یادواره شهدای ۲۳ مهر بندر انزلی برگزار شد
کد خبر: 4175624
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

یادواره شهدای ۲۳ مهر بندر انزلی برگزار شد

یادواره شهدای سالروز وقایع خونین ۲۳ مهرماه سال ۵۸ در مسجد موسی بن جعفر(ع) بندر انزلی برگزار شد.

یادواره شهدای 23 مهر بندر انزلی

به گزارش ایکنا از گیلان، یادواره شهدای ۲۳ مهر‌ماه سال ۵۸ بندر انزلی شامگاه 23 مهرماه با سخنرانی سردار فلکی، فرمانده اسبق تیپ نینوا در راستای برگزاری دومین کنگره هشت‌هزار شهید استان در مسجد موسی بن جعفر(ع) بندر انزلی برگزار شد. در واقعه خونین ۲۳ مهرماه رحیم برجی، جعفر سماک، علی رودکار، محمدتقی شفیعیان و نادر صفایی به فیض شهادت نائل آمدند.

سردار محمد فلکی، فرمانده اسبق تیپ نینوا در این مراسم اظهار کرد: صحنه‌های مظلومیت شهدا در عرصه پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در جنگ تحمیلی بسیار است.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ سال قبل در زمان ناصرالدین شاه در سال ۱۸۸۳ میلادی، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان بدون کوچک‌ترین درگیری تحویل دشمن داده و از ایران جدا شد، افزود: در حکومت قاجار سال ۱۹۰۵ میلادی یعنی ۱۱۸ سال قبل، در قرارداد حکمیت ژنرال اسمیت نیز پاکستان و بخشی از سیستان و بلوچستان بدون جنگ واگذار شد و در سال ۱۳۵۰ شمسی نیز در دوره پهلوی ۲۳ جزیره را تحویل بحرین دادند.

سردار فلکی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها یک وجب از خاک ایران از دست داده نشد بلکه هنر روحانیت این بود که مملکت را توسط مردم اداره کردند و مردم بودند که در جنگ تحمیلی شرکت داشتند و از وجب به وجب این خاک پاسداری کردند.

فرمانده اسبق تیپ نینوا تأکید کرد: بندرانزلی علما، هنرمندان و ورزشکاران بزرگی دارد که همه این‌ها قابل احترام هستند و احترام مضاعف برای ۴۰۰ شهید این شهرستان و خانواده شهدا قائل هستیم.

وی افزود: برای رسیدن به حکومت الهی پنج گام برداشته شد و از خردادماه سال ۴۲ تا ۲۲ بهمن ۵۷ گام اول تغییر نظام بود که شهید غفاری‌ها، نواب صفوی‌ها و بسیاری شهدای گمنام و با نام روحانی و غیر روحانی تقدیم اسلام کردیم که شاخص آنها در جمعه سیاه بود.

فرمانده اسبق تیپ نینوا با اشاره به اقدامات اخیر حماس تأکید کرد: ۷۵ سال قبل عده‌ای از سرمایه‌داران و ثروتمندان یهودی از اقصی نقاط دنیا به فلسطین آمده و زمین‌هایی خریداری کردند و تشکیل حکومت دادند. امروز برای هر کیلومتر از مرزهایش بیش از میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند تا هیچ جنبنده‌ای وارد سرزمین‌هایشان نشود و گنبد آهنین درست می‌کنند اما به برکت خون ۲۳۰ هزار شهید ایران امروز از سه جناح مبارز که کمترین هماهنگی را با ایران دارد و مسلمان شیعه ندارد و سنی هستند حضور مقتدرانه دارند.

سردار فلکی گفت: خیلی‌ها می‌گویند طوفان الاقصی ناشی از حمایت ایران بوده، بله حمایت ما بوده ولی هدایت نبود و همانطور که مقام معظم رهبری فتوا دادند بر همه مسلمین واجب است که این قیام را در هر توانی که می‌توانند حمایت کنند و روز ۱۵ مهرماه شاهد بودیم حماس که زمانی بزرگترین سلاح‌شان تیر و کمان بود، حماسه بزرگ خلق کردند.

فرمانده اسبق تیپ نینوا گفت: مردم بندر انزلی برای از دست دادن پنج شهید و ۱۰ مجروح در ۲۳ مهرماه سال ۵۸ اندوهگین بودند اما با افتخاری که آن شهدا و مجروحین و آن حرکتی که به وجود آوردند امروز بر خودشان می‌بالند. این حرکت شهدا و انقلاب است که امروز توانسته مردم محصور را به گونه‌ای قدرتمند وارد میدان کند که شاهدیم در این عملیات در طول ۲۴ ساعت بیش از هزار اسیر از اسرائیل گرفتند.

یادواره شهدای ۲۳ مهر بندر انزلی برگزار شد

انتهای پیام
captcha