کد خبر: 4310065
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۴
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد:

لزوم تغییر روش در دعوت جوانان به دین/ باید «تفهیم» را به جای «تحمیل» نهادینه کنیم

زهرا ترابیان قرآن را طرح جامع برای ساختن هویت دینی برشمرد و گفت: دستور و الگوی قرآن برای دعوت جوانان بهره مندی از روش تفهیم و گفت و گوی احسن است.

لزوم تغییر روش در دعوت جوانان به دین/ باید «تفهیم» را به جای «تحمیل» نهادینه کنیم

هویت نسل جوان در جامعه ما از جمله مسائل مهمی است که دنیای مدرن آن را مورد هجمه بی‌رحمانه قرار داده و بحرانی در این نسل ایجاد کرده که نه از روی نبودن نقشه بلکه ناشی از گم کردن نقشه بوده است. قرآن کریم سنگ بنای هویتی نسل جوان را به درستی ترسیم کرده که از ژرفای وجود و فطرت جوان بر می‌خیزید.
 زهرا ترابیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با ایکنا از گلستان با اشاره به اینکه بازگشت به فطرت، بنیان نظری هویت دینی است، اظهار کرد: آیه ۳۰ سوره روم بنیادی‌ترین اصل را در این حوزه مطرح می‌کند که هویت دینی امری تحمیلی و بیرونی نیست بلکه بیدار کردن سرشت الهی انسان‌هاست.
وی با بیان اینکه بحران هویت زمانی رخ می‌دهد که این فطرت با غبار گناه یا شبهات مدفون شود، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند  خوردباوری بر اساس ایمان و تقویت هویت ملی و دینی تنها راه مقابله با این بحران است.
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه جوان با تمسک به قرآن می‌تواند هم در برابر شبهات بایستد و هم بنیانگذار تمدن نوین اسلامی شود، خاطرنشان کرد: هویت‌یابی نسل جوان یکی از کلیدی‌ترین مسائل جامعه است که ترکیبی از فطرت، توحید، عقلانیت، ایثار و مسئولیت‌پذیری است که در پرتو آن جوان می‌تواند هم خود را ساخته و هم تمدن نوین اسلامی را پایه‌ریزی کند.
 ترابیان در بخش دیگری از سخنان خود به چهار الگوی قرآنی هویت‌ساز برای جوانان اشاره کرد و گفت: قرآن کریم با معرفی این الگوها، مسیر هویت‌یابی را برای نسل جوان به روشنی و وضوح ترسیم می‌کند.
 وی با اشاره به آیه ۱۳ سوره کهف که قرآن صراحتاً عامل اصلی حرکت عظیم اصحاب کهف را جوان بودن آنان می‌داند، ادامه داد: این بیان نشان می‌دهد جوان می‌تواند پیشگام ایمان در جامعه ای شرک آلود باشد زیرا هجرت اصحاب کهف برای حفظ دین، درس تحول‌ آفرینیِ جوان مومن و عدم انفعال در محیط ناسالم است.
استاد حوزه و دانشگاه با استناد به آیه ۶۰ سوره انبیاء گفت: قرآن حضرت ابراهیم(ع) را با وصف «فتی» (جوان) معرفی میکند که با زبان استدلال با شرک مقابل کرد و سپس به میدان عمل رفت. این الگو به جوان می‌آموزد که هویت دینی او نه تنها با عقلانیت در تضاد نیست، بلکه از آن سرچشمه میگیرد.
ترابیان آیه ۳۳ سوره یوسف را نماد خودمهارگری در اوج قدرت جوانی دانست و اضافه کرد: یوسف جوان، زندان را به گناه ترجیح می‌دهد که این قله‌ای از هویت متعالی است که به جوان می‌آموزد چگونه در برابر طوفان شهوات، با تکیه بر ایمان پایداری کند.
وی آیه ۱۰۲ سوره صافات را اوج تسلیم بودن در برابر اوامر الهی برشمرد و تاکید کرد: هویت دینی واقعی آنجایی تثبیت می‌شود که خواست من در برابر خواست خدا رنگ ببازد. 
استاد حوزه و دانشگاه ارکان هویت دینی از منظر قرآن را «ایمان به غیب»، «تقوا» و «مسئولیت پذیری اجتماعی» برشمرد و افزود: این ارکان هویت دینی را از انزوا و انفعال خارج کرده و به هویتی پویا و اثرگذار برای همه اقشار به ویژه نسل جوان تبدیل می‌کند.
 ترابیان با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره نحل، تغییر روش دعوت از «تحمیل» به «تفهیم» را اولین راهکار عملی دانست و گفت: باید با «حکمت»، «موعظه حسنه» و «جدال احسن» با نسل جوان ارتباط برقرار کرد و «احیای سبک زندگی اسلامی» را راهکار دیگری عنوان کرد.
 وی با استناد به آیه ۱۶۲ سوره انعام، خاطرنشان کرد: هویت دینی باید در تمام شئون زندگی جوان از تحصیل و کار تا ازدواج و تفریح متجلی شود تا جوان قرآنی با تمسک به فطرت توحیدی و الگوگیری از اسوه‌های قرآنی، هویتی ریشه‌دار، پویا، عاقل و عاشق، متعهد و مسئول برای خود و هم نسلان خود بسازد. 
انتهای پیام
captcha