جهل مردم، پل پیروزی مشرکان است
کد خبر: 4207731
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
نماینده ولی فقیه در گلستان:

جهل مردم، پل پیروزی مشرکان است

آیت‌الله نورمفیدی با بیان اینکه پیامبران آمدند تا با آگاهی‌بخشی به مردم راه سعادت را به آنان نشان دهند، گفت: در طول ادوار همواره مترفین برای پیشبرد اهداف خود در مقابل پیامبران ایستادگی و مخالفت کردند.

آیت‌الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه گلستانبه گزارش ایکنا از گلستان، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان امروز، 11 فروردین‌ماه در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد جامع گلشن گرگان برگزار شد، گفت: خدای متعال در آیات ابتدایی سوره زخرف، ریشه فرهنگی و اعتقادی عصر جاهلیت را درهم شکست و مهر بطلان بر ناقص‌العقل بودن زنان زد.

نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به اینکه خدای متعال در آیه 20 سوره زخرف تفکر غلط دیگری را از مشرکین نقل می‌کند، اظهار کرد: ادعای مشرکان در این آیه این بوده که خواست و اراده خدای متعال بوده که آنان بت‌ها را بپرستند، در غیر اینصورت خدای متعال با آنان مقابله می‌کرد.

آیت‌الله نورمفیدی با تأکید بر اینکه خدای متعال دو اراده تکوینی و تشریعی دارد، تصریح کرد: در اراده تکوینی آنچه را که خدای متعال بخواهد در فرد محقق می‌شود، لذا ما با اراده تکوینی خدا آفریده شده و دوران جنینی خود را گذرانده و رشد یافتیم و این امر در همه موضوعات خلقت صدق می‌کند و تخلف بردار نیست.

وی ادامه داد: در اراده تشریعی خدا فرستادگانی را می‌فرستد تا راه درست را به آنان نشان دهد و اجبار در آن راه ندارد، در واقع انسان در اینجا موجودی مختار بوده و می‌تواند برخلاف اراده تشریعی خدای متعال عمل کند، لذا ارادات تشریعی یعنی قوانین و مقرراتی که فرستادگان آوردند و تخلف‌بردار است.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه در آیه 20 سوره زخرف مشرکان به اراده تکوینی خدا تمسک کردند، افزود: خدا فرستادگانی را ارسال کرد تا مردم را از بت پرستی نهی کنند، لذا در این آیه مراد اراده تشریعی هست اما مشرکان برای توجیه کار خود به اراده تکوینی خدا متوسل شدند.

آیت‌الله نورمفیدی به آیه 21 و 22 سوره زخرف اشاره کرد و افزود: نه عقل کارهای مشرکان را توجیه می‌کند و نه دلیل نقلی همچون وجود کتاب دیگری از قبل بوده تا آنان به آن تمسک جسته و اجازه پرستش بت به آنان داده شده باشد و کار و فعل آنان را توجیه کند.

وی با بیان اینکه منظور از کلمه «مُتْرَفُوهَا» در آیه 23 سوره زخرف افرادی بوده که پول و قدرت آنان را مست کرده و از جهل مردم برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، گفت: پیامبران با رهنمودهای خود سعی در آگاه ساختن مردم داشتند، لذا همواره در طول ادوار مترفین در مقابل پیامبران ایستادگی و مخالفت کردند و با تفکر و تعقل در تاریخ درمی‌یابیم فرعون‌های زمان ما آمریکا و دول استکباری است.

انتهای پیام
captcha