انتخابات سرمایه‌ای امنیت‌آفرین است
کد خبر: 4201472
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
تا انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲/ 12

انتخابات سرمایه‌ای امنیت‌آفرین است

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی‌(ص) العالمیه اصفهان با بیان اینکه شرکت در انتخابات یقیناً در امنیت کشور تأثیر دارد، گفت: انتخابات سرمایه‌ای امنیت‌آفرین است، انسجام و وحدت کشور را حفظ می‌کند و حتی در مسائل اقتصادی نیز تأثیر دارد.

حمید الهی‌دوست نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبریحجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی‌(ص) العالمیه اصفهان و نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه این استان در آستانه انتخابات ۱۱ اسفندماه، با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا در اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه ابتدا به نقش و جایگاه مجلس خبرگان پرداخت و اظهار کرد: امیدوارم در انتخابات آتی آنچه مورد رضایت خداوند متعال و مصلحت مردم است، اتفاق بیفتد. درباره نقش خبرگان رهبری باید عرض کنم که ائمه(ع) برای عصر غیبت امام زمان(عج) طرحی دارند که در دوران غیبت، شیعیان بدون رهبر نباشند تا دشمن نتواند بر کشور اسلامی مسلط شود و یا جاسوسی، استعمار و استثمار کند. ممکن است کسی بگوید آیا اهل بیت(ع) ما را رها کرده‌اند که هرچه خود صلاح می‌دانیم، انجام دهیم یا اینکه طرحی به ما داده‌اند؟


بیشتر بخوانید:


طرحی که ائمه(ع) داده‌اند، ولایت فقیه است؛ یعنی زیر چتر ولایت فقیه بیاییم تا با محوریت آن، انسجام و هم‌افزایی نیروها و وحدت کلمه شکل بگیرد و بتوان در برابر دشمنانی همچون آمریکا، اسرائیل و داعش ایستادگی کرد. بنابراین، طرح ائمه(ع) این‌گونه است که با راهنمایی ولی فقیه باید در برابر این مشکلات ایستادگی کنیم و پیروز شویم.

اینکه چگونه رهبر جامعه را انتخاب کنیم، به نحوی که هم نقش مردم و سرمایه ملی حفظ شود و هم طرحی که ائمه(ع) دادند، اجرا شود، جمع‌بندی‌ها به این نتیجه منتهی شد که مجلس خبرگان واسطه قرار گیرد و اعضای آن افرادی باشند که هم نخبه و خبره هستند و هم ولی فقیه را می‌شناسند و با تخصصی که دارند، او را انتخاب کنند و این‌گونه، ولایت فقیه که طرح ائمه(ع) است، اجرا شود.

طبیعتاً خبرگان رهبری این نقش واسطه‌ای را ایفا می‌کند؛ هم برای نظارت بر عملکرد رهبر و هم برای وقتی که او شرایط رهبری را از دست می‌دهد یا خدای نکرده از دنیا می‌رود. از طرف دیگر، بازوی رهبری نیز است و اطلاعات مربوط به امور را به وی منتقل و موضوعات کلان کشور را رصد می‌کند. همچنین کمیسیون‌های این مجلس به بررسی مهم‌ترین مشکلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور می‌پردازند و مسئولان قوای مجریه، مقننه و قضائیه را دعوت می‌کنند تا درباره امور توضیح دهند و یا حتی در موضوعاتی از رهبری توضیح می‌خواهند.

بنابراین جایگاه مجلس خبرگان، حائز اهمیت و حتی از مجلس شورای اسلامی به یک معنا مهم‌تر است و مردم نباید از این موضوع غفلت کنند، چون ما به انسجام و وحدت نیاز داریم و در این 45 سال، کشور همواره از اینکه تجزیه شود یا به دست دشمنان بیفتد و یا اینکه حکومت سرنگون شود و دشمنان بر شریان‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مسلط شوند، حفظ شده‌ است. بنابراین، نقش رهبری در انسجام کشور و حفظ وحدت ملی بسیار مؤثر و ورود مردم به این صحنه، پشتوانه و سرمایه‌ای برای حفظ نظام است.

تأثیر مشارکت در امنیت کشور

وی درباره اهمیت چهار راهبرد مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت در انتخابات گفت: شرکت در انتخابات یقیناً در امنیت کشور تأثیر دارد؛ یعنی اگر مردم مشارکت خوبی داشته‌ باشند، کشورهای دیگر تمایل پیدا می‌کنند تا با کشورمان ارتباط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برقرار و حتی در آن سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین، طبیعتاً حضور مردم امنیت ایجاد می‌کند؛ زیرا دشمن اگر ببیند این کشور پشتوانه مردمی ندارد، به راحتی می‌تواند به آن حمله کند؛ یعنی طمع حمله پیدا می‌کند، چنانکه صدام در ابتدای انقلاب به طمع افتاد و حمله کرد. اگر می‌بینیم بعد از حمله صدام، جنگ دیگری اتفاق نیفتاده، به‌دلیل امنیتی است که در کشور حاکم بوده و آن را حفظ کرده و این بابت حضور مردم است.

انتخابات عرصه مهمی‌ محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که نظام این سرمایه ملی و پشتوانه مردمی را دارد تا مردم نیز در پناه آن امنیت داشته‌ باشند و بتوانند به کار، اشتغال و فعالیت علمی، اقتصادی و اجتماعی بپردازند. بنابراین، انتخابات سرمایه‌ای امنیت‌آفرین است، انسجام و وحدت کشور را حفظ می‌کند و حتی در مسائل اقتصادی نیز تأثیر دارد؛ یعنی اگر امنیت به خطر بیفتد، طبیعتاً اجناس و خدمات افزایش قیمت پیدا می‌کنند، اما در پناه امنیت، به راحتی می‌توان فعالیت اقتصادی معمول داشت.

رقابت البته باید سالم باشد، به این صورت که افراد خودشان را معرفی و اهمیت رشته‌ تخصصی خود و کارهایی را که می‌توانند انجام دهند، بیان کنند. رقابت ناسالم یعنی اینکه خدای نکرده بخواهند دیگری را تخریب کنند، زمین بزنند و با روش‌های غیرصحیح و غیرمشروع از میدان خارج کنند. اگر رقابت سالم باشد، آن کسی که رأی می‌آورد، به صحنه می‌آید و خدمت می‌کند و آن کسی که رأی نمی‌آورد، قسمتش نبوده و باید در عرصه‌های دیگر خدمت‌رسانی کند و به کار و فعالیت بپردازد. در بعضی از کشورها، افراد با شیطنت‌ خودشان را به این پست می‌رسانند، ولی ما که در کشوری اسلامی هستیم، باید طبق ارزش‌های دینی گام برداریم و مسیر صحیح و عقلایی را طی کنیم. این مسیر درستی‌ است که اگر خدا بخواهد، موجب تداوم انقلاب و موفقیت‌های کشور می‌شود.

در هر زمانی امکاناتی وجود داشته، اکنون نیز امکانات خوبی از جمله فضای مجازی در اختیار داریم که زمینه خوبی برای رقابت ایجاد کرده‌ است. البته شورای نگهبان سخت‌گیری‌هایی دارد که معقول است و به هر حال، همیشه باید فیلتری وجود داشته باشد تا افرادی که حداقل‌ها را دارا هستند، وارد این عرصه‌ها شوند و طبیعتاً بحث‌های سیاسی باید کنار برود و نهادی این حداقل‌ها را تشخیص دهد و مشخص کند که چه کسانی‌ آنها را دارا هستند. گاهی اوقات فردی پرونده‌ای دارد که صلاح نیست به عرصه انتخابات راه پیدا کند و طبیعتاً شورای نگهبان مانع او می‌شود، آبروی آن فرد هم نمی‌رود و دلیل رد صلاحیتش بیان نمی‌شود. بنابراین، این فیلترها باید وجود داشته باشد و تسلیم قانون و مقررات باشیم. اگر قانون و رعایت مقررات نباشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و همه چیز به هم می‌خورد.

این نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلاتی که در کشور وجود دارد، بیان کرد: گاهی اوقات شیطان‌های جنی و انسی، فضاهای مجازی و رسانه‌هایی که قصد تخریب و ناامید کردن مردم، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی را دارند، تلاش می‌کنند تا مردم را از موفقیت‌هایی که به دست آورده‌اند، دلسرد کنند. به هر حال، کشور ما لقمه چربی را از حلقوم آمریکا باز داشته و طبیعتاً آنها و سایر دشمنان بیکار نمی‌نشینند. از سال 68 تاکنون و طی این 34 سال، اتفاقاتی در کشور ما رخ داده‌ است که کشورهای غربی طی 300 سال این موفقیت‌ها را به دست آوردند؛ مثل پرتاب ماهواره، موشک و پهپاد که واقعاً جای افتخار دارد. بنابراین، همان‌طور که این موفقیت‌ها کسب شده، مشکلات کشور از جمله آب، مسکن و اشتغال هم با عزم ملی و جدی قابل حل است. امیدواریم که این مشکلات هرچه زودتر حل شود و خصوصاً جوانان ما به آینده کشور بیشتر امیدوار شوند، چراکه آینده کشور برای جوانان است.

رأی ندادن یعنی اجازه تصمیم‌گیری به دیگران دادن

وی در خصوص انتخاب کردن و رأی دادن به مخاطبان توصیه کرد: ظرفیت شرکت در انتخابات حقی برای مردم است، آنها باید از این حق به بهترین وجه صیانت کنند و بهره ببرند و اگر استفاده نکنند، دیگران برای آنها تصمیم‌گیری خواهند کرد. اینکه برخی می‌گویند رأی نمی‌دهیم یا رأی سفید می‌دهیم، به این معنا نیست که انتخابی صورت نگرفته، بلکه انتخاب صورت گرفته و ساکت مانده‌اند تا دیگران برایشان تصمیم‌گیری کنند و به نحوی حق آنان ضایع شده است. بنابراین، مردم باید در صحنه حضور پیدا کنند و از این حقشان که منفعت و خیر آن نیز به خودشان می‌رسد، استفاده کنند و اگر کوتاهی کنند نیز شر آن به خودشان می‌رسد. ما تاکنون در برابر قدرت‌های بزرگ ایستاده‌ایم و کارهای بزرگی انجام داده‌ایم، مثلاً روسیه از ما در بسیاری زمینه‌ها از جمله کشتیرانی کمک می‌گیرد؛ یعنی قدرت‌ها در بسیاری از موضوعات به توانمندی و فناوری‌ جوانان ما احتیاج دارند و این به معنای موفقیت است.

توصیه دوم من، انتخاب اصلح است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده و خود افراد باید در این زمینه تحقیق کنند و ببینند چه کسانی بیشتر در دسترس هستند، با مردم در ارتباطند، مردمی‌تر، دلسوزتر و آگاه‌تر بوده، در مسائل کشور تخصص بهتری دارند و بیشتر می‌توانند وقت صرف کنند. بنابراین با جست‌وجویی مختصر در فضای مجازی و کانال‌هایی که خود نامزدها دارند، به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که چه کسی نسبت به دیگری برتری دارد و برتری او در چه موضوعاتی است. باید به این انتخاب اصلح بیشتر دقت کنند و اگر خدای نکرده در این انتخاب کوتاهی کنند، بعداً باید خودشان را سرزنش کنند و اگر تلاش کردند و طبق تشخیصی که دادند، انتخاب درستی کردند، انتخابشان هم مورد تأیید الهی قرار می‌گیرد و خدا نیز از فضل و کرمش آنها را کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد این تلاش‌هایی که خالصانه صورت گرفته، به ثمر ننشیند. امیدواریم آنچه خیر و صلاح کشور و ملت ماست، رقم بخورد و مشکلات موجود هم به بهترین نحو حل شود.

انتهای پیام
captcha