اهل بیت(ع)، باغبان نهال توحید در زندگی مسلمانان موحد بودند
کد خبر: 4169103
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
آیت‌الله صفایی‌بوشهری:

اهل بیت(ع)، باغبان نهال توحید در زندگی مسلمانان موحد بودند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: آل‌الله(ع) باغبان تکثیر و گسترش نهال توحید در زندگی مسلمانان موحد و سایر نظام‌های توحیدی بودند.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری، امام جمعه بوشهر

به گزارش ایکنا از بوشهر، خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز آدینه شهر بوشهر امروز، ۲۴ شهریورماه در مصلای نماز جمعه واقع در محله ایثار منطقه یک این شهر به امامت آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری ارائه و ایراد شد.

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به‌عنوان دانشمندان و خورشیدهای با فضیلت درگاه معبود الهی در واقع باغبان نهال توحید در زندگی مسلمانان موحد و گسترش این سبک زندگی و حرکت توحیدی در سراسر جان‌ها و کل جهان بودند.

وی ادامه داد: ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) دارای مظهر اخلاق آسمانی هستند و چنان دارای این ویژگی بودند که خود خدواند متعال می‌فرماید: یارسول‌الله تردیدی نیست که شما بر فراز اخلاق هستی و دارای عظمت در این عرصه برای کاشتن و توسعه نهال توحیدی در زندگی امت کوشا هستید.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری افزود: ساحت مقدس نبی مکرم اسلام(ص) سراسر رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ و رأفت و عطوفت و مهربانی است، از همان ابتدای حیات خودش تا انتهای عمر، آن حضرت بر صراط اخلاق حزین بودند و همگان چه از دوست و دشمن، بر این موضوع اذعان داشتند‌. ساحت خاتم الانبیاء(ص) همواره با اخلاق حسنه چنین رفتار می‌کردند که همه شیفته رفتار، کردار و اخلاق ایشان می‌شدند و چنان جاذبه‌ای داشتند که دشمنانش در آخر به زبان آوردند که به‌ مانند رسول‌الله(ص) هرگز ندیدند‌.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان این مطلب که حتی هجرت نبی مکرم اسلام(ص) یک حرکت توحیدی بود، گفت: حضرت محمد(ص) برای تمام جهان بشریت اسوه است.

وی با اشاره به اینکه امام حسن‌مجتبی(ع) غریب‌ترین امام و معصوم بود، مطرح کرد: همیشه رهبران دینی با سه جبهه دشمنان رسمی در مقابله با لشکر مدافعان جبهه دینی، خواص دنیاطلب و دنیاگرا در جبهه دینی، عموم جامعه که تحمل حرکت‌های دینی را ندارند، در مقابل خود مواجه هستند. لذا دشمنان همیشه با فشار و اشکال‌تراشی و انحصار‌طلبی و حریم‌شکنی و تحریم مرز‌ها به مقابله با جبهه دینی و نظام‌های توحیدی برخاسته‌اند.

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: همانطور که در کتب تاریخ ادیان الهی مندرج و ذکر شده است که هیچ‌گاه رهبران دینی و جبهه دینی از گروه دشمنان رسمی و دشمنان خارجی لطمه نخورده است، و هر چه هست از جانب دو گروه دیگر یعنی جبهه خودی و خواص بی‌بصیرت است که فاصله ادراکی و آرمانی با رهبر دینی دارند و قدرت شناخت توطئه‌ها را ندارند.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری تصریح کرد: ساحت مقدس کریم اهل‌بیت(ع) از گروه خواص بی‌بصیرت بسیار لطمه خوردند و بسیار رنج و غم تحمل کردند و چنان کردند که حضرت دچار مشکلات عدیده‌ای شد.

خطیب جمعه بوشهر گفت: امام علی بن موسی الرضا(ع) در یازدهم ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری - قمری در مدینه متولد شد.«علی» نام آن امام همام و «ابوالحسن» کنیه او و «صابر، ذکّی، وفّی، ولی، فاضل، سراج‌الله، نورالهُدی، قرة‌‌العین و همچنین رضا» به‌عنوان مشهورترین القاب امام هشتم شیعیان است.

تبیین یکتایی پروردگار در مناظرات علمی امام رضا(ع)

وی با اشاره به تحلیلی از مناظرات علمی و توحیدی امام رضا(ع) با رؤسای ادیان و سران فرقه‌ها که در جلد دوم کتاب التوحید شیخ صدوق آمده است، افزود: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در یکی از جلسات مناظرات در جمع حاضران فرمود «اگر میان شما کسی مخالف اسلام است و می‌خواهد سؤال کند بی‌خجالت بپرسید»؛ عمران صابی، یکی از متکلمان صابئی برخاست و پرسید «اولین موجود و آن‌چه را که خلق کرد چه بود؟»، امام رضا(ع) فرمود «آن موجود یگانه با یکتایی خویش موجود بود و جز او چیز دیگری نبود. برای او حدود، اعراض و اجزائی متصور نیست. آن‌گاه اراده‌ گرد به ایجاد سلسله وجود و بی‌نیاز ماده و معاون، سلسله موجودات را پدید آورد... بدون اینکه در ذات خود نیازی به آفرینش داشته باشد و یا اینکه آفرینش برای او کاهش و افزونی بیاورد.» و سرانجام عمران صابی بعد از خواندن نماز گفت «گواهی می‌دهم که خداوند تعالی همان‌گونه است که توضیح دادی و به یکتایی وصفش نمودی و گواهی می‌دهم که محمد(ص) بنده اوست که به نور هدایت و دین حق مبعوث شده است.» آن‌گاه رو به قبله، به سجده افتاد و اسلام آورد.

امام جمعه بوشهر در ادامه خطبه‌ها پیرامون پاسداری از فرهنگ جهاد و حماسه، اهمیت به نظام تعلیم و تربیت، رفع موانع پیشرفت و خدمت‌رسانی عزتمندانه به مردم جامعه، بهبود شرایط خدمات عمومی حمل و نقل و تحقق مطالبات جوانان نکاتی را بیان کردند.

حامد فکوری 

انتهای پیام
captcha