مجلس قوی، ضامن حمایت از محیط زیست است
کد خبر: 4201947
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

مجلس قوی، ضامن حمایت از محیط زیست است

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، مجلس قوی را ضامن حمایت از محیط زیست دانست و بر لزوم توجه شهروندان به فرصت انتخاب نمایندگان، کارآمد در این عرصه تاکید کرد.

عطا پورشیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارسعطا پورشیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در گفت‌‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه وقت آن رسیده است که با انتخاب مجلس قوی از محیط زیست دفاع کنیم، بر ضرورت حضور نمایندگانی آگاه به حوزه محیط زیست در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و اهمیت روزافزون مسائل محیط زیستی در دنیای امروز را یاد آور شد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه قانونگذار، نقشی اساسی در تدوین و تصویب قوانین و مقررات مربوط به حفظ محیط زیست دارد و وقت آن رسیده است که با انتخاب مجلسی قوی از محیط زیست دفاع کنیم، حضور نمایندگانی که علاوه بر دانش و تخصص کافی در حوزه‌های مختلف از آگاهی و دغدغه محیط زیست برخوردار باشند نیز ضرورت دارد این اقدام می‌تواند در ارتقای سطح قوانین و ضوابط زیست محیطی و همچنین نظارت بر حسن اجرای آن‌ها بسیار مؤثر باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه حل مشکلات محیط زیستی کشور نیاز به قوانین و مقررات بازدارنده و قوی‌تر دارد، تصریح کرد: اصلاح و بازنگری در قوانین موجود و همچنین تدوین قوانین جدید متناسب با نیازها و چالش‌های روزآمد محیط زیست از جمله وظایف مهمی است که بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

نیازمند تخصیص بودجه برای رفع مشکلات محیط زیستی هستیم 

پورشیرزاد همچنین به نقش نمایندگان در تخصیص اعتبارات و بودجه کافی به حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسائل محیط زیست، تخصیص اعتبارات مناسب برای اجرای برنامه‌های حفاظت محیط زیست و مقابله با چالش‌های این حوزه، ضروری است.

وی بیان کرد: به‌روز رسانی قوانین مدیریت پسماند و هوای پاک، تامین اعتبار لازم جهت مدیریت اصولی پسماند، اختصاص بخشی از درآمد عوارض سبز به محیط زیست، تأمین اعتبار لازم برای ساخت و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های شهری و روستایی، الزام دستگاه‌های صادرکننده مجوز صنایع به رعایت اصول آمایش سرزمین، توجه بیشتر به کارمندان و محیط بانان محیط زیست در خصوص دریافتی‌ها مطالعه دقیق برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی و انتخاب فردی که دارای برنامه‌های قوی و قابل اجرا در حوزه محیط زیست باشد، از جمله مهم‌ترین وظایف مردم و فعالان محیط زیست در این دوره از انتخابات است.

پورشیرزاد با بیان اینکه با توجه به اهمیت بالای مسائل زیست محیطی، لازم است مردم و فعالان محیط زیست با آگاهی بخشی به جامعه، حساسیت عمومی نسبت به این موضوع را افزایش دهند، گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات، به ویژه افراد متخصص و دغدغه‌مند در حوزه محیط زیست، می‌تواند ضامن انتخاب نمایندگانی توانمند و متعهد به حل مشکلات زیست محیطی باشد.

مدیرکل محیط زیست فارس تأکید کرد: با مشارکت فعال مردم و فعالان محیط زیست در انتخابات مجلس شورای اسلامی، می‌توان امیدوار بود که گام‌های بلندی در جهت حفظ و حراست از محیط زیست کشور برداشته شود.

چگونه انتخاب اصلح در حوزه محیط زیست داشته باشیم 

وی اضافه کرد: یکی  از مهم‌ترین اقداماتی که مردم و فعالان محیط زیست می‌توانند در انتخابات انجام دهند، مطالعه دقیق برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی است. مردم به سابقه و تجربه نامزد در حوزه محیط زیست توجه کنند و مطالعه کنند که آیا نامزد سابقه فعالیت در حوزه محیط زیست دارد؟ آیا با مسائل و چالش‌های زیست محیطی آشنا است؟

پورشیرزاد در پاسخ به اینکه نامزدهایی آگاه به مسائل محیط زیستی را چگونه بشناسیم، گفت: باید بدانیم که نامزد چه تعهداتی در خصوص حل چالش‌های زیست محیطی ارائه داده است؟ برنام‌ های او برای تحقق این تعهدات چیست؟ آیا برنامه‌های ارائه شده توسط نامزد قابل اجرا و واقع‌بینانه هستند؟ با مطالعه دقیق برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی و انتخاب فردی که دارای برنامه‌های قوی و قابل اجرا در حوزه محیط زیست باشد، می‌توان گامی مهم در جهت حفظ و حراست از محیط زیست کشور برداشت.

وی با اشاره به چالش‌های محیط زیست در استان فارس از جمله خشک شدن تالاب ها ، آلودگی هوا در برخی از شهرها، خسارت های ناشی از آسیب به خاک و توسعه کشاورزی، موضوع خروج کارخانجات آلوده کننده از شیراز و دیگر شهرها، مسایل مدیریت پسماند، لزوم تصویب قوانین برای مدیریت و کاهش شکار بی رویه و مسایل اینچنین افزود: مجلس قوی و حامی محیط زیست در این عرصه می تواند به کمک محیط زیست بیاید.

پورشیرزاد در پایان از فعالان محیط زیست استان خواست تا با حضور فعال در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، زمینه را برای انتخاب نمایندگانی با سواد محیط زیستی و متعهد به حفظ و حراست از محیط زیست فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha