید که ترافیک در مشهد به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: افزایش ظرفیت بهره‌مندی از مترو در برنامه‌های شورا قرار گرفته و در این خصوص حفاری بخش شرقی خط سه به اتمام رسیده است، همچنین محور غرب از بزرگراه امام علی(ع) آغاز شده است و تا انتهای بلوار امیریه ادامه خواهیم داد و امیدواریم در دوره ما با تلاشی که در شرکت ساخت قطار شهری صورت گرفته است، حفاری خط سه و چهار قطار شهری مشهد، به اتمام برسد‌. قرار بود تا ۲۸ اردیبهشت فاز یک خط سه را به بهره‌برداری برسانیم، اما به دلایلی این اتفاق رخ نداد، فاز یک خط سه قطار شهری باپیگیری‌های فراوان و علی‌رغم مشکلات زیادی که در این خصوص وجود دارد، تا شهریورماه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
 
موحدیان در پاسخ به اخبار و حواشی مطرح شده مبنی بر پلمپ کارگاه خط سه قطار شهری توسط آستان قدس رضوی، تصریح کرد: اگر همه ما در محور قانون اقدامات خود را پیش ببریم کار به نتیجه خواهد رسید. آستان قدس جلوی ما را نگرفته است و مقام قضایی در تذکری از اینجانب و شهردار مشهد از ما خواست با توجه به اعتراض آستان قدس کار را تعطیل کنیم و ما نیز به صورت موقت کار را متوقف کردیم تا با آستان قدس به نتیجه برسیم. دستورات تولیت آستان قدس نیز در این راستا کاملاً به‌جا بوده است، وی مساعدت کرد و این مشکل مرتفع شده است و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تأخیر ایجاد شده را جبران کنیم.
 
وی در ادامه به تشریح برخی دیگر از اقدامات شورای ششم پرداخت و بیان کرد: بازگشایی معابر پادگان، پیشبرد عملیات احداث پارک ۷۳ هکتاری کرامت و ایجاد برخی پارک‌های دیگر در راستای گسترش فضای سبز از دیگر اقدامات در این دوره شورای اسلامی شهر بوده است و امیدوارم بتوانیم در یک سال باقی مانده با بهره‌برداری از پروژه‌هایی که در بودجه دیده‌ایم یک کارنامه موفق از شورای ششم به مردم مشهد ارائه کنیم.

 

ایجاد پردیس تئاتر مستقل یکی از ضرورت‌هاست

 
حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درباره وضعیت پردیس تئاتر مستقل گفت: حقیقتاً درباره این پروژه سال گذشته کمی کوتاهی کردیم، این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که کلنگ آن در دوره گذشته به زمین زده شده و ما برای این پروژه با عنوان مجتمع فرهنگی هنری اعتبار قرار داده بودیم، این پروژه یکی از ضرورت‌هاست که باید ایجاد شود ، البته اطراف آن کار در حال انجام است، اما برای این پروژه سال گذشته تنها حدود 30 تا 40 میلیارد هزینه شده است، در حالی که قرار بود 100 میلیارد تومان برای آن هزینه شود، امسال هم برای این پروژه اعتبار اختصاص داده شده است و امیدواریم که بتوانیم امسال با پیگیری  آن را تا جایی پیش ببریم.
 
موحدیان در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه‌های اجرایی به رویکرد مشترکی درباره حاشیه شهر رسیده‌اند، اظهار کرد: باید از حاشیه‌نشینی به‌شدت جلوگیری شود، به این معنا که اجازه ساخت و ساز داده نشود که ما با قدرت تا جایی که توانسته‌ایم جلوی این کار را گرفته‌ایم و در کنار آن به‌دنبال ساختارهایی هستیم که با احداث یک‌سری موانع فیزیکی بتوانیم مانع گسترش ساخت‌‌وسازها در حاشیه شهر شویم، بنابراین باید از حاشیه‌نشینی جلوگیری شود.
 
وی با بیان اینکه در این‌باره دیدگاه‌ها متفاوت است، افزود: اگر برای حاشیه شهر حقوقی لحاظ می‌شود، باید اهالی تکالیف‌شان را نیز انجام دهند و به همین دلیل به سمت مشارکت آنها رفته‌ایم تا آنان نیز تکالیف‌شان را انجام دهند، مشارکت یک‌طرفه انجام نمی‌شود، بلکه یک تعامل دو طرفه است و باید حقوق آن‌ها را تاجایی که می‌توانیم بدهیم، مواردی چون نظافت کوچه‌ها و جمع‌آوری زباله‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها که بر عهده شهرداری است. نظارت میدانی این مناطق نیز از جمله کارهایی است که به صورت مرتب انجام می‌دهیم و تا جایی که می‌توانیم در انجام کارها با آنها مشارکت می‌‎کنیم تا احساس شهروند بودن داشته باشند.

 

تعهد به اسناد بالادستی در برخورد با مسائل حاشیه شهر مبنا باشد

 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در این باره سندی بالادستی ایجاد شد که در هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد، ادامه داد: باید همه دست‌اندرکاران تابع اسناد و قوانین بالادستی باشند و به آن متعهد شوند، چنانکه محلات هدف بازآفرینی در همین راستا ایجاد شده و باید پذیرفت که وقتی در جمع نتیجه‌ای حاصل شد، حتی مخالفان باید پایبند باشند که متأسفانه این فرهنگ کمتر در ما وجود دارد و وقتی تصمیمی مغایر با نظرمان است، کار نمی‌کنیم و حتی گاه مانع از انجام آن می‌شویم که فرهنگ غلطی است.
 
وی بیان کرد: برای نمونه در شورا اتفاقی مصوب می‌شود، اما من به آن رأی مثبت نداده‌ام، باید پای آن بایستم و همه جانبه از آن حمایت کنم تا به نتیجه برسد، به همین ترتیب در دولت یک تصمیمی برای حاشیه شهرها گرفته شده است که از آن تبعیت می‌کنیم و هر سال هم علاوه بر اعتباراتی که وزارت راه و شهرسازی قرار می‌د‎‌هد، در مواردی که در تسریع امور مؤثر هستیم، اقدام می‌کنیم، همچون بازگشایی معابر که برایمان مهم است تا در کمک‌رسانی و خدمات به آنها مشکلات کمتری وجود داشته باشد.
 
موحدیان به ایجاد روحیه شاد و با نشاط در مردم به‌عنوان یکی از وظایف شهرداری اشاره و اظهار کرد: ارتفاعات مشهد، به‌ویژه قله زو از جمله مناطقی بود که با دستور مقام معظم رهبری با تخریب آن جهت ساخت و ساز مخالفت شد تا در اختیار مردم قرار گیرد و اکنون تبدیل به فضایی برای تفریح مردم و ورزش همگانی شده است و  اقدام به درخت‌کاری ضلع جنوبی این منطقه کردیم و فضای مفرح و شادی ایجاد شد. 
 
وی درباره برنامه‌ شورای شهر در راستای ایجاد طراحی معماری اسلامی شهر تصریح کرد: در این زمینه پیگیری‌های بسیاری از رئیس کمیسیون شهرسازی صورت گرفته تا افراد بسیاری را پای کار بیاورد. واقعیت این است که تا نزدیکی حرم مطهر رضوی هیچ حس معنوی وجود ندارد و ساختمان‌هایی که ساخته شده است جز معدود موارد، به این موضوع توجه نشده است و هیچ نمادی از نمای شهر اسلامی در طراحی ساختمان‌های اطراف حرم وجود ندارد.
 
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه این اتفاق در تمامی رینگ‌های اطراف حرم به همین شکل است، ادامه داد: در دوره‌ای برای حفظ نمای گنبد حرم مطهر رضوی ساخت و ساز در خیابان تهران تنها به‌صورت پلکانی با رعایت عقب‌نشبنی در هر طبقه مجوز ساخت داشته که اتفاق خوبی بوده است و از آنجا که در این مسئله خطاهای راهبردی داشتیم که منجر به از بین رفتن نمای مذهبی مراکز اطراف حرم شد، این موضوع یکی از اعتراضات تولیت آستان قدس رضوی و امام جمعه مشهد بوده است و به همین دلیل طرح اطراف حرم مطهر رضوی بازنگری شد و تغییرات جدی در آن به وجود آمد. کارگروه سیما و منظر در شورا تشکیل شده، ضمن آنکه مرکز پژوهش‌های شورا نیز بر روی این موضوع کار می‌کند و تحقق این موضوع را به‌عنوان یک مطالبه عمومی در شورای ششم پیش برده‌ایم.
 
وی گفت: این موضوعات باید در طراحی مد نظر باشد و به صورت قانون درآید تا هنگام اخذ مجوز پروانه به سازندگان ارائه شود و آنها را ملزم به رعایت کند، زیرا پیگیری این موضوع بدون آنکه قانونی وجود داشته باشد، از اختیارات شورا خارج است. 
انتهای پیام
captcha