مقابله با فساد از ویژگی‌های حکمرانی مطلوب است
کد خبر: 4197681
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور

مقابله با فساد از ویژگی‌های حکمرانی مطلوب است

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: از جمله ویژگی‌های حکمرانی مطلوب حساسیت و مقابله با فساد و پیشگیری از آن است، فساد با شعار از بین نمی‌رود بلکه لازمه آن اراده جدی و دانش پیشگیری و مقابله با آن است که باید در مدیران وجود داشته باشد.

احمد رحمانیان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، احمد رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور امروز، ۱۴ بهمن‌ماه در آیین تکریم و معارفه بازرس کل چهارمحال و بختیاری ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: به مناسبت دهه فجر و بحث جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن اشاره دارند، لازم است کسانی که اهل سخنوری، تریبون، منبر، اهل قلم و نفوذ کلام هستند راجع به موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی مطالبی را مطرح کنند. از جمله آنها چیستی و چرایی انقلاب، تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها، تببین دستاوردهای آن، دلیل تلاش برای به بن بست کشیدن انقلاب اسلامی از بدو تاسیس و پیروزی توسط استکبار جهانی و هم پیمانان آنها است.

رحمانیان با اشاره به موضوع غزه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی از ۷۵ سال گذشته مرتکب شده است، افزود: این در حالیست که در چند ماه اخیر جنایات شدت گرفته اما همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند پیروزی قطعی از آن مردم صبور و مقاوم غزه است و در حقیقت یکی از دستاوردهای نبرد غزه مشخص شدن هویت واقعی رژیم صهیونیستی و آمریکا و هم‌پیمانان آن برای جهانیان بود.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها در سایه امپراتوری رسانه‌ای که به راه انداختند هویت زیبایی از خود برای جهانیان نشان دادند، بنابراین لازم است در هر محفل و مجلسی این جنایات جعلی رژیم صهیونیستی محکوم شود.

رحمانیان در خصوص بحث فساد، تصریح کرد: لازمه توسعه و پیشرفت هر کشور در هر زمینه این است که آن جامعه و واحد فساد نداشته باشد یا از حداقل‌ آن برخوردار باشد، سلامت مدیران، کارگزاران و دستگاه‌ها در همه دستگاه‌های حکومتی و بخش‌ها همیشه مورد توجه بوده و هست، اگر این سلامت در دستگاه‌ها و بخش حاکم باشد قطعاً جامعه سالمی خواهیم داشت در غیر این صورت موجب می‌شود که سایر بخش‌ها از سلامت کافی برخوردار نباشند و فساد به خرده فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

مدیران مجهز به دانش مبارزه با فساد باشند

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: باید به سمت یک حکمرانی مطلوب حرکت کنیم، از جمله ویژگی‌های حکمرانی مطلوب حساسیت در برابر فساد، مقابله با فساد و پیشگیری از آن است، باید انواع روش‌های فساد را شناخت و عزم و اراده جدی برای پیشگیری و مقابله با آن صورت گیرد، فساد با شعار از بین نمی‌رود بلکه لازمه آن اراده جدی و دانش پیشگیری و مقابله با آن است که باید در مدیران وجود داشته باشد.

رحمانیان بیان کرد: از طرفی باید تجارب کشورهای موفق برای مقابله با فساد بررسی شود، همچنین مدیران قوانین کشور را بدانند و عامل به اجرای آن باشند، یعنی هر برنامه برای مقابله با فساد در دستگاه‌ها اجرا شود، بحث پیشگیری و مقابله با فساد صرفاً مربوط به حاکمیت و یک دستگاه خاص مثلاً سازمان بازرسی نیست، بلکه وظیفه همه بخش‌های دولتی و غیردولتی است. البته مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بسیار مؤثری در این زمینه دارند که انتظار می‌رود مدیران در همه بخش‌ها بعد از انتصاب خود ساختارهای فسادزا در مجموعه خود را بررسی و نسبت به اصلاح رویه‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از جمله ویژگی‌های حکمرانی خوب ایجاد شفافیت است، اضافه کرد: اگر به دنبال حکمرانی خوب هستیم باید شفافیت را در همه بخش‌ها جاری و ساری کنیم، از طرفی باید دستورالعمل‌ها و مقررات شفاف شوند.

رحمانیان در ادامه بیان کرد: مراحل اجرا در بحث شکایت‌های مردمی از دستگاه‌ها و کارگزاران شفاف نیست یعنی فردی که  برای اخذ مجوز به دستگاهی مراجعه می‌کند باید مراحل اجرا به صورت شفاف بیان و در معرض دید عموم قرار گیرد، در کنار آن قوانین مرتبط با شفافیت از سوی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی مشخص و دستگاه‌ها ملزم به اجرای آن باشند.

به گفته وی، مناقصه‌ها و مزایده‌هایی که برگزار می‌شود گاهی ممکن است فساد در آن‌ها دخیل باشد که باید ساز و کار آن در معرض دید افراد قرار گیرد، در حقیقت اگر همه دستگاه‌ها به وظیفه خود به خوبی عمل کنند بسیاری از مفاسد در سیستم اداری کاهش می‌یابد.

ضرورت کارآیی و اثربخشی دستگاه‌ها 

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه آنچه در حکمرانی خوب تأثیرگذار است کارآیی و اثربخشی است، گفت: اعتباراتی که از سوی دستگاه‌ها اخذ می‌شود باید کارآیی و اثربخشی آنها برای جامعه مشخص باشد، باید بتوانند در قبال هزینه‌ها نیازهای جامعه را تأمین کنند و اعتبارات گرفته شده بهترین اثربخشی را برای مردم داشته باشد، در حقیقت دستگاهی که اثربخشی مناسب را نداشته یا ضعیف عمل کند در تراز یک حکمرانی خوب قرار نمی‌گیرد و باید در عملکرد خود بازنگری کند.

رحمانیان یادآور شد: امروز هر کسی در مسئولیتی قرار دارد در قبال آن تکلیف قانونی برای پاسخگویی به مردم و به دستگاه‌های نظارتی را برعهده دارد، کما اینکه از وظایف سازمان بازرسی نظارت بر اجرای صحیح مقررات است.

وی توضیح داد: مردم در جمهوری اسلامی ارزش بالایی دارند و شایسته بهترین خدمتگزاری هستند، هیچ مدالی بالاتر از خدمتگزاری نیست هرچه موجب نارضایتی مردم می‌شود را باید شناسایی و به جد مشکلات مردم مرتفع شود، حاکمیت قانون بیان می‌کند که کسی نباید خود را فراتر از قانون بداند، البته در هر شرایطی باید قانون اجرایی شود و موظف بر اجرای صحیح مقررات هستیم، عدم اجرای قانون با هیچ عذری پذیرفتنی نیست.

وی گفت: مدیر امروز مدیری است که تحول‌خواه و تحول‌آفرین باشد، مدیران دستگاه‌های مختلف باید در تعامل با یکدیگر باشند و جزیره‌ای عمل نکنند تا با کمک یکدیگر حکمرانی خوب ایجاد شود، در حقیقت حکمرانی نامناسب گسترش فساد، هدر رفتن منابع منطقه، کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت و متزلزل کردن ارزش‌های اخلاقی را به دنبال دارد.

عوامل تهدید حکمرانی

آنچه تهدید کننده حکمرانی خوب بوده شفافیت، عدم ثبات در مدیریت‌ها، عدم وجود یک نظام شایسته سالاری در انتصابات، ارتقاها، جلوگیری از باند بازی جناحی، محلی، قومی، ضعف در دانش تخصصی مدیران، وجدان کاری مدیران و کارمندان، رواج مادی گری، تعارض منافع و نداشتن روحیه نظارت پذیری است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور پیشگیری از وقوع جرم و تخلف اداری و سوء جریانات را از اولویت‌های کاری سازمان بازرسی برشمرد و بیان کرد: پیشگیری یک مسئله‌ کم هزینه، کارآمد و عاقلانه است، به طوری‌که در ۹ ماهه امسال سازمان بازرسی کشور نزدیک به ۴۰۰۰ هشدار را به دستگاه‌ها داده است که این صرف هشدار نیست. اگر در سازمان به کسی هشدار داده شود که پیشگیری و توجه نکند منجر به تشکیل پرونده می‌شود و تحت تعقیب قرار می‌گیرد که باید جبران مافات صورت گیرد.

رحمانیان ادامه داد: دیگر اولویت سازمان شناسایی و مسدودسازی گلوگاه‌های فساد است، به طوری‌که از زمان مسئولیت بازرسی جدید ۲۱۲ گلوگاه فساد شناسایی و ۵۴ مورد با بیش از ۱۰۰۰ برنامه نظارت و بازرسی در دستورکار امسال قرار گرفته است، در حقیقت باید با علت‌ها برخورد شود نه معلول‌ها.

وی گفت: حرکت از نظارت‌های سنتی به سمت نظارت‌های الکترونیک از دیگر رویکردهای سازمان است، در حقیقت  باید به سمت هوشمندسازی و حکمرانی الکترونیک پیش رویم.

رحمانیان در ادامه با اشاره به رسیدگی به شکایات و گزارشات از سوی مردم از طریق سامانه ۱۳۶، تصریح کرد: طبق رصد سامانه ۶۰ درصد از موضوعات به گزارشات فساد ارتباط دارد و در این زمینه ثبت شده است، از طرفی حمایت از فعالان و واحدهای اقتصادی و تولیدکنندگان از دیگر موضوعات و اولویت کاری سازمان بازرسی است.

رحمانیان در خصوص حمایت و همراهی و کمک به دولت، گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۶۷ همت اثربخشی مالی سازمان بازرسی بوده است، از طرفی در این مدت ۴۸۵۱ مورد اصلاح امور صورت گرفته که اکثراً منتهی به نتیجه شده است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در پایان بیان کرد: فرصت خدمتگزاری بسیار محدود است، باید قدردان نعمتی که خداوند به ما عطا کرده باشیم و فرصت را برای خدمت به مردم مغتنم بشماریم، امید است همراهی‌هایی که با بازرس کل سابق استان بوده با بازرس کل جدید نیز صورت گیرد تا استان مسیر پیشرفت خود را دنبال کند.

انتهای پیام
captcha