آفت‌های دین و سیاست را به درستی بشناسیم
کد خبر: 4167584
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

آفت‌های دین و سیاست را به درستی بشناسیم

امام جمعه ماهدشت با تاکید بر شناخت آفت‌های دین و سیاست گفت: ما در مسیر دینداری و سیاست‌ورزی دچار آفت‌هایی می‌شویم که باید مراقبت کرد که محل ضربه زدن دشمنان هم از میسر همین آفت‌ها می‌گذرد.

حجت الاسلام علی رادمرد امام جمعه ماهدشت کرج

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام علی رادمرد، امام جمعه ماهدشت، 17 شهریور در خطبه‌های نماز جمعه شهر ماهدشت که در مصلای این شهر اقامه شد، اظهار کرد: راهپیمایی بی‌نظیر اربعین با مختصات ویژه آن، که بزرگترین راهپیمایی جهان با حضور حدود ۲۲ میلیون نفر از مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان از هر مذهب و نژاد و رنگ و زبان و فرهنگ در مقصد جان‌ها؛ کربلای حسینی به پایان رسید و قافله صدها میلیون دل انسان عاشق در بارگاه حسینی آرامش یافت. اربعین حسینی در قالب کلیشه‌های تکراری جامعه‌شناسی امروز تحلیل‌شدنی نیست، این پدیده بی‌نظیر منطق و روش و قالبی از عشق و معرفت را می‌طلبد.

وی بیان کرد: حضور حدود چهار میلیون نفر از زائران ایرانی و میهمانانی عزیز از کشورهای همسایه، یک نصاب جدید و تاریخی به شمار می‌آید. در کشاکش جنگ بی‌امان ترکیبی دشمن و عملیات بی‌سابقه روانی استکبار رسانه‌ای در داخل و خارج، هم عاشورای امسال و هم اربعین امسال یک رویداد دشمن‌شکن و حماسه بزرگ بود.

امام جمعه ماهدشت تصریح کرد: علاوه بر حضور چهار میلیونی ایرانیان در راهپیمایی اربعین، راهپیمایی میلیون‌ها ایرانی عاشق در قالب کاروان‌های موسوم به جاماندگان و هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها و مساجد و حسینیه‌ها و مشاهد مشرفه و بقاع متبرکه و منازل و خانه‌های مردم، تکرار یک عاشورای دیگر پس از دهم محرم است که در بیستم صفر تجلی می‌یابد.

رادمرد با اشاره به اینکه این خود واقعه‌ای بزرگ است که باید در  آن تأمل کرد، افزود: نقش بزرگ و سهم اول و اصلی، در خلق این حماسه بزرگ قطعاً به عنایت الهی و وعده‌های تخلف‌ناپذیر خدای متعال و طهارت و قداست خون پاک و مظلومیتِ سید و سالار شهیدان و قیام الهی او و یاران پاکش برمی‌گردد.

این مسئول گفت: نقش مردم و جوانان از همه اقشار و اصناف و اقوام و مذاهب و هیأت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی و همت والا و بذل نفس نفیس میلیون‌ها عاشق حسینی است که اربعین را مردمی‌ترین راهپیمایی تاریخ کرده است.

امام جمعه ماهدشت اظهار کرد: با وجود همه تبلیغات مسموم دشمن و برخی عوامل داخلی آنها بار اصلی اقامه عزای حسینی و بزرگداشت اربعین حسینی برعهده مردم بود و هزینه دولتی در برابر هزینه‌های مردم که اندک اندک تبدیل به اقیانوس ایثار و گذشت شده ناچیز است.

وی بیان کرد: این مسئله‌ای است که باید به درستی تحلیل و تبیین شود. در برابر این مردم آگاه و عظمت حضور آگاهانه و عاشقانه ایشان باید کرنش کرد و تمام‌قامت ایستاد.

رادمرد تصریح کرد: کافی است مروری کوتاه بر مجاهدت خالصانه مردم عزیز و دردکشیده استان‌های میزبان زوار در گذرگاه‌های ۶ گانه گواه صدق این ادعاست و همچنین مردم بزرگوار عراق که همه ساله سنگ تمام می‌گذارند و ما هم از همه شأن تشکر می‌کنیم.

امام جمعه ماهدشت گفت: خوشا به سعادت تمام کسانی که در این حرکت عظیم صاحب اثر و صاحب خیر بودند اما انسان به عنایت خدای متعال و اهل بیت (ع) در مجالس شرکت می‌کند، در این کارهای خیر شرکت می‌کند، بالاخره هر کسی در یک محفل حسینی بنشیند و برخیزد، بدون تردید بهره‌ی معنوی از این نشست و برخاست می‌برد؛ در این تردیدی نیست.

این مسئول ادامه داد: مهم این است که بتوانیم این نورانیت را حفظ کنیم و این جز با تقوا و مراقبت از دستاوردها میسر نیست. ما در مسیر دینداری و سیاست‌ورزی برخاسته از دین دچار آفت‌هایی می‌شویم که باید مراقبت کرد که محل ضربه زدن دشمنان هم از میسر همین آفت‌ها می‌گذرد.

وی تصریح کرد: از جمله آفت‌ها این است که دین‌داریِ یک جامعه یا یک شخص، با انحراف، با بی‌مبالاتی، با تحجر و جمود، با فراموش‌کردن نقش عقل، با التقاط، همراه شود. آفت دیگر هم این است که دین محدود بشود به ‌زندگی شخصی و عرصه وسیع زندگی اجتماعی انسان‌ها و جامعه فراموش شود.

امام جمعه ماهدشت خاطرنشان کرد: دو خطر و آفت هم سیاست را تهدید می‌کند. یکی این است که سیاست از اخلاق فاصله بگیرد. سیاست از معنویت و از فضیلت خالی بشود، یعنی شیطنت‌ها بر سیاست غلبه پیدا کند، هواهای نفسانی اشخاص، سیاست را قبضه کند، منافع طبقات زورگو و زرسالاران جوامع، سیاست را به‌دست بگیرد و به‌این سمت و آن سمت بکشاند.

وی متذکر شد: این یک خطر بزرگ سیاست است و اگر این آفت به‌سیاست برسد، آنگاه همه صحنه اجتماعی انسان‌ها دچار عیب و آفت می‌شود. یک آفت دیگرِ سیاست این است که انسان‌های کوته‌بین، انسان‌های کودک‌منش، انسان‌های ضعیف، سیاست را در دست بگیرند و زمام سیاست از دست‌های پرقدرت خارج بشود، دست انسان‌های بی‌کفایت بیفتد.

انتهای پیام
captcha