کارکرد هیئت‌های مذهبی، زنده نگه داشتن ارزش‌های اسلامی است
کد خبر: 4171024
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰

کارکرد هیئت‌های مذهبی، زنده نگه داشتن ارزش‌های اسلامی است

عضو شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: کارکرد هیئت‌های مذهبی و عزاداری، زنده نگه داشتن ارزش‌های اسلامی و انتقال آنها به نسل‌های بعدی است.

هیئت‌های مذهبیحسن ثابتی، متولد ۱۳۴۵ در شمیران، دارای مدرک کارشناسی هواشناسی، عضو کانون مداحان و شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان شاهین‌شهر و میمه و ساکن شهر وزوان است و سال‌هاست که به‌عنوان مداح اهل بیت(ع) در این شهر فعالیت می‌کند. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان از ۸ هیئتی نام برد که در شهر وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه فعالیت دارند و قدیمی‌ترین آنها، هیئت مسجدالرسول(ص)  است که سابقه آن به بیش از 100 سال می‌رسد. هیئت اباالفضل(ع)، شیفتگان حسینی، امام حسین(ع)، حضرت علی‌اکبر، جان‌نثاران، حضرت علی‌اصغر و انصارالمهدی(عج)، هفت هیئت‌ دیگری هستند که در وزوان فعالیت می‌کنند.

وی به فعالیت خود در شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان شاهین‌شهر و میمه اشاره کرد و گفت: این فعالیت به پنج حوزه شامل تأمین اقلام و ارزاق مورد نیاز هیئت‌ها، برگزاری مراسم تقدیر و تجلیل از پیرغلامان و مداحان شهر، نظارت بر فعالیت‌ هیئت‌ها در ماه‌های محرم و صفر و برگزاری همایش هیئت‌های عزاداری در امامزاده سیده‌صالحه‌ خاتون در روز شهادت امام رضا(ع) تقسیم می‌شود.

این مداح اهل بیت(ع) در خصوص سنت‌های رایج در میان هیئت‌های مذهبی شهرستان شاهین‌شهر و میمه بیان کرد: هیئت‌های مذهبی این شهرستان از ابتدای دهه محرم تا شام غریبان، از عزاداران در دو نوبت ظهر و شب پذیرایی می‌کنند و علاوه بر آن، در هر شب جمعه تا پایان ماه صفر، یکی از اعضای هیئت‌ها بانی پذیرایی از عزاداران می‌شود. این سنت سالیان بسیاری از گذشته تاکنون ادامه داشته است.

وی کارکرد هیئت‌های مذهبی و عزاداری را زنده نگه داشتن ارزش‌های اسلامی و الگوبرداری جوانان از این ارزش‌ها دانست تا نسل به نسل برای ترویج آنها تلاش کنند و در یادها ماندگار شود. ترویج امر به معروف و نهی از منکر در سبک زندگی افراد نیز دیگر کارکردی است که هیئت‌های مذهبی می‌توانند داشته باشند.

ثابتی درباره ویژگی‌های مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: مداح باید صدای خوب و بیان شیوا داشته باشد تا بتواند شنونده را به فیض کامل برساند، از اضافه‌گویی و تحریف وقایع بپرهیزد و بیشتر جنبه معنوی آنها را در نظر داشته باشد؛ همچنین برای رضای خدا مداحی و روضه‌خوانی کند. آشنایی با دستگاه‌های موسیقی نیز لازمه دیگری برای هنر مداحی است و مداح با توجه به نوع صدا و علاقه خود، یکی از این دستگاه‌ها را انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: مداحی هنری منحصربه‌فرد است که به علاقه، اشتیاق، حسن‌خلق، خوش‌صدایی و عشق به ائمه اطهار(ع) نیاز دارد و کمتر کسی می‌تواند همه این ویژگی‌ها را در خود داشته باشد. مداح، بحر جوشان حسینی، روضه‌خوان آل عصمت، بی‌تکبر و بی‌ریا، بلبل گل‌های زهرا(س) و پیرو قرآن ناطق و خط ولایت است.

عضو شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان شاهین‌شهر و میمه دغدغه‌‌اش را تشویق جوانان خوش‌صدا به شرکت در کلاس‌های آموزش مداحی بیان کرد و گفت: متأسفانه در این منطقه از داشتن چنین کلاس‌هایی محروم هستیم. همچنین دغدغه دیگر من، نبود امکانات برای کسانی است که علاقه‌مند به زیارت عتبات عالیات هستند؛ ولی توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین سفر را ندارند و نمی‌توانند این سفر زیارتی را تجربه کنند.

انتهای پیام
captcha