پژوهشگران و محققین حافظان مرزهای علمی کشور هستند
کد خبر: 4190481
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

پژوهشگران و محققین حافظان مرزهای علمی کشور هستند

سرپرست فرمانداری رشت با بیان اینکه پژوهشگران و محققین حافظان مرزهای علمی کشور هستند، گفت: علم و دانش، تحقیق و پژوهش یکی از مؤلفه‌های اقتدار ملی است لذا توسعه هر کشوری به بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانش و پژوهش بستگی دارد.

کیا عاشوری سرپرست فرمانداری رشت

به گزارش ایکنا از گیلان، کیا عاشوری، سرپرست فرمانداری رشت امروز، 7 دی‌ماه در آیین تجلیل از پژوهشگران و محققین، فن‌آوران و شرکت‌های دانش بنیان شهرستان که در سالن اجتماعات بانک ملی رشت برگزار شد، با بیان اینکه پژوهشگران و محققین حافظان مرزهای علمی کشور هستند، اظهار کرد: مجاهدت در عرصه‌های مختلف معنای متفاوت دارد، به عنوان مثال سردار حاج قاسم سلیمانی، جان و وجود خود را در خارج از مرزها برای حفاظت از این مرز و بوم می‌گذارد تا دشمن را متوقف کند و برخی هم مانند شما با مجاهدت علم و دانش را پژوهش می‌کنید و به افتخارات و عزت این کشور می‌افزایید.

وی با اشاره به مؤلفه‌های اقتدار ملی در نظام بین‌المللی افزود: علم و دانش، تحقیق و پژوهش یکی از مؤلفه‌های اقتدار ملی است، توسعه هر کشوری به بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانش و پژوهش بستگی دارد، لذا بین توسعه کشور با علم و دانش ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و محققین در این عرصه نقش آفرین هستند. کشورهایی موفق هستند که بتوانند زمینه‌های تحقیق و پژوهش را فراهم کنند زیرا پژوهش و تحقیق قوه پیشران نظام است، کاووش ناشناخته‌ها و معرفی آن به جهان دیدگاه جدیدی را به جامعه ارائه می‌دهد.

سرپرست فرمانداری رشت با اشاره به رتبه‌های علمی کشور، گفت: اگر جایگاه علمی کشور را اکنون با قبل از انقلاب مقایسه کنیم، در می‌یابیم که در مقالات و پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی به پیشرفت چشمگیری رسیده‌ایم. امروز اگر توانستیم به قله‌های افتخار علمی نظیر پرتاب ماهواره به فضا، کشف ذرات نانو، توفیقات هسته‌‌ای، دستاوردهای متعدد در صنایع دفاعی و نظامی دست یابیم، همه اینها از  تحقیق و پژوهش به دست آمده است.

وی بیان کرد: نبود علم و دانش باعث رکود جامعه می‌شود، جامعه فاقد علم و دانش مانند مردابی است که خروجی ندارد و علم و دانش باعث شکوفایی و روشنایی جامعه می‌شود، کشورهای موفق به پژوهش و تحقیق توجه می‌کنند.

عاشوری با بیان اینکه دکتر حسابی، پروفسور رضا و دکتر بهزاد از مفاخر علمی ایران هستند که پژوهش‌هایشان به جوامع بشری کمک کرده است، گفت: برخی کشورها که به عنوان قطب اقتصادی در جهان فعالیت دارند، در سایه توجه به پژوهش و علم به چنین جایگاهی رسیده‌اند.

سرپرست فرمانداری رشت با بیان اینکه داشته‌ها و دستاوردهای‌ کشورمان زیر سایه توجه دولت و نظام به امر پژوهش کسب شده است، افزود: دولت سیزدهم هم توجه ویژه به امر تحقیق و پژوهش دارد و تلاش می‌کنند که قسمت اعظمی از اعتبارات و بودجه‌ها را برای مباحث پژوهشی تخصیص دهند، ما هم در تلاشیم تا زمینه تحقیق و پژوهش را برای شما سهل کنیم.

وی بیان کرد: مدیران مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی در شهرستان تلاش می‌کنند تا اگر خلاقیت و نوآوری در ذهن و ضمیر دانش‌آموزان و دانشجویان و دانش‌پژوهان است، شکوفا کنند؛ ما هم کنار آنها ایستاده‌ایم و از پژوهش‌ها و طرح‌های علمی حمایت می‌کنیم.

سرپرست فرمانداری رشت با بیان اینکه پژوهشگران می‌توانند در عرصه‌های مختلف کشاورزی، فرهنگی و صنعتی به ما کمک کنند، تصریح کرد: کمک پژوهشگران فقط منوط به تحقیق نیست بلکه نتیجه عمل شما به یک اقدام اثرگذار در حوزه‌های مختلف مورد نیاز منتج می‌شود. همه این دستاوردها و افتخارات علمی از دل یک تحریم و محاصره اقتصادی کسب شده است.

گفتنی است؛ در پایان این همایش که مزین به نام دکتر محمود بهزاد، پدر علم زیست‌شناسی نوین ایران به عنوان چهره برتر پژوهش و فناوری سال 1402 رشت بود، از 50 نفر محققین و پژوهندگان نوآور و خلاق شهرستان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha