معرفی فرهنگ دارالعباده به جهانیان همت مضاعفی می‌طلبد
کد خبر: 4180954
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

معرفی فرهنگ دارالعباده به جهانیان همت مضاعفی می‌طلبد

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اهمیت بافت تاریخی و استفاده درست از این بافت ارزشمند گفت: معرفی فرهنگ دارالعباده یزد به‌ویژه در بافت تاریخی نیازمند تلاش بیشتری در بین دستگاه‌های اجرایی است.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 19 آبان ماه در خطبه‌های نماز جمعه بخش مرکزی در منطقه دهنو، با اشاره به آیات 21 و 22 سوره مبارکه بقره در زمینه اهمیت تقوا گفت: جنبه استدلالی و عاطفی تقوا در این آیات بیان شده و خداوند متعال انسان را به بندگی، عبادت، پیمودن مسیر کمال از طریق عبادت دعوت می‌کند. این دعوت خداوند به بندگی به واسطه این است که خداوند به عنوان خالق، انسان را خلق کرده و برای او نعمت‌هایی بر روی زمین قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه همواره این پرسش مطرح است که چرا باید خداوند را عبادت کرد، اظهار کرد: شَکی نیست برای عبادت باید به دستورات الهی در عرصه‌های مختلف معارفی، اخلاقی، آدابی و احکامی توجه کرد، زیرا ما در برابر هر یک از این عناوین و فضائل مسئولیت‌هایی داریم.

مدرسی با اشاره به وظایف انسان در برابر احکام با استناد به آیات قرآن تصریح کرد: ایمان به تمام احکام الهی زیرا انسان نمی‌تواند بخشی از آیات الهی را بپذیرد و بخشی را نپذیرد، آشنایی و فراگیری احکام الهی، تسلیم بودن در برابر احکام الهی و عمل به آن و بیان احکام  و پرهیز از کتمان الهی نیز بخشی از وظایف انسان در برابر احکام الهی است که در آیات قرآن به آن پرداخته شده است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تقدیر از حضور مردم در راهپیمایی روز 13 آبان مطرح کرد: علت اعلام نفرت از آمریکا این است که جنایاتی که آمریکا علیه کشور، ملت و تمامیت ارضی ما انجام داده است را اگر هر کشور دیگر علیه آمریکا انجام می‌داد، ملت و دولت آمریکا علیه آن کشور نیز اعلام نفرت می‌کردند.

مدرسی ادامه داد: جریان غمبار غزه و مردم فلسطین قلوب جامعه جهانی را به درد آورده است، اما این پرسش مطرح می‌شود که چرا غرب به ویژه آمریکا از این جنایت تا این حد حمایت می‌کند؟. دو هزار سرباز نخبه آمریکا در این جنگ حضور دارند و پل ارتباطی بین غرب و اسرائیل را ایجاد کردند و پیوسته ادوات جنگی از آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به دست نیروهای اسرائیلی می‌رسد. این جنایات علیه مردم غزه و فلسطین نقض حقوق بشر است و با توجه به این مورد چرا همچنان حمایت‌های دولت‌های غربی نسبت به اسرائیل وجود دارد؟ 

وی با بیان اینکه حقوق بشر بیان شده در غرب با استانداردهای خودشان مطرح شده است، گفت: این حقوق بشر با استانداردهای مختلف است و اگر خودشان این حقوق بشر را زیر پا بگذارند، همانطور که سال‌ها در عراق، لبنان، سوریه و افغانستان زیر پا گذاشتند، مشکلی ندارد اما اگر ملتی مظلوم و دنبال حق خود باشد، این دولت‌های غربی دادخواهی آنان را خلاف میل خود می‌دانند و بلافاصله آن‌ها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.

مدرسی با اشاره به اینکه این حمایت‌ها از سوی آمریکا برای رژیم اشغالگر به پیش از انقلاب اسلامی باز می‌گردد، مطرح کرد: این حمایت از رژیم اشغالگر قدس به دلایل وابستگی سیاسی دولت آمریکا به رژیم صهیونیستی و سلطه سیاسی و اقتصادی این رژیم بر آمریکا، جلوگیری از قدرت یافتن جامعه اسلامی با تقویت این غده سرطانی و التهاب آفرینی در این راستا و جبران شکست‌های غرب به ویژه آمریکا از مسلمانان در کشورهای مختلف است و به همین دلیل غرب از حمایت رژیم اشغالگر قدس دست برنمی‌دارد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اهمیت بافت تاریخی و استفاده درست از این بافت ارزشمند بیان کرد: برنامه‌ریزی و مدیریت حضور اتباع در بافت تاریخی ضرورت دارد و رهاسازی بافت قدیم در این زمینه واقعا مشکل‌ساز شده است.

وی ادامه داد: ازدیاد هتل‌های سنتی و بومگردی‌ها نیز از دیگر مسائل مرتبط با بافت تاریخی است که نیاز به نگرش مجدد دارد، آیا این ازدیاد می‌تواند فرهنگ یزد را منتقل کند و یا موجب تغییر فرهنگ یزد می‌شود؟، بنابراین نیاز است در زمینه بافت تاریخی و معرفی صحیح شهرجهانی یزد بیش از این کار شود.

مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع اجاره‌بها در یزد گفت: مردم باید نسبت به همنوعان خود یاری‌رسان باشند و قانون مجلس نیز در این زمینه با رعایت مسائل شرعی و حقوق خصوصی به درستی تدوین شود.

وی در پایان ضمن گلایه از عدم ادامه ساخت مسکن مهر اظهار کرد: امید است همانطور که مسئولان استان نسبت به کنترل قیمت میوه در بازار حرکت کردند، دراین راستا نیز حرکت کنند و به نتایج خوبی منتج شود.

انتهای پیام
captcha