هنرمندان با واژه‌سازی موجب رسوایی آمریکا و اسرائیل می‌شوند
کد خبر: 4176480
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
حجت‌الاسلام مروی:

هنرمندان با واژه‌سازی موجب رسوایی آمریکا و اسرائیل می‌شوند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هنرمندان تا زمانی که تاریخ وجود دارد، در مقابل رسانه‌ها چنین واژه‌سازی‌هایی را انجام دهند تا موجب رسوایی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها شوند. هنرمندان باید به میدان آیند و نسبت به اتفاقاتی که رخ داده از حق دفاع کنند.

حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، امروز ۲۷ مهرماه، در «سومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع)» که در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: حضور در چنین جشنواره‌ها و مسابقاتی در حقیقت خیر است و گاهی حضور در یک مسابقه یا جشنواره برای فخرفروشی، اقنای نفس، خود را برتر از دیگران قرار دادن و دیدن نیست. این مضمون در مکتب قرآنی ما مورد مذمت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 83 سوره «قصص» می‌فرماید: «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ آن نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ؛ آری، این سرای آخرت را تنها برای کسانی قرار می‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است.» اما از آن طرف، هم در قرآن و هم در روایات معصومین(ع) دعوت و توصیه شده که به سوی کسب کمالات و مسابقه بروید که به آن توصیه شده است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «از خوبی‌ها و نیکی‌ها در کسب کمالات سبقت بگیرید» که به تعبیر پیامبر اکرم (ص) که مورد تاکید و توصیه ایشان بوده انسان به سوی خدا و کمالات مسابقه بگذارد و از دیگران سبقت بگیرد.

مروی بیان کرد: افراد سعی کنند در مسابقات از همه جلوتر باشند و این در جهت کسب کمال ارزشمند است که امام حسین(ع) به او افتخار می‌کند. شرکت در این جشنواره و مسابقه برای بیان فضیلت‌ها، اخلاق خوب، رفتار خوب، سبک زندگی مؤمنانه و معرفی حجت خدا و ولی خدا است که اگر این خیرات نباشد، پس در کجا می‌تواند صدق پیدا کند.

وی بیان کرد: در این‌گونه مسابقات تنها نگاه‌های مادی را در نظر نداشته باشیم، بلکه این مسابقه به سوی خیرات و برای کسب کمال است. بنابراین نتیجه و خروجی این جشنواره‌هاست که نباید از آن‌ها غفلت کرد و همواره بایستی در هر برنامه هنری، علمی و تبلیغاتی به خروجی و تاثیرگذاری و امتداد آن فرهنگ در جامعه دقت کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: باید دقت کرده که این جشنواره تا چه اندازه توانسته به اهداف خود در جهت امتدادبخشی امام رضا(ع) در جامعه کمک و نزدیک‌تر شود. ما همیشه باید در این برنامه‌ها به آن بخش مهم، خروجی، تأثیرگذاری و شکل امتداد آن در جامعه توجه و آن را ارزیابی کنیم که تا چه اندازه توانسته فرهنگ میزبانی را در جامعه امتداد دهد و در تمامی برنامه‌های علمی و فرهنگی نقش داشته باشد تا مورد توجه داوران و یکی از معیارهای امتیازات قرار گیرد. بنابراین هنرمندان و افرادی که این توانایی و استعداد را دارند در این جشنواره‌ها حضور داشته باشند و در حوزه خود نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: این روزها ظلم و ستم عجیب و غریبی را مشاهده می‌کنیم و اخیرا هم شاهد بی‌رحمی صهیونیست‌ها در بمباران بیمارستان المعمدانی غزه بودیم که صدها زن و کودک و پیر و جوان را کشتند. حتی کادر درمانی که مردم را درمان می‌کنند به خاک و خون کشیدند و در نهایت و در کمال بی‌شرمی می‌گویند کار ما نبوده که این دروغ بزرگی است.

مروی ادامه داد: هنرمندان باید واژه‌سازی کنند، چراکه این واژه‌سازی است که ماندگار می‌شود. زمانی که یک مقام رسمی آمریکایی جلوی رسانه‌ها می‌گوید که کار ما نبوده، هنرمندان باید در این زمینه واژه‌هایی را بسازند که در تاریخ ماندگار باشد. همان‌گونه که حضرت زینب(س) واژه‌ای تاریخ‌ساز «ما رایت الی جمیلا» را مطرح کردند. همچنین امام حسین(ع) در نامه‌ها و خطبه‌های خود «هیهات من الذله» را در جهت رسیدن به فضیلت‌ها واژه‌سازی کردند.

وی افزود: بنابراین هنرمندان تا زمانی که تاریخ وجود دارد، در مقابل رسانه‌ها چنین واژه‌سازی‌هایی را انجام دهند تا موجب رسوایی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها شوند. هنرمندان باید به میدان آیند و نسبت به اتفاقاتی که رخ داده از حق دفاع کنند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بعضی از مردم جامعه نسبت به این اتفاقات توجیه نیستند و ما باید آن‌ها را با هر سلیقه و مذهبی که هستند، توجیه کنیم، زیرا هیچ‌کس با ظلم موافق نیست. عده‌ای می‌گویند چرا حماس این اقدام را انجام داد، مگر نمی‌دانستند که رژیم صهیونیستی به آن‌ها رحم نمی‌کند؟ باید پاسخ دهیم به حدی به فلسطینی‌ها ظلم شده و خانه‌های آن‌ها را ویران کردند که هرکس باشد به مقاومت برمی‌خیزد و اگر جلوی آن گرفته نشود، قطعا به کار خود ادامه خواهد داد، بنابراین هر انسان با وجدان و دارای انصافی این موضوع را می‌پذیرد.

مروی تاکید کرد: باید برای ترویج فضیلت‌ها و اخلاق انسانی، با بهره‌گیری از سیره معصومین(ع) و قرآن کریم گام‌های بلند و موثری برداریم تا بتوانیم میان مستکبر و مستضعف در جبهه دفاع منطقی، عالمانه و هنرمندانه از مظلومان حمایت و نقش خود را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha