ازدواج؛ آسان‌ترین حکم خداوند
کد خبر: 4205655
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
بررسی آیات کاربردی/ ۵

ازدواج؛ آسان‌ترین حکم خداوند

یک کارشناس علوم دینی گفت: در بین احکام دینی، ازدواج آسان‌ترین حکم خداوند است، در حالی که ما به سخت‌ترین حالت ممکن آن را اجرا می‌کنیم.

ازدواج در قرآنحجت‌الاسلام محمدحسین فرخی، کارشناس علوم دینی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، در تبیین آیات جزء پنجم قرآن کریم با اشاره به آیه ۲۸ سوره نساء اظهار کرد: در این آیه خداوند می‌فرماید: «يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا»، خداوند با ازدواج زنان مؤمن با مردان مؤمن و با ازدواج با کنیزان مؤمن و در حقیقت با حکم قانون ازدواج آسان می‌خواهد بار مشکلات زندگی و مشقت روابط نامشروع برای مؤمنان سبک شود، چراکه انسان در برابر مشکلات و تفکرات انسانی ضعیف و ناتوان است.

در بین احکام دینی همچون حج، نماز، امر به معروف و نهی از منکر و... آسان‌ترین احکام مربوط به ازدواج است که با یک عقد و قرائت صیغه محرمیت بین زن و مرد نامحرم برقرار می‌شود. اما متأسفانه می‌بینیم که امروزه ازدواج تبدیل به سخت‌ترین مسئله زندگی در بین جوانان شده است.

این افراد برای آرامشی که قرار است از ازدواج به آن دست یابند باید مسیر بسیار سختی را طی کنند که یکی از علت‌های آن مربوط به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی است. اگر دولت به جای پرداخت وام به زوج‌های جوان کالاهای اولیه آغاز یک زندگی مشترک را به آنها هدیه می‌کرد شرایط بسیار بهتر بود، چراکه اکنون با پرداخت این وام آغاز زندگی مشترک زوجین با مشکل پرداخت قسط شروع می‌شود و یک حکم آسان خداوند تبدیل به مهم‌ترین دغدغه جوانان می‌شود.


بیشتر بخوانید:


دولت‌ها در اشاعه و ترویج فرهنگ ازدواج آسان نقش بسیار مؤثری دارند، از این‌رو می‌توانند با هدیه دادن کالاهای اولیه به جای پول نقد در امر ازدواج را تسهیل ببخشند. از طرفی چشم و هم‌چشمی و حس برتری‌جویی در مبحث ازدواج نیز صورت دیگری از این مسئله است که در بین مردم رایج شده است. اسراف و ولخرجی‌های بی‌مورد و هزینه‌هایی که هیچ یک ضامن خوشبختی عروس و دامادها نیست، از ازدواج، سخت‌ترین مسئله را امروزه در جامعه ایجاد کرده است، در حالی که در آیه شریفه ذکر شده خداوند با آسان گرفتن حکم ازدواج می‌خواهد بار مشکلات زندگی کاسته شود.

ماه رمضان؛ بهترین فرصت برای تسهیل امر ازدواج

یکی از نکاتی که در ماه مبارک رمضان باید مدنظر قرار دهیم کمک به ازدواج جوانان است، در فرازی از دعای ماه مبارک رمضان داریم «اللهم اکس کل عریان»، خدایا افراد برهنه را لباس بپوشان، از طرفی هم در قرآن کریم خداوند زن و شوهر را لباس یکدیگر معرفی کرده است. بنابراین، پرداختن به امر ازدواج در ماه مبارک رمضان امری پسندیده است.

امروزه جامعه ما نیاز اساسی به فرهنگ‌سازی در زمینه ازدواج آسان دارد. در آیه ۶۴ سوره نساء خداوند قاعده‌ای را تحت عنوان توسل به اولیای دین بیان می‌کند. در این آیه آمده است: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا؛ ما رسولی نفرستادیم مگر بر این مقصود که خلق به امر خدا اطاعت او کنند. و اگر هنگامی که آنان (گروه منافق) بر خود ستم کردند به تو رجوع می‌کردند و از کردار خود به خدا توبه نموده و تو هم برای آنها استغفار می‌کردی و از خدا آمرزش می‌خواستی، در این حال البته خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند.» خداوند در آیات قرآن کریم از گناه با تعبیر ظلم به نفس یاد می‌کند به عبارتی گناه را نوعی ظلم به خود انسان می‌داند.

در دعای کمیل نیز حضرت علی(ع) می‌فرماید با گناه به خودم ستم کردم. بر این اساس اگر کسانی که به خود ستم کردند و مرتکب گناه شدند پیامبر را واسطه قرار دهند تا خداوند توبه آنها را بپذیرد. از این آیه دو نکته بر می‌آید اول اینکه این آیه جوابی است به کسانی که توسل به خداوند و اولیا را شرک می‌دانند، این آیه به وضوح بیان می‌کند که اگر کسی سمت پیامبر(ص) رفت و ايشان را واسطه بین خود و خداوند قرار داد که توبه‌اش پذیرفته شود، قطعاً خداوند را توبه‌پذیر خواهد یافت.

دوم اینکه براساس این آیه پیامبر(ص) خود آمرزنده گناه نیست و در این آیه از پیامبر نمی‌خواهیم که گناهان ما را ببخشد، چراکه ایشان تنها می‌تواند از خداوند طلب آمرزش داشته باشد. به عبارتی اولیای دین آبرومند نزد خداوند هستند و از ایشان می‌خواهیم که ما را شفاعت کنند. «یا وجیه عند الله اشفع لنا عند الله» به عبارتی اهل بیت آبرومند نزد خداوند هستند و واسطه فیض بین خدا و بندگان قرار دارند.

در آیه ۸۶ سوره نساء نیز یکی از نکات اخلاقی بسیار زیبا بیان می‌شود. خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا؛ هر گاه شما را تحیت و سلامی گفتند شما نیز باید به تحیت و سلامی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید، که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید.» یکی از احکام نماز این است که اگر کسی به ما سلام داد و کسی در جمع ما نبود که پاسخ داد، واجب است جواب سلام او را بدهیم در حالی که حرف زدن در نماز گناه و باعث باطل شدن نماز می‌شود، خداوند در این آیه به اهمیت احترام، مودت و محبت در جامعه اشاره دارد.

در بحارالانوار روایتی از امام حسین(ع) آمده است؛ انس ابن مالک نقل می‌کند در محضر امام حسین(ع) بودم حضرت کنیزی داشتند که این کنيز وارد شد و شاخه گلی را به امام حسین(ع) هدیه کرد، امام هدیه را گرفت و فرمود تو در راه خداوند آزاد هستی. حضرت در پاسخ به سؤال مالک که چرا برده را آزاد کردید می‌فرماید خداوند ما را این‌گونه تربیت کرده است و به آیه ۸۶ سوره بقره اشاره می‌کند و می‌فرماید: «اگر کسی کار خوبی را نسبت به شما انجام داد با کار بهتری او را خوشحال کنید.»

امروزه جامعه ما نیاز به محبت دارد و به هر میزانی که محبت در بین مردم بیشتر شود و اخلاق اسلامی و پیامبرگونه در بین مردم بیشتر شود نشاط و شادابی نیز در جامعه بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha