تدوین تقویم مناسبتی ایثار و شهادت در چهارمحال‌‌وبختیاری
کد خبر: 4175282
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲

تدوین تقویم مناسبتی ایثار و شهادت در چهارمحال‌‌وبختیاری

مشاور استاندار و مسئول هماهنگی امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر لزوم تدوین تقویم مناسبتی حوزه ایثار و شهادت در استان گفت: با توجه به این تقویم می‌توان برای جذب و هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها در بحث ترویج ایثار و جهاد، برنامه‌ریزی بهتری را نیز انجام داد.

ایثار و شهادت

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مسئولین ادارات و مراکز زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمحال و بختیاری در نشستی مشترک بر ضرورت شکل‌گیری کارگروه‌های تخصصی حوزه ایثار و شهادت و توجه بیش‌ازپیش به بعد اجتماعی برنامه‌های ترویجی این حوزه تأکید کردند.

علی گودرزی، مشاور استاندار و مسئول هماهنگی امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری در این نشست با تأکید بر لزوم تدوین تقویم مناسبتی حوزه ایثار و شهادت در استان، گفت: با توجه به این تقویم می‌توان برای جذب و هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها در بحث ترویج ایثار و جهاد، برنامه‌ریزی بهتری را نیز انجام داد.

گودرزی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های فرهنگی باید نقش کلیدی در حیات و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشند، افزود: این حوزه فرهنگی بسیار غنی است اما به خوبی به آن پرداخته نشده و آنانی که دستی بر آتش دارند هم تاکنون نتوانسته‌اند در انتقال مفاهیم پربار این فرهنگ به شایستگی عمل کنند.

وی ضرورت برپایی نشست‌های ترویجی و فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت به صورت مشترک بین دستگاه‌ها و آسیب‌شناسی برنامه‌های اجرایی این حوزه را یادآور شد و اظهار کرد: در این برنامه‌ها باید به برقراری پیوند میان فرهنگ ایثار دوران هشت سال دفاع مقدس با فرهنگ کار و تلاش و ایثار برای اعتلای کشور در زمانه کنونی توجه شود.

گودرزی تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی را از عوامل کمک‌کننده در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و تصریح کرد: گرچه تولیدات خوبی در بخش کتاب‌های دفاع مقدس شکل گرفته است اما پیوست مطالعه در این‌گونه کارها کمرنگ است.

مشاور استاندار و مسئول هماهنگی امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای بهتر دیده شدن کتاب‌ها و آثارمکتوب حوزه ایثار و شهادت باید تولید اثر به افرادی سپرده شود که به مباحث ادبیاتی مسلط باشند تا بتوانند جاذبه لازم را برای جذب مخاطبان جوان و نوجوان فراهم کنند.

وی برپایی جلسات خوانش کتاب با موضوع ایثار و شهادت و تقویت این نشست‌ها در کتابخانه‌ها به عنوان مراکز تبادل فرهنگی را متذکر شد و افزود: تربیت روایان جدید و تازه‌نفس هم برای روایت خاطرات و رویدادهای دفاع مقدس در استان در حال انجام است و تلاش خواهد شد با همکاری دستگاه‌ها، زیبایی‌های این دوران به شیوه‌ای متفاوت برای مخاطبان بازگویی شود.

گودرزی نشست‌های معرفتی کاروان‌های زیارتی پس از پایان سفر را هم از راهکارهای ترویج فرهنگ و به ویژه فرهنگ ایثار و کار و تلاش بیان کرد و گفت: دورهمی های اعضای کاروان‌ها در ماه‌ها و سال‌های بعد از سفر می‌تواند به مرور ابعاد فرهنگی سفر کمک کرده و با یادآوری نکات ارزشی، پایه‌های معنوی این برنامه‌ها را تقویت کند.

وی همچنین درباره تبدیل وضعیت ایثارگران دستگاه‌های اجرایی هم افزود: اقدامات مناسبی در یک سال اخیر در استان انجام شده است و باید بدانیم که شهدا انسان‌های ارزشی بودند و بنا به مصلحت و منفعت در این راه قدم نگذاشتند و این فرهنگ نیاز به احیا دارد و نمی‌توان آن را تغییر داد.

همه دستگاه‌ها متولی امور فرهنگی هستند

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: همه دستگاه‌ها متولی امور فرهنگی هستند و با همراهی با یکدیگر می‌توانند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که از مهم‌ترین شاخصه‌های فرهنگی کشور است، گام‌های مؤثری بردارند.

احمدی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برنامه‌های متنوعی چون جشنواره‌های تئاتر، شعر طنز و داستان‌نویسی را پیش‌رو دارد، افزود: تعریف جوایز ویژه از طرف دستگاه‌های مختلف در این رویدادهای فرهنگی و هنری پیشنهاد شده است که می‌تواند عامل ترویج و گسترش تولید موضوعی آثار هنری نیز باشد.

وی اظهار داشت: به طور نمونه در فهرست نمایش‌های متقاضی شرکت در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی، سه اثر مرتبط با موضوع دفاع مقدس دیده می‌شود که در صورت احراز شرایط برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره و تعریف جایزه ایثار برای این‌گونه آثار می‌توان علاوه بر ایجاد پشتوانه مالی و معنوی برای تولیدکنندگان اثر، برای اجراهای عمومی در ابعاد گسترده‌تر و کشاندن تولید هنری به میان مردم نیز برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه به برگزاری کنگره‌های بزرگداشت شهدا در استان اشاره و تصریح کرد: حجم گسترده‌ای از فعالیت‌ها برای برپایی چنین برنامه‌هایی شکل می‌گیرد اما ارتباط بدنه اجتماع و عامه مردم با این کنگره‌ها محدود است که باید برای این موضوع، همفکری بهتری انجام داد.

احمدی با اعلام آمادگی مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هرچه بهتر برگزار شدن کنگره شهدای استان افزود: تلاش و هدف اصلی آن است که بعد اجتماعی این‌گونه برنامه‌ها در برنامه‌ریزی‌ها بیشتر دیده شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از شهدا و خانواده ایثارگران چهارمحال و بختیاری زیرمجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند، اظهار داشت: برگزاری کنگره و یا برنامه مستقلی برای این دست از خانواده‌های ایثارگر و شهدا لازم است که دراین‌باره نیز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آمادگی همکاری و پیگیری امور را دارد.

احمدی ضرورت استفاده از ظرفیت بالای آزادگان دوران دفاع مقدس برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را هم یادآور شد و ادامه داد: با توجه به فعالیت دستگاه‌های مختلف استان در حوزه فیلم‌سازی و حمایت از آثار تولیدی این حوزه لازم است شورای سینمایی چهارمحال و بختیاری هر چه زودتر شکل گیرد تا بتوان برای تولید فیلم بر اساس استاندارهای سازمان سینمایی، جذب اعتبارات از این سازمان و جلوگیری از پراکندگی فعالیت‌های هم‌سو برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام
captcha