احکام شرعی انتخابات
کد خبر: 4202399
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
در گفت‌وگو با ایکنا تشریح شد

احکام شرعی انتخابات

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تشریح احکام شرعی انتخابات گفت: شرکت در انتخابات وظیفه‌ای عقلی، ملی، اسلامی و انقلابی است، چراکه با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی امنیت، عزت و اقتدار ملی تأمین و حفظ می‌شود.

سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدآیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد در گفت‌وگو با ایکنا با بیان احکام شرعی انتخابات گفت: شرکت در انتخابات وظیفه‌ای عقلی، ملی، اسلامی و انقلابی است، چراکه با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی امنیت، عزت و اقتدار ملی تأمین و حفظ خواهد شد.

این مهم وظیفه عینی است و چنین نیست که اگر در منطقه‌ای مشارکت زیاد داشتیم، از بقیه ساقط می‌شود بلکه وظیفه عینی بوده و لذا یک تکلیف تلقی می‌شود. دعوت به شرکت در انتخابات و پاسخگویی به شبهات انتخاباتی از باب دعوت به خیر و تبیین مسائل و گاهی از باب امر به معروف و نهی از منکر، امری ضروری و لازم است و نه تنها خود باید شرکت کنیم بلکه باید دیگران را نیز دعوت به شرکت کنیم.

هیچ کسی نباید شرعاً، عقلاً و الزام ملی و میهنی دیگری را از شرکت در انتخابات منع کند و این حرام سیاسی، شرعی، ملی و امنیتی است، بنابراین حتی شوهر هم نسبت به همسر حق منع ندارد و وظیفه دارند در انتخابات شرکت کنند و باید زمینه حضور را فراهم کند.

نه تنها شرکت در انتخابات یک امر لازم و قطعی است بلکه رأی دادن به فرد اصلح امری الزامی است. تدین، تعهد و خوشنامی، وفاداری به انقلاب و ایستادگی در مسیر انقلاب همراه با عزم و اراده و نفوذناپذیری در برابر دشمن،  مرعوب نشدن در برابر دشمن، ساده‌زیستی و دور بودن از اشرافی‌گری، مردمی بودن و آشنا به درد مردم، اعتقاد واقعی به ولایت فقیه و امامین انقلاب، تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله، رشوه پرداختن و... از ملاک‌های فرد اصلح است.

اگر کسی نتواند داوطلب اصلح را تشخیص دهد باید از کسانی که از لحاظ تعهد، تدین و بصیرت انقلابی مورد اعتماد هستند، مشورت بگیرد. ممکن است این افراد به صورت فردی و حقیقی معرفی شوند، به این معنا که به خانواده، روحانی و فرد معتمد در محله مراجعه کند و ممکن است به گروه‌هایی که از اول انقلاب تاکنون مورد اعتماد بودند، مراجعه کند. تخریب کاندیداها در راستای رأی‌آوری نیز جایز نیست.

انتهای پیام
captcha