جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4194329
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹

جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در اردبیل برگزار شد

جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با حضور دبیر کنگره شهدای غریب و مسئولان استانی، 26 دی‌ ماه در استانداری اردبیل برگزار شد.

جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در اردبیل برگزار شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، در راستای برنامه‌ریزی برای ترویج و توسعه فرهنگ فاخر ایثار و شهادت در سطح استان اردبیل، با حضور مسئولان استانی و دبیر کنگره ملی شهدای غریب و با محوریت هماهنگی برنامه‌های کنگره شهدای غریب، جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ متعالی ایثار و شهادت، ۲۶ دی‌ماه در استانداری اردبیل برگزار شد.

سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل با تأکید بر نیاز ضروری ایران اسلامی به یادآوری آنچه که در هشت سال دفاع مقدس گذشت، تصریح کرد: ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم، ما به یادکرد خاطرات و وقایع هشت سال دفاع مقدس نیاز داریم، همان‌طور که پیامبر اکرم(ص) امام حسین(ع) را چراغ هدایت دانست و فرمود: «انّ‌الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه»، شهدای ما هم به‌عنوان برگزیدگان و اولیای خدا، چراغ هدایت هستند و مسیر درست را به ما نشان می‌دهند.

وی افزود: همان‌طور که بعد از شهادت امام حسین(ع) مردم تازه متوجه شدند که چه کسی شهید شده است، ما هم نباید دچار این غفلت شویم و باید مسیر شهدا را که مسیر عاقبت به‌خیری است، ادامه دهیم.

لزوم معرفی شهدا به نسل‌های جدید

استاندار اردبیل ادامه داد: باید در نسل جدید سؤال ایجاد کنیم که چرا شهدا مسیر شهادت را انتخاب کردند. بسیاری از شهدای ما کم سن و سال بودند و این سؤال جدی برای نوجوانان ماست که چرا نوجوان عزیز ما تمام آرزو‌ها و اهدافش را گذاشت و به جبهه رفت و مسیر شهادت را برگزید. ما از باب تذکر، به یادآوری و معرفی شهدا به نسل‌های جدید نیاز داریم.

عاملی ضمن اشاره به برگزاری باشکوه کنگره ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل گفت: امسال سال مبارکی بود و بعد از سال‌ها کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید استان با همکاری مثال‌زدنی دستگاه‌ها و نهاد‌های استانی برگزار شد. دلیل اثرگذاری کنگره ۳۴۰۰ شهید استان این بود که مبتنی بر اخلاص بود و همه در نهایت گمنامی در این مسیر تلاش کردند.

استاندار اردبیل تصریح کرد: کنگره شهدای غریب هم قطعا با اخلاص و همدلی مسئولان به بهترین شکل ممکن برگزار خواهد شد و یاد و خاطره شهدای غریب نیز مصباح هدایت خواهد بود.

شهدای اسارت، مظلوم‌ترین و غریب‌ترین شهدا هستند

محمدجواد زمردیان، دبیر کنگره ملی شهدای غریب با ذکر خاطراتی از شهدای غریب گفت: شهدای معظمی که در اسارت شهید شدند، جزء مظلوم‌ترین و غریب‌ترین شهدای ما هستند، زیرا شدیدترین شکنجه‌ها را در دوران اسارت تحمل کردند و به دلیل پایداری و ایستادگی در برابر شکنجه‌های طاقت‌فرسا، به دیدار معشوق خویش شتافتند.

وی برگزاری کنگره شهدای غریب را فرصت مغتنمی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و مشارکت تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها را در برگزاری این کنگره عظیم و اثرگذار خواستار شد.

داور نوری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد استان در دو سال گذشته، از حمایت‌های استاندار اردبیل در زمینه برگزاری کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید استان و الزام دستگاه‌های اجرایی به اجرای طرح سپاس تشکر کرد و افزود: ترویج فرهنگ متعالی ایثار و شهادت از طریق اجرای برنامه‌های فرهنگی از اثرگذارترین روش است و علاوه بر کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید استان که در سال جاری برگزار شد، در سال آینده نیز به حول و قوه الهی با مشارکت و همدلی دستگاه‌های اجرایی، کنگره ملی شهدای غریب را در استان برگزار خواهیم کرد.

وی ضمن تجلیل از برخی دستگاه‌های اجرایی که نقش پررنگی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته‌اند، سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها را نیز به اجرای دستورالعمل‌های مرتبط با تخصیص یک درصد از بودجه خود به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ترغیب کرد.

رونمایی از مستند داستانی «مردان ایثار»، تجلیل از مدیران دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت و پخش کلیپ از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.

انتهای پیام
captcha