«سرو خرامان»؛ شرح حال زندگی با یک جانباز اعصاب و روان
کد خبر: 4187203
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹

«سرو خرامان»؛ شرح حال زندگی با یک جانباز اعصاب و روان

یک نویسنده همدانی گفت: کتاب «سرو خرامان» شرح بر چگونگی زندگی یک مادر با یک جانباز اعصاب و روان را برای مخاطب نمایان می‌کند.

مریم قلی‌زاده، یک نویسنده همدانیمریم قلی‌زاده، نویسنده همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه کتاب «سرو خرامان» خاطرات مادربزرگم زهراست که خواهر شهید و مادر جانباز اعصاب و روان است، اظهار کرد: سال ۹۵ زمانی که دخترم از اعضای کانون پرورش فکری همدان بود، زندگی‌نامه یک شهید را نوشتم، این نوشته بسیار مورد استقبال اعضای کانون قرار گرفت، از این‌رو انگیزه‌ای پیدا کردم تا برای نگارش کتاب قلم بزنم.

وی ادامه داد: پس از مدتی شروع به نگارش خاطرات مادربزرگم کردم، او خواهر شهید و مادر جانباز اعصاب و روان است. پس از اینکه نگارش کتاب تمام شد حوزه ادبیات پایداری دفاع مقدس را به من معرفی کردند و مدیر ادبیات این مجموعه از نگارش این کتاب استقبال کرد و این اثر تحت عنوان «سرو خرامان» منتشر شد.

قلی‌زاده گفت: «خرامان» نام مادر شخصیت داستان زهراست که به سروی تشبیه شده که پس از غبار جنگ ایستادگی کرده است. رضا جانباز اعصاب و روان، پسر زهراست که هیچ‌یک از سه همسرش نتوانسته شرایط سخت رضا را تحمل کنند و همگی او را ترک کرده‌اند، حاصل این ازدواج‌ها، سه دختر و دو پسر است.

این نویسنده همدانی بیان کرد: این کتاب زندگی زهرا از سال ۱۳۲۰ تاکنون را روایت می‌کند، اکنون زهرا ۸۵ ساله است. در زندگی فراز و نشیب‌های بسیاری را متحمل می‌شود، با این کتاب، مخاطب همزادپنداری می‌کند، زهرا با پسرش رضا زندگی می‌کند و به علت شرایط بسیار سختی که رضا دارد و آسیب‌هایی که با ترک همسران متوجه فرزندان او نیز شده است.

وی ادامه داد: این کتاب به خوبی مشکلات مادر و فرزندانی را نشان می‌دهد که با یک جانباز زندگی می‌کنند و پاسخی بر قضاوت‌های نابجای برخی افراد درباره فرزندان جانبازان و شهداست. زندگی‌نامه زهرا نه تنها تلنگری برای روشنگری مردم است، بلکه گوشزدی برای تمام مسئولان است که اکنون پست و جایگاه خود را مدیون چه کسانی هستند و در قبال آنان و سایر مردم چه وظایفی دارند‌.

قلی‌زاده با بیان اینکه جنگ فقط یک کلمه است، اما درد و رنج آن هزاران کلمه است، افزود: زهرا شخصیت این داستان ابتدا به علت قضاوت نابجای اطرافیان شماتت می‌شود که پسرت دیوانه است، اما پس از ۱۵ سال از بنیاد شهید بررسی می‌کنند و می‌بینند رضا در یکی از مناطق جنگی موجی شده است. اکنون رضا سالیانه سه یا چهار بار در بیمارستان سینا بستری می‌شود و پس از مرخصی هم همه از او فراری می‌شوند. حتی رضا با سوء‌استفاده دیگران، منزل مسکونی خود را نیز از دست می‌دهد و اکنون رضا با مادرش زندگی می‌کند. در این راه زهرا همچون سروی تمام مشکلات زندگی با رضا را به تن می‌خرد.

این نویسنده همدانی با بیان اینکه کتاب سرو خرامان اولین نگارش و اولین قلم بنده بوده است، گفت: تحصیلاتم در رشته ادبیات است، پس از نگارش این کتاب خلأ زندگی‌ام را با نوشتن پر می‌کنم، کتاب‌های دیگری نیز در دست چاپ دارم، کتاب‌های «کمیل و حمیل»، «عشق شعله» و «فرشته‌ها برادرند»؛ سه کتاب در زمینه زندگی شهداست که هر یک قصه بسیار شنیدنی دارند و در نوع خود بی‌نظیر هستند.

وی با تأکید بر اینکه جنبه مالی کتاب اصلاً برایم مهم نبوده و درآمدی در این راستا نداشته‌ام بلکه از خودم نیز برای چاپ کتاب هزینه کرده‌ام، افزود: فقط برای رضای خداوند کتاب نوشته‌ام، امیدوارم مردم هم برای رضای خداوند این کتاب را بخوانند و با مشکلات جانبازان آشنا شوند. هفته گذشته با حضور جمعی از مسئولان کتاب سرو خرامان رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha