برگزاری نخستین یادواره شهید سرلشکر «ولی‌الله فلاحی» در البرز
کد خبر: 4174736
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱

برگزاری نخستین یادواره شهید سرلشکر «ولی‌الله فلاحی» در البرز

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز از برگزاری نخستین یادواره شهید سرلشکر ستاد «ولی‌الله فلاحی» در آبان ماه سال جاری در این استان خبر داد.

یادواره شهیدسرلشکر «ولی الله فلاحی»

به گزارش ایکنا از البرز به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران البرز، سلیمان رستمیان، نخستین یادواره شهید سرلشکر ستاد ولی‌الله فلاحی اظهار کرد: این یادواره آبان ماه امسال با حضور فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی و مسئولان کشوری در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان البرز مبنی بر برگزاری یادواره شهید فلاحی، گفت: به طور معمول در طول تاریخ تمام اقوام و ملت‌ها با قهرمانان خود شناخته می‌شوند و با پرداختن به ابعاد شخصیتی آنان مسیر خود در زندگی را براساس اسوه، الگو و رفتار آن قهرمان طی می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: در تاریخ همیشه کسانی بودند که در سرنوشت فرهنگی، اجتماعی و علمی ملت‌ها تأثیرگذار بودند، در کشور ما هم با توجه به بروز و ظهور یک انقلاب ارزشی، کسانی مانند شهید فلاحی بودند که به رغم جو حاکم بر کشور با مجاهدت‌های خود سرنوشت این کشور را رقم زدند.

مدیرکل بنیاد شهید البرز افزود: مجاهدت‌های شهید فلاجی در دورانی بود که انقلاب اسلامی نوپا بود و نظام اسلامی پس از سقوط یک حکومت نظامی نیاز به انسان‌های دلسوز و انقلابی مانند شهید فلاحی داشت.

رستمیان افزود: ارتش در این برهه با رهبری حکیمانه امام (ره) با مجاهدت شهدایی همچون شهید فلاحی مأموریت خود را در انقلاب به خوبی به‌عنوان یک ارتش مردمی ادا کرد.

دبیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان البرز در ادامه تصریح کرد: استان البرز افتخار وجود شخصیت‌های بزرگی همچون شهید طالقانی، اولین شهید انقلاب شهید ادیبی و شهید فلاحی را در خود دارد که سرمایه‌های اجتماعی و شخصیت‌های بزرگ این کشور هستند که باید به ابعاد زندگی و شخصیتی این عزیزان بیشتر پرداخته شود.

در ادامه سعید جابری انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز در این نشست اثرگذاری برگزاری یادواره‌های شهدا بر روی نسل جوان جامعه را امری مهم برشمرد و گفت: در برگزاری چنین مراسمی باید با برنامه‌ریزی به سمتی حرکت کنیم تا بتوانیم افراد جامعه به ویژه جوانان را جذب کنیم.

وی افزود: جریان‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت از طریق رسانه‌های سمعی و بصری بااهمیت برشمرد و افزود: با تولید محتوا می‌توان اثرگذاری این مراسم را بیشتر کرد.

این مسئول تصریح کرد: برگزاری این مراسم کار بسیار ارزشمندی است که باید هرکس به سهم خود قدمی در راستای برگزاری آن بردارد ضمن اینکه استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه، تابلوهای تبلیغات و تلویزیون های شهری ازجمله ظرفیت‌هایی است که اداره‌کل ارشاد در راستای برگزاری این مراسم به‌کار خواهد بست.

تیمسار سرلشکر شهید «ولی الله فلاحی» زاده سال ۱۳۱۰ در شهرستان طالقان استان البرز بود که تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در طالقان و دبیرستان نظام تهران گذراند و پس از اخذ دیپلم در مهرماه سال ۱۳۳۰ وارد دانشکده افسری شد و با درجه ستوان دومی و رستهٔ زرهی از آن دانشکده فارغ‌التحصیل شد و سپس در لشکر ۹۲ زرهی خدمت خود را شروع کرد.

فلاحی به دلیل مخالفت‌هایش با حکومت پهلوی از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۲ چهار بار به زندانی شد ولی به دلیل تفکر و دانش بالا همواره مورد احترام فرماندهان ارتش قرار داشت.

این شهید بزرگوار با درجه سرهنگ دومی به همراه گروهی از افسران ایرانی به عنوان ناظر صلح سازمان ملل در آتش‌بس ویتنام، از سال ۱۳۵۱ تا اواسط ۱۳۵۳ را در این کشور گذراند.

وی در ۱۲ مهرماه ۱۳۵۷ پس از گرفتن درجه سرتیپی به شیراز منتقل شد و به عنوان معاون فرماندهی مرکز پیاده شیراز به کار خود ادامه داد.

فلاحی در سال ۱۳۵۷ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نخستین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد و در سال ۱۳۵۹ به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی معرفی شد و سرانجام در مهرماه سال ۱۳۶۰ همراه با تنی چند از فرماندهان در اثر سقوط هواپیما به شهادت رسید.

انتهای پیام
captcha