دفاع مقدس مفهوم مقاومت را در دنیا تغییر داد
کد خبر: 4170489
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

دفاع مقدس مفهوم مقاومت را در دنیا تغییر داد

امام جمعه ماهدشت با تاکید براینکه مفهوم مقاومت به واسطه دفاع مقدس در دنیا تغییر کرد، گفت: به واسطه تغییر این مفهوم امروز بسیاری از کشورهای دنیا درمقابل استکبار ایستادگی می‌کنند.

حجت الاسلام علی رادمرد امام جمعه ماهدشت

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام علی رادمرد، امام جمعه ماهدشت کرج، 31 شهریور در خطبه‌های نماز جمعه شهر ماهدشت که در مصلای این شهر اقامه شد، اظهار کرد: امام راحل ما بود که با تأسی از پیغمبر خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) یک کارخانه انسان‌سازی به راه انداخت و چه جوانانی تربیت شدند و چه حماسه‌ها آفریدند.

وی بیان کرد: دفاع مقدس یکی از دریچه‌های شناخت امام راحل است، برای دریافت نگاه تربیتی ایشان برای یک نسل، دفاع مقدس ما یک دانشگاه و گنجینه است که پرداختن به آن به ویژه برای نسل جوان و نوجوان بسیار مفید و آموزنده است.

امام جمعه ماهدشت تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با پیشکسوتان و فعالان حوزه دفاع مقدس فرمودند که برای کشف و دریافت عظمت دفاع مقدس باید از چند زاویه به مسئله نگاه کرد و بعد پرداختن به آن عظمت دفاع مقدس برای ما روشن می‌شود، یک زاویه دید را فرمودند که ما از چه دفاع می‌کردیم، این مطلب مهمی است، یک زاویه دید این است که این دفاع در مقابل چه کسی انجام می‌گرفت و زاویه دید سوم اینکه این دفاع به وسیله چه کسانی انجام می‌گرفت و زاویه چهارم اینکه دستاوردهای این دفاع چه بود؟

وی ادامه داد: نگاه اول که ما از چه دفاع می‌کردیم فرمودند: در دفاع مقدس از انقلاب اسلامی، از جمهوری اسلامی که محصول انقلاب اسلامی بود، و از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌شد؛ این سه عنوان مهمّی بودند که دفاع از اینها انجام می‌گرفت.

رادمرد خاطرنشان کرد: طرف مقابل به این سه چیز حمله کرده بود. البته هدف جبهه اساسی و مهم دشمن، مسئله تمامیت ارضی نبود این هدف صدّام بود هدف آنها انقلاب بود؛ آنها می‌خواستند این انقلاب بی‌نظیر و کبیر و مهمی را که به برکت جانفشانی مردم در ایران اتفاق افتاده بود سرکوب کنند.

این مسئول گفت: نسبت به نگاه دوم که این دفاع در مقابل چه کسانی بود، در مقابل همه قدرت‌های مطرح آن روز دنیا یک جبهه شدند و در این حمله به ما و حمله به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی همه سهیم شدند از کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی و حتی نیروهای در میدان؛ ما از حدود ۱۹ کشور اسیر گرفتیم.

امام جمعه ماهدشت اظهار کرد: دیدن این صف آرایی و پیروزی بر آنها عظمت دفاع مقدس را نشان می‌دهد و اینکه به وسیله چه کسانی این دفاع انجام شد.

وی بیان کرد: حضرت آقا به زیبایی تمام نگاه را از ابزارها چه امکانات و چه نیروی انسانی و چه یگان‌های دفاعی ارتش و سپاه و بسیج، بردن به سمت باطن کار، فرمودند آنها مهم است لکن باطن کار مهمتر است باطن کار یکی‌اش فرماندهی یک مرد الهی بود؛ یک عنصر الهی بی‌نظیر؛ که در کنار دانش و فکر و تجربه و پختگی از جهات مختلف دارای آن روح زلال و صفای معنوی بود؛ لذا نفَسش تأثیر داشت، یکی دیگر از موارد که مربوط به باطن این دفاع ارزشمند است، صبغه‌ دینی دفاع مقدّس است؛ وقتی صبغه‌ دینی هست، نتیجه این می‌شود که این جوان با شوق شهادت حرکت می‌کند، یا مادرانی که با شوق فرزندان خودشان را به جبهه‌ها می‌فرستادند، جز مسئله دین چه چیزی می‌تواند اینقدر اثرگذار باشد، اینکه خطوط مقدم ما محراب عبادت بود.

امام جمعه ماهدشت تصریح کرد: اینها نشان دینی بودن این دفاع است و نگاه چهارم حوزه دستاوردها که فرمودند: اول اینکه تمامیت ارضی کشور حفظ شد که خب کار مهمی است، یعنی همه دنیا پشت سر صدّام جمع شدند برای اینکه این مرز را بشکنند، هشت سال هم زور زدند، آخرش هم یک وجب از خاک این کشور نرفت؛ این چیز آسانی نیست، چیز کوچکی نیست؛ خیلی مهم است، یک دستاورد این بود که ملت ایران عظمت توانایی‌های خودش را کشف کرد.

این مسئول گفت: یک جامعه را در حوادث سخت و سنگین می‌شود شناخت. ما خودمان را نمی‌شناختیم، دیگران هم ما را نمی‌شناختند، دنیا هم ما را نمی‌شناخت؛ در دفاع مقدّس، هم ما خودمان، خودمان را شناختیم و هم دیگران ما را شناختند یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس همین ایمن‌سازی کشور است؛ ایمن‌سازی کشور. یعنی دفاع مقدس، کشور را از تهاجم‌های نظامی محتمل تا حدود زیادی ایمن کرد.

رادمرد خاطرنشان کرد: مدام گفتند حرکت نظامی هم روی میز است اما از روی میز تکان نخورد؛ چون می‌دانستند که اگر چنانچه وارد این میدان بشوند، شروعش با آنها است، پایانش با آنها نیست، یک دستاورد دیگر در دفاع مقدس این بود: دفاع مقدّس مرزهای ما را گسترش داد. منظورم مرزهای جغرافیایی نیست؛ ما دنبال آن هم نبودیم که مرزهای جغرافیایی را گسترش بدهیم؛ نه آن روز، و نه امروز، دنبال گسترش مرز جغرافیایی نیستیم؛ مرزهای دیگر ما را گسترش داد. مثلاً مرز «مقاومت» را گسترش داد؛ این یک نمونه است.

وی با تاکید براینکه دفاع مقدس مفهوم مقاومت در جهان را تغییر داد، افزود: امروز مفهوم مقاومت و عنصر مقاومت، یک عنصر جاافتاده است؛ در فلسطین مقاومت است، در منطقه غرب آسیا، در کشورهای گوناگون مقاومت است، در عراق مقاومت است، در ایران و در جاهای مختلف مقاومت است.

امام جمعه ماهدشت تصریح کرد: این عنوان مقاومت را دفاع مقدس در دنیا مطرح کرد و پیش برد، اینکه رئیس جمهور ما در مجمع عمومی سازمان ملل با صدای رسا حرف از آرمان‌های انقلاب اسلامی و اهداف و دستاوردها و غرب را به چالش می‌کشد و خبرگزاری‌های آمریکایی را به چالش می‌کشد و با قدرت به بیان مواضع جمهوری اسلامی می‌پردازد.

وی متذکر شد: اینها هم بخشی از دستاوردها است که همین جا از بیان مواضع و نکاتی که در اجلاس مطرح شد هم حمایت می‌کنیم و هم تشکر خب ایام هفته دفاع مقدس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس برنامه‌های خوبی را در سطح شهر برنامه ریزی کرده که ضمن تقدیر و تشکر از بزرگواران، از همه مردم عزیز و شریف دعوت می‌کنیم در مراسمات اعلامی که در این هفته است شرکت کنند و از برنامه‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha