رسانه مولد قدرت و اقتدار است
کد خبر: 4193420
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
سردار دامغانی:

رسانه مولد قدرت و اقتدار است

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه امروز رسانه بسیار اهمیت دارد و مولد قدرت و اقتدار است، گفت:  امروز تولید قدرت از حوزه رسانه به حدی رسیده که حکمرانی رسانه‌ای را معرفی می‌کنند و به این صورت شکل جدید سلطه به واسطه رسانه و فضای مجازی رقم می‌خورد.

سردار حمید دامغانی فرمانده سپاه قدس استان گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، سردار حمید دامغانی، فرمانده سپاه قدس استان امروز، 21 دی‌ماه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر گیلان که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: یاد هشت‌هزار شهید استان گیلان، شهدای رسانه و غزه و محور مقاومت که در این ایام به فیض شهادت نائل آمدند را گرامی‌ می‌داریم.

وی با بیان اینکه گیلان در طول تاریخ منشأ خیر و برکات بوده و سبقه تاریخی درخشانی دارد، افزود: در هر زمانی که انقلاب نیاز داشته مردم گیلان پیشقدم در عرصه حاضر شدند و در مسیر دفاع از اسلام، انقلاب و نظام خوش درخشیده‌اند. همچنین نقش آفرینی در دفاع مقدس و دفاع از حرم نشاندهنده سابقه دینی مردم این دیار در ترویج معارف شیعی بوده و جزو افتخارات تاریخ گیلان است.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر، گفت: رسانه موضوعی است که در این مقطع از تاریخ اهمیت آن دو چندان شده، وقتی به صدر اسلام نگاه می‌کنید، در قالب نقش تبلیغ آن دوران اقدام کرده‌اند، تا امروز که به نام جشنواره ابوذر نامگذاری شده است. یکی از یاران امیرالمؤمنین به نام «ابوذر» نقش بی نظیری را در حوزه رسانه‌ای ایفا کرد که آثار و برکات آن بعدها نمایان شد.

سردار دامغانی با بیان اینکه نقش رسانه‌ای که حضرت زینب(س) ایفا کرد باعث ماندگاری واقعه عاشورا شد با اشاره به تفاوت نقش حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س)، گفت: حضرت زهرا(س) نقش تبلیغی در رسانه و حضرت زینب(س) نقش تبیینی در رسانه داشته، راهبرد رسانه‌ای هر دو منطبق بر درگیر کردن اذهان و پرداختن به احساسات مردم بود، یعنی ذهن و قلب جامعه هدف را باهم درگیر می‌کردند، همان چیزی که امروز بعد از سال‌های طولانی یک رسانه می‌خواهد موفق باشد باید با سازوکاری هر دو را درگیر کند.

وی با اشاره به اینکه دشمن در مقاطع مختلف از حربه‌های رسانه‌ای استفاده کرده، ادامه داد: جهان سلطه تلاش‌های زیادی به جهت تسلط بر جوامع داشته در این راستا از ابزار رسانه استفاده کرده است، دشمن در این دوره متوجه شد میدان درگیری نه در سرزمین جغرافیایی بلکه میدان درگیری در حوزه گفتمانی و اعتقادی است.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه جهان سلطه از کشورهای ایران، چین و روسیه، ایران را کشور اصلی در حوزه به چالش کشیدن حکمرانی غرب و لیبرال دموکراسی عنوان کردند، تصریح کرد: بعد از جنگ تحمیلی، نظام سلطه راهبردشان را تغییر دادند، عرصه‌های مختلف را با اولویت جنگ نرم و جنگ اقتصادی سازماندهی و هر روز با یک اولویت اهدافشان را برنامه‌ریزی و اجرا کردند.

سردار دامغانی با تأکید بر اینکه اعتقادات فرهنگی ملت ایران تمدن غرب را به چالش کشیده است، گفت: تا مادامی که این فرهنگ در اذهان ملت مسلمان باشد اهداف آنها محقق نمی‌شود. تمام تمرکز و تلاش دشمن بر این است تا ملت و نظام را دچار چالش کند اما در عرصه جنگ نرم نتوانست به موفقیت برسد در طول این زمان دچار فرسایش و فروپاشی شد؛ سپس جنگ تمام عیار ترکیبی را علیه ما شروع کرد، با هم‌افزایی اقدامات و حداکثرسازی کردن تهدیدات امنیتی، اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای تمام ظرفیت‌هایشان را بسیج کردند.

وی افزود: این جنگ ترکیبی شامل همه عرصه‌ها شد، بستری به نام جنگ شناختی برگرفته از جنگ روانی بوده و همچنین بستر جنگ ترکیبی از جنگ شناختی است. دشمن در این عرصه به دنبال تغییر ارزش‌ها، باورها و اعتقادات است.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه رسانه بستر جنگ شناختی است، گفت: در جنگ رسانه‌ای دشمن تمام تلاش خود را می‌کند تا امید، ایمان و اعتماد مردم را هدف قرار دهد، دشمن هیچ تقیدات اخلاقی را رعایت نمی‌کند. امروز تولید قدرت از حوزه رسانه به حدی رسیده که حکمرانی رسانه‌ای را معرفی می‌کنند و به این صورت شکل جدید سلطه به واسطه رسانه و فضای مجازی رقم می‌خورد.

سردار دامغانی بیان کرد: جهان سلطه امروز اهداف خود را از طریق رسانه دنبال می‌کند، تکنولوژی‌ها پیشرفت داشته و نگاه مردم هم تغییر کرده و اعمال قدرت با هدایت اراده انجام می‌شود نه با تحمیل اراده، این هدایت اراده توسط رسانه انجام می‌گیرد. دشمن با رسانه می‌تواند مردم را در راستای اهداف خود هدایت کند.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه امروز تمرکز دشمن روی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تلاش دشمن این است که با قدرت رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی شکست که از طوفان الاقصی در غزه خورد را جبران کند. دشمن به واسطه این اتفاقی که در غزه رخ داد یک شکست سنگین را متحمل شد، دشمن هنوز هم میدان درگیری را اشتباه گرفته است.

وی با بیان اینکه بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری طوفان الاقصی ابهت پوشالی تمدن غرب که در جهان منتشر شده بود و سالها با آنها حکمرانی کرده را، بی اعتبار و بی آبرو کرد و شکست خورد، تصریح کرد: دشمن در جنگ رسانه‌ای و میدان نبرد با غزه و محور مقاومت به شدت با مشکل مواجه شد، به‌طوریکه خوی وحشیگری اینها را برخلاف ادعاهایشان رقم زد. دشمن در جنگ امنیتی و اطلاعاتی به شدت شکست خورد اما در نبرد رسانه‌ای شکست بسیار سنگین‌تری خورد؛ لذا امروز رسانه بسیار اهمیت دارد و مولد قدرت و اقتدار است.

سردار دامغانی با بیان اینکه می‌توان با رسانه سرمایه اجتماعی تولید کرد و به سمت تمدن‌سازی پیش رفت و جامعه اسلامی رقم زد، ادامه داد: امروز کارکرد رسانه با گذشته متفاوت شده و به پایگاه حکمرانی تبدیل شده است و با هدایت افکار و اذهان می‌تواند حکمرانی کند. باید بپذیریم در این مقطع ظرفیت‌های اساسی دست رسانه است لذا نیاز داریم جبهه رسانه‌ای تشکیل و کارکردهای آن مشخص شود.       

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای بسیار با اهمیت است، افزود: از شما اصحاب رسانه درخواست دارم خودتان را در این پایگاه تقابل با نظام سلطه ببینید، تمام اقدامات شما یک جهاد محسوب و باعث اقتدار نظام، انقلاب و حکومت اسلامی می‌شود.

وی تأکید کرد: در جنگ ترکیبی نیاز به جهاد ترکیبی داریم، مقابله با جنگ شناختی بسترش جهاد ترکیبی است، براساس بیانیه گام دوم انقلاب رسانه‌ها باید بتوانند محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکنند؛ برجسته سازی اشکالات، ناامیدی و سیاه‌نمایی روش دشمن در جنگ رسانه‌ای است، لذا رسانه‌ای که دل در گروی نظام و سرزمین دارند باید خود را در این عرصه ببینند، کارکرد رسانه‌ها با مطالبه گری تحقق می‌یابد.

سردار دامغانی با اشاره به در پیش بودن انتخابات بیان کرد: دشمن مدت زیادی را تلاش کرد فاصله بین مردم و حاکمیت زیاد شود، نارضایتی‌ها و مشکلات را پررنگ کرد، اکنون میدان و جهاد اصلی در عرصه انتخابات است، نیاز به شکل گیری جبهه رسانه‌ای در این حوزه داریم.

فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: ما در مسیر حرکت نظام و انقلاب اشکالات را برطرف می‌کنیم اما جهان سلطه در چه وضعیتی قرار گرفته! انقلاب اسلامی از مرزهای ما فراتر رفته و در عرصه‌های بین‌المللی تأثیرگذار بوده، با همه اتفاقات رقم خورده ایران به قدرت بازدارندگی رسیده است. جایگاهی که در سطح بین‌المللی داریم باید تثبیت شود، کدام کشور بدون مشکل است با اینکه در تحریم بسر می‌بریم افتخارات و دستاوردهای چشمگیری داشتیم که باید به اطلاع مردم برسد.

وی گفت: کار ارزشمند رسانه‌ای را در جهت تقویت امید انجام دهید، اذهان نوجوانان و جوانان را از اسارت دشمن رها کنید، دشمن بعضا بر اذهان و قلوب سلطه ایجاد کرده و شکستن این محاصره تبلیغاتی کار شما اصحاب رسانه است.

انتهای پیام
captcha