رتبه نخست مردم قم در پرداخت صدقات در کشور
کد خبر: 4204400
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
مدیرکل کمیته امداد قم خبر داد:

رتبه نخست مردم قم در پرداخت صدقات در کشور

حجت‌الاسلام مهری گفت: در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری، ۳۲ میلیارد تومان صدقات مردمی و ۶ میلیارد تومان توسط مراکز نیکوکاری جمع‌آوری شده که استان قم در عملکرد کشوری در این حوزه رتبه نخست را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاها مهری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد طا‌ها مهری، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم در نشست خبری که صبح امروز ۱۹ اسفندماه، در سالن اجتماعات این اداره برگزار شد، بیان کرد: ۲۱ هزار ۶۱۲ خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) قم هستند که مجموع تعداد نفرات آن‌ها ۳۹ هزار و ۳۷ نفر است؛ مطابق قانون دهک‌های یک تا پنج، خدماتی مانند مسکن، فرهنگی، حقوقی و اشتغال را دریافت می‌کنند، به علاوه دهک‌های یک تا سه، کمک‌های معیشتی نیز دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد در پنج حوزه حمایت و سلامت خانواده، اشتغال و خودکفایی، مسکن و امور مهندسی، فرهنگی و توسعه مشارکت‌های مردمی فعالیت دارد، گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) در زمینه اشتغال و خودکفایی از یک میلیون شغلی که دولت سیزدهم برنامه ایجاد آن را داشته، ۵۰۰ هزار شغل را تقبل کرده است.

پرداخت 35 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال توسط کمیته امداد قم

مهری ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی(ره) قم ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال در نظر گرفته است که ۵۰ درصد از تسهیلات اشتغال و خودکفایی به صورت مددجویی و ۵۰ درصد غیرمددجویی است، یعنی افرادی که تحت حمایت کمیته امداد نیستند اما در زمینه اشتغال نیاز به کمک دارند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم ادامه داد: در زمینه آموزش کسب و کار، ایجاد و توسعه مشاغل نوین و دانش‌بنیان، بازاریابی و فروش محصولات مددجویان، حمایت و پایدارسازی اشتغال مددجویان، کاریابی برای نیازمندان اقدامات متعددی صورت گرفته که در مجموع عملکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در این زمینه، اشتغال ۲۴۰ میلیارد تومانی بوده است.

وی با اشاره به همکاری با فعالان کسب و کار و برگزاری جلسات با آنان، گفت: هر کسی که به کمیته امداد مراجعه می‌کند ابتدا موضوع کاریابی را برای او پیگیری می‌کنیم و در صورتی که امکان آن نباشد به دنبال ایجاد کسب و کار برای فرد می‌رویم.

پرداخت ۲۰۰ میلیون بلاعوض و ۵۰ میلیون قرض‌الحسنه برای مسکن مددجویان

مهری با بیان اینکه عملکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری در زمینه تعمیر و مرمت مسکن مددجویان ۲۳ میلیارد تومان بوده است، گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) در خرید و احداث مسکن مددجویان، ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه صندوق امداد و ولایت اعطا می‌کند.

مهری در رابطه با اقدامات صورت گرفته در بخش حمایت و سلامت خانواده، بیان کرد: ارائه خدمات ویژه به سالمندان تحت پوشش، ارتقاء افزایش شاخص‌های سلامتی خانواده مددجویان، پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار نیازمند، پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی مددجویان طرح‌های اشتغال، پرداخت سهم بیمه خانوار زنان روستایی، کمک معیشت به مددجویان تحت پوشش و کمک‌های موردی اعم از مددجویان و غیر مددجویان، کمک هزینه فرانشیز بیماران نیازمند، وام‌های ضروری نیازمندان از طریق صندوق امداد و ولایت، بانک‌ها و سایر صندوق‌ها، کمک به تأمین تجهیزات و هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج، هزینه درمان بیماران زمین‌گیر از جمله اقدامات این حوزه است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم بیان کرد: برگزاری اردو‌های آموزشی، تربیتی و زیارتی، ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ارائه راهنمایی و مشاوره تخصصی از جمله اقداماتی است که در زمینه فرهنگی صورت می‌گیرد که در این زمینه ۷ میلیارد تومان هزینه شده و با توجه به اینکه زیرساخت‌های آن در کمیته امداد وجود دارد، حجم عملکردی آن بیشتر است.

مهری با اشاره به پیگیری حقوقی ۱۵۲ پرونده مددجویان در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری، گفت: صدقات، زکوات، مراکز نیکوکاری و اکرام ایتام و محسنین چهار بخش مشارکت‌های مردمی است که بخشی از آن به صورت مستقیم اعم از نقد و کالا به کمیته امداد داده می‌شود و بخشی به صورت غیر مستقیم توسط مراکز نیکوکاری جمع‌آوری می‌شود.

رشد 48 درصدی پرداخت صدقات مردمی

وی عنوان کرد: در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری، ۳۲ میلیارد تومان صدقات مردمی و ۶ میلیارد تومان توسط مراکز نیکوکاری جمع‌آوری شده که استان قم در عملکرد کشوری در این حوزه رتبه نخست را دارد و نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است. هم‌چنین در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری، بیش از ۳۶ میلیارد تومان زکات نقدی و غیرنقدی دریافت شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفت: ۳۵ هزار حامی، ۶ هزار ۷۶۸ نفر ایتام و محسنین را تحت حمایت دارند که میانگین کمک به ایتام در کشور ۸۰۰ هزار تومان است اما این رقم در قم بیش از یک میلیون و ۸۰۰ تومان است. در بخش محسنین نیز میانگین کشوری ۴۰۰ هزار تومان است که در قم بیش از ۸۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه ۱۰۵ مرکز نیکوکاری فعال در قم داریم افزود: عملکرد نقدی و غیرنقدی مشارکت‌های مردمی در بخش‌های مختلف بیش از ۲۸۴ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته رشد ۴۸ درصدی داشته که از این میزان ۱۵۸ میلیارد تومان به صورت مستقیم به کمیته امداد و ۱۲۵ میلیارد تومان از طریق مراکز نیکوکاری کمک شده که نشان از اعتماد بالای مردم به کمیته امداد دارد.

وی در پایان با اشاره به قرار داشتن هفته احسان و نیکوکاری، اظهار کرد: مردم می‌توانند از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۱۶۶۰۰۰ برای شرکت در جشن نیکوکاری اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha