نقش مردم در انقلاب صیانت شود
کد خبر: 4198376
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹

نقش مردم در انقلاب صیانت شود

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر مردم نبودند، انقلاب راهی به پیش نمی‌برد، گفت: ما باید بتوانیم از نقش مردم در انقلاب صیانت و سعی کنیم که آنها در زمان لازم در صحنه حضور یابند.

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوربه گزارش ایکنا از اصفهان، سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ویژه‌برنامه استانی دهه فجر که امروز، 17 بهمن‌ماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امام کاظم(ع) می‌فرماید: «تمام عزت و سربلندی در اطاعت از والیانی است که اهل عدل باشند، نه کسانی که اهل جور و ستم باشند.» در آن زمان منظور از ظالمان، خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس بودند و امروزه دیکتاتورها هستند. بسیار این حکایت را شنیده‌ایم که امام صادق(ع) یاران خود را از همکاری با ظالمان آن زمان برحذر می‌داشت؛ اگر بخواهیم زمان خودمان را با زمان ایشان مقایسه کنیم، کشورها و دولت‌هایی در منطقه خاورمیانه می‌بینیم که متأسفانه همچنان با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند.  

وی درباره فرهنگ کار تصریح کرد: در سفرهای استانی، یکی از مواردی که مورد بحث قرار می‌گیرد، این است که واحدهای صنعتی متعددی وجود دارد، ولی نیروی کار بامهارت کم است. یکی از دلایل این مشکل به ضعف فرهنگ کار در کشور ما برمی‌گردد و اینکه نتوانستیم نیروی کار بامهارت تربیت کنیم و بیشتر افراد به کارهای اداری علاقه‌مند هستند. امامان معصوم(ع) و پیامبر(ص) در طول حیات خود سخت مشغول کار بودند و دیگر پیامبران نیز همیشه کارهای شبانی و کشاورزی انجام می‌دادند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: عوامل متعددی از جمله جاه‌طلبی و قدرت‌طلبی هارون، دسیسه یحیی‌ بن برمک و حسادت او به امام کاظم(ع) و پول‌دوستی برادرزاده آن حضرت در شهادت ایشان مؤثر بود؛ بنابراین در میان فرزندان امامان معصوم نیز کسانی بودند که دنیاپرست باشند. برادرزاده امام 200 هزار درهم دریافت کرد و به حمایت از هارون پرداخت.

وی ضمن تبریک ایام دهه فجر، درباره یکی از دستاورهای انقلاب گفت: در اواخر دوران قاجار، یعنی در سال 1299، رضاخان با حمایت انگستان و کودتایی که انجام شد، قدرت را به دست گرفت، چند سال بعد به پادشاهی رسید و دیکتاتوری بر کشور حاکم شد، به‌طوری که مردم در تغییر حکومت از قاجار به پهلوی، نقشی نداشتند. در سال 1320 فرزند رضاخان را جانشین خودش کردند و در سال 1332 با کودتایی دیگر، او را در رأس قدرت نگه‌ داشتند؛ به‌ عبارتی می‌توان گفت که حکومت پهلوی حاصل کودتا بود و مردم در انتخاب آن نقشی نداشتند.

حسینی ادامه داد: چنین حکومتی که به دولت‌های بیگانه وابسته است، با نقش مردم همبستگی ندارد. در سال 1357 شاه اعتراف کرد و گفت: «من صدای انقلاب شما را شنیدم و متعهد می‌شوم که انتخابات واقعی برگزار کنم.» این نکته نشان‌دهنده صوری بودن انتخابات‌ تا آن زمان بود و مردم در آن رویدادها نقش واقعی نداشتند؛ لذا انقلاب برای دگرگونی این وضعیت آمد تا به مردم نقش واقعی در حاکمیت بدهد.

به گفته وی، اگر مردم نبودند، این انقلاب راهی به پیش نمی‌برد. بر اساس بیانیه گام دوم، شعارهای هشت‌گانه استقلال، آزادی، اخلاق، معنویت، عزت، عدالت، عقلانیت، برادری و اخوت و همبستگی دستاوردهای انقلاب هستند که باید حفظ شوند و ما در ادامه مسیر انقلاب به آنها پایبند باشیم. ما باید بتوانیم از نقش مردم در انقلاب صیانت و سعی کنیم که آنها در زمان لازم در صحنه حضور یابند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از نمادهای حضور مردم، مشارکت در انتخابات است. در این سال یعنی 2024، بیش از 66 انتخابات در دنیا در حال برگزاری است. این میزان، حدوداً نیمی از جمعیت کره زمین را دربر می‌گیرد. در عصر ارتباطات میزان مشارکت در انتخابات‎‌‌ گوناگون به سرعت اشاعه می‌یابد. مشکل اصلی کشور، مسئله اقتصاد و خواسته عمومی مردم، تغییر و بهبود شرایط اقتصادی است. دلیل بسیاری از افرادی که در انتخابات شرکت خواهند کرد، حفظ امنیت کشور است. مشارکت گسترده در انتخابات، انسجام ملی را نشان می‌دهد و موجب می‌شود تا دشمن نتواند طمع حمله نظامی داشته باشد.

وی تأکید کرد: تصمیم‌گیری‌های مجلس و دولت مبتنی بر همراهی و حمایت مردم است؛ اگر دولت از این همراهی مطمئن باشد، بهتر می‌تواند کار خود را انجام دهد. تک‌تک ما باید تلاش به خرج دهیم و افراد را متقاعد کنیم تا مسائل جزئی در مشارکت آنها در انتخابات مؤثر نباشد. باید بتوانیم افراد جامعه را اقناع کنیم که در راستای بهبود شرایط اقتصادی تلاش‌های زیادی انجام می‌شود که باید مورد حمایت قرار گیرد.  

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha