کارآمدی خط‌مشی تربیتی مدارس تحول‌خواه در مقایسه با مدارس معمولی
کد خبر: 4170887
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
در گفت­‌وگو با ایکنا بررسی شد

کارآمدی خط‌مشی تربیتی مدارس تحول‌خواه در مقایسه با مدارس معمولی

یک پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت گفت: کارآمدی مدارس تحول‌خواه به‌خصوص در حوزه‌­های تربیتی، بیشتر از مدارس معمولی بوده و آموزش مهارت‌های زندگی در آنها مورد توجه است.

عماد طیبی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیتعماد طیبی، متولد ۱۳۶۸ و دارای مدرک دکترای فلسفه علم و فناوری و طراح نظام‌­های آموزشی است. خبرنگار ایکنا از اصفهان به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، در خصوص مدارس تحول‌خواه و مقایسه­ آنها با مدارس معمولی گفت‌وگویی با این پژوهشگر تعلیم و تربیت و مؤسس مدارس تحول‌خواه دخترانه و پسرانه انجام داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

ایکنا­ ـ منظور از مدارس تحول‌خواه چیست؟

برای مدارس تحول‌خواه، تعریف دقیقی وجود ندارد؛ زیرا صرفاً واژه‌ای قراردادی است. احتمال دارد هر مدرسه‌­ای اعم از دولتی، غیردولتی، قرآنی، مسجدمحور و...، خود را مدرسه­ تحول‌خواه بنامد.

به‌طور عمده، تحول‌خواهی در مدرسه به این معناست که یک مدرسه در مبانی، ساختار، محتوا، برنامه‌­های اجرایی­ و روش‌های آموزشی‌اش تحولاتی ایجاد کند یا مدعی ایجاد آن باشد؛ بنابراین سطوح تحولی مدارس با یکدیگر متفاوت است و امکان ایجاد تحول در لایه‌­های گوناگون وجود دارد؛ برای مثال احتمال دارد مدرسه‌­ای فقط یک کلاس تربیتی به محتوای آموزشی‌­اش اضافه کرده باشد؛ مانند کلاس سواد رسانه، تفکر نقاد، حفظ قرآن، سواد مالی و... و ادعای تحول‌خواهی نیز داشته باشد. ممکن است مدرسه دیگری در زمان‌­بندی­ یا مکان فیزیکی خود تغییر ایجاد کرده باشد؛ حتی رویکردها و روش­‌های این مدارس نیز ممکن است با یکدیگر در تضاد باشد.

ایکنا­ ـ سیاست‌­های مدارس تحول‌خواه همسو با نظام آموزش و پرورش است یا مغایر با آن؟

به‌دلیل آنکه تعریفی رسمی از مدارس تحول‌خواه وجود ندارد، نمی‌­توان گفت این مدارس در راستای سیاست‌­های نظام آموزش و پرورش هستند یا مغایر با آن. عمدتاً مدارس تحول‌خواه اسلامی خود را در راستای مبانی نظری و سند تحول می­‌دانند و از آن­جایی که مدعی اجرایی کردن سند تحول هستند، با ساختارهای فعلی موجود در نظام آموزش و پرورش، یعنی همان چیزهایی که در مدارس معمولی و دولتی مشاهده می­‌کنیم، در تضاد هستند؛ پس به نوعی می‌­توان گفت مدارس تحول‌خواه ذیل مبانی و سیاست‌­های کلی نظام آموزش و پرورش قرار دارند؛ اما از منظر محتوایی و ساختاری، متفاوت با نظام آموزش و پرورش هستند.

ایکنا­ ـ مزیت رقابتی مدارس تحول‌‌خواه در مقایسه با سایر مدارس چیست؟

مزیت رقابتی این مدارس وابسته به مدل آنهاست. به‌طور کلی، کارآمدی مدارس تحول‌خواه به‌خصوص در حوزه‌­های تربیتی، بیشتر از مدارس معمولی بوده و آموزش مهارت‌های زندگی در آنها مورد توجه است.

یکی از مباحث اصلی مدارس تحول‌خواه، تحول در محتواست و محتواهای مفیدتری که مورد نیاز دانش‌آموزان است، در این مدارس آموزش داده می­‌شود. بعضی از مدارس به محتوای دینی و تعدادی دیگر به محتواهای مهارتی، خلاقیتی، فنی و... می‌­پردازند.

همگونی و همسانی بین خانواده­‌ها نیز در این مدارس بیشتر است؛ زیرا عمدتاً خانواده­‌های فرهنگی و مذهبی براساس اندیشه­ ثابتی به سراغ این نوع مدارس می‌­روند. جمعیت کم، بیشتر بودن بهینگی آموزشی، تلاش مضاعف مدیران و مربیان این مدارس، افزایش پویایی و انعطاف بیشتر در برنامه‌ریزی، از جمله مزیت‌­های رقابتی در مدارس تحول‌خواه است.

ایکنا­ ـ نقش معلم در مدارس تحول‌خواه چگونه است؟

نقش معلم در این مدارس متفاوت است؛ زیرا مدل­ مدارس تحول‌خواه با یکدیگر تفاوت دارد. اساساً این مدارس، تکثری از مدل­‌های آموزشی عرضه می­‌کنند و مدعی هستند که این مدل­‌ها حداقل برای دسته‌­ای از مخاطبان، کارآمد و مناسب است. درستی این ادعا در آن است که با اینکه مدارس تحول‌خواه در شرایط چالش‌برانگیزی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مدیریت می­‌شوند، توانسته­‌اند مورد استقبال و رضایت خانواده‌­ها قرار بگیرند.

نقش معلم در این مدارس به‌مثابه مربی، جدی­‌تر است. بسیاری از این مدارس، مربی‌محور هستند و برای گروه‌­های دانش‌آموزی، افرادی را در نقش مربی و معلم تعیین کرده‌­اند که افزایش تمرکز و نظارت بر دانش‌آموزان را به دنبال دارد. معلم در این‌گونه مدارس به جای آنکه صرفاً کتاب درسی را آموزش دهد و حالت مکانیکی مدارس معمول را داشته باشد، دستش بازتر است و می‌­تواند خلاقیت بیشتری در روش‌­های آموزشی و انتقال محتوا داشته باشد. همچنین در مقایسه با معلمانی که در مدارس معمول کار می‌­کنند، انگیزه­ معلمان، کادر و مربیان در مدارس تحول‌خواه، قوی‌­تر است؛ زیرا احساس می‌­کنند در حال انجام فعالیتی تحولی و چالش‌برانگیز هستند.

ایکنا­ ـ چرا خط‌مشی مدارس تحول‌خواه در مدارس دولتی اجرا نمی‌شود؟

از دو جنبه می­‌توان به بررسی این مسئله پرداخت؛ از یک سو ساختار نظام آموزش و پرورش و مدارس دولتی فعلی علاقه‌ای به اجرای مدل­‌های مدارس تحول‌خواه ندارند و این مقاومت می­‌تواند از نظر ساختاری باشد؛ برای مثال ساختار فعلی نظام آموزشی اجازه­ کم یا اضافه شدن محتوا را نمی‌­دهد و یا اگر بنا باشد در بعضی از بازه‌­های زمانی مدرسه تعطیل و به جای آن در زمانی دیگر برپا شود، ساختار نظام فعلی این اجازه را نمی­‌دهد. مشکلات اجرایی نیز در این زمینه وجود دارد و خود مدیران مدارس دولتی نیز انگیزه‌­ای در این‌باره نشان نمی­‌دهند و درون سیستم فعلی استحاله شده­‌اند. البته بعضی از مدیران مدارس دولتی، تحول‌خواه هستند و حتی ما مدارس تحول‌خواه دولتی نیز داریم؛ اما عمده­ مدارس تحول‌خواه در حال حاضر غیردولتی هستند.

از طرف دیگر، خود مدارس تحول‌خواه نیز هنوز به مرحله­‌ای نرسیده­‌اند که مدل­‌های خود را به مدارس دولتی تسری بدهند که این هم می‌­تواند ناشی از ترس و نداشتن انگیزه برای عمومی کردن مدل این‌گونه از مدارس باشد. بسیاری از مدارس تحول‌خواه مدل­‌های خود را به‌صورت مکتوب و مدون عرضه نکرده­‌اند و نظامنامه دقیقی ندارند که مدارس دولتی بتوانند از آن استفاده کنند.

در نگاه تکثرگرا به مدل­‌ها، بعضی از مدل­‌های مدارس تحولی اساساً قابلیت تعمیم به مدارس دولتی را ندارند و یا حتی نباید داشته باشند؛ یعنی این‌گونه از مدارس متناسب با موقعیت و یا قشر خاصی است و حتی روش خاصی دارند که اتفاقاً عمومیت ندارد. ادعای بسیاری از مدرسه‌­های تحول‌خواه در این زمینه این است که باید متناسب با قومیت­‌های گوناگون، مدارسی با مدل­‌های متفاوت وجود داشته باشد؛ بنابراین ادعای عمومیت یافتن مدارس تحول‌خواه مطرح نبوده و قرار نیست تمام مدارس کشور شبیه به یکی از مدل­‌های مدارس تحول‌خواه باشند؛ بلکه بحث در این است که تفاوت روحیاتی، قومیتی، فرهنگی و اجتماعی در مناطق مختلف جغرافیایی وجود دارد و در نتیجه مدل مدارس هم باید متفاوت باشد؛ اما می‌­توان گفت مدارس تحول‌خواه باید به همتاسازی توجه داشته باشند و حداقل چند صد مدرسه­ همتا با خود ایجاد کنند؛ با این حال به نظر می‌­رسد بسیاری از این مدارس به این مسئله توجه ندارند و بر اجرا و اصلاح مدل خود در ماکت کوچکی متمرکز بوده‌­اند.

ایکنا­ ـ با توجه به دسته‌بندی مدارس تحول‌خواه در زمره مدارس غیردولتی، آیا امکان حضور دانش‌آموزان از قشرهای گوناگون جامعه در این مدارس فراهم شده است؟

مدرسه­ غیردولتی اساساً به این معنا نیست که حتماً شهریه دریافت کند. از نظر اقتصادی در کشور ما تعدادی از مدارس غیردولتی وجود دارند که هزینه‌­های آنها از طرف افراد خیر و بانی تأمین می­‌شود و یا براساس مدل مدرسه، دانش‌آموزان می‌­توانند در قبال کاری که انجام می‌­دهند، هزینه­ مدرسه را پرداخت کنند. در مدارس تحولی نیز مدل­‌هایی وجود دارد که هزینه‌­ها از سوی مدرسه دریافت نمی­‌شود، بلکه دانش‌آموز به مؤسسات گوناگونی ارجاع داده می­‌شود تا در آن­جا شهریه را پرداخت کند؛ پس به‌طور کلی در مدارس تحولی نیز از نظر اقتصادی مدل­‌هایی وجود دارد که شهریه دریافت نمی‌­کنند و همه­ خانواده‌­ها از قشرهای گوناگون جامعه امکان حضور­ در این مدارس را دارند.

نوع دیگری از مدارس تحول‌خواه با مشارکت عمومی اداره می­‌شوند و سیستم اقتصادی متفاوتی از مدارس مرسوم دارند. بعضی دیگر از این‌گونه مدارس نیز شهریه دریافت می­‌کنند و سیستم اقتصادی آن­ها مانند مدارس غیردولتی است؛ در نتیجه بعضی از دانش‌آموزان توانایی مالی برای حضور در آنها را ندارند.

از نظر آموزشی، ادعای مدارس تحول‌خواه مبتنی بر تنوع مدل­‌های آموزشی است. هر دانش‌آموزی باید متناسب با مدل آموزشی خودش، مدرسه­‌اش را انتخاب کند؛ بنابراین قشری از دانش‌آموزان نباید در این مدارس حاضر شوند و باید در مدارس معمولی ثبت‌نام کنند.

از نظر فرهنگی نیز عمده­ مدارس تحول‌خواه براساس دغدغه­‌های فرهنگی، دینی و حفظ فضای تربیتی فرزندان شکل گرفته‌­اند؛ بنابراین نوعی ایزوله‌سازی در بعضی از این مدارس اتفاق افتاده است؛ پس می‌­توان گفت در مسائل فرهنگی سختگیری­‌هایی دارند. از این نظر شاید هر دانش‌آموزی در این مدارس حضور پیدا نکند و این حضور نداشتن صرفاً به‌دلیل شرایط آزمونی این مدارس نیست. عمدتاً خانواده­‌هایی با دغدغه‌­های فرهنگی و مذهبی به سراغ مدارس تحول‌خواه می­‌روند.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha