حفظ قرآن؛ میان‌برترین راه رسیدن به معرفت الهی
کد خبر: 4166285
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

حفظ قرآن؛ میان‌برترین راه رسیدن به معرفت الهی

یک حافظ کل قرآن گفت: میان‌برترین راه رسیدن به معرفت الهی و سکوی پرش هر انسان به سمت پروردگارش، حفظ قرآن است.

فاطمه میرزایی حافظ کل و داور مسابقات قرآنفاطمه میرزایی، حافظ کل، داور کشوری قرآن و دارای مدرک کارشناسی ریاضی محض است. وی در خانواده‌ای مذهبی با چهار فرزند در کاشان به دنیا آمده؛ پدرش قاری قرآن، برادرش مرتل قرآن و خواهرش حافظ 10 جزء قرآن است. میرزایی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره چگونگی ورود به مسیر حفظ قرآن گفت: پس از اخذ دیپلم در دوران دانشگاه بود که با دو نوار ترتیل استاد پرهیزگار، جذب ترتیل‌خوانی وی شدم.

وی ادامه داد: به‌دلیل علاقه فراوانی که به الحان قرآنی از طریق این نوارها پیدا کردم، به شنیدن مکرر آیات پرداختم. کمی بعد، بدون آنکه خطوط و صفحات آیات را بدانم، آنها را حفظ شدم و در همین حین، به‌واسطه یکی از دوستان ضمن آشنایی با کلاس حفظ استاد مجید عربی، در مسیر معنوی حفظ قرآن قرار گرفتم.

این حافظ کل توضیح داد: در همان موقع یعنی سال ۱۳۷۹ طرح یک‌ساله حفظ قرآن از طریق حافظ چهارساله، سیدمحمدحسین طباطبایی به شهر کاشان معرفی شد و مؤسسه جامعة‌القرآن به‌طور رسمی شروع به فعالیت کرد که من با راهنمایی رئیس مؤسسه به‌طور همزمان، مربی طرح یک‌ساله حفظ شدم و حفظ خود را هم به اتمام رساندم.

وی افزود: در همین سال ازدواج کردم و خداوند را شاکرم بعد از پدر و مادرم، همسری به من عطا کرد که بزرگترین پشتوانه زندگی‌ام به‌خصوص در زمینه فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌رود. بعد از فرزنددار شدن به سمت طرح‌های دوساله و چهارساله سوق داده شدم و پس از آن نیز فعالیت خود را در زمینه تثبیت تخصصی حفظ قرآن همه حفاظ مؤسسه شروع کردم که به مدد و لطف الهی، تاکنون در خدمت بیش از ۲۰۰ نفر از حافظان کل شهرستان کاشان و حومه بوده‌ام.

میرزایی با بیان اینکه در زمینه علوم تلاوت از استادان ارزنده کسب فیض کرده و موفق به کسب مجوزهای داوری قرآن کریم در مسابقات شده است، گفت: در سطح شهرستان در سازمان‌های گوناگون و در سطح استانی و کشوری در جایگاه داوری، خادم قرآن بوده‌ام و مدرک آموزش حفظ تخصصی قرآن و کارشناسی حفظ را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کردم. همچنین موفق به اخذ مدارک داوری تجوید کشوری از مشهد مقدس، دوره‌های حسن حفظ از اصفهان، وقف و ابتدا از قم و صوت و لحن از کاشان شدم.

وی اظهار کرد: در کاشان افتخار شاگردی استادانی چون مجید عربی، ابوالقاسم تصویری، سیدعبدالرضا تولیت، محمدابراهیم بلوچ و سیدرضا واجدی را داشتم و در سطح کشوری نیز از محضر استادانی چون ابوالفضل علامی، غلامرضا شاه‌میوه، احمد ابوالقاسمی، بهروز یاری‌گل، محمدرضا ستوده‌نیا، محمدمهدی بحرالعلوم، راضیه جمالی و فرخنده کریم‌زاده در دوره‌های وقف و ابتدا، تجوید، صوت و لحن، حسن حفظ و تفسیر بهره برده‌ام.

دبیر هیئت اندیشه‌ورز بانوان کاشان تشکیل گروه تواشیح این شهرستان را با نام «تسنیم» از دیگر فعالیت‌هایش برشمرد و درباره جالب‌ترین خاطره خود از مسیر زندگی قرآنی‌اش گفت: بعضاً شاگردانم به لحاظ سن و سال بزرگتر از من بودند، این اختلاف سنی زیاد باعث ایجاد چالش در مواجهه با این بزرگواران می‌شد و در نوع پرسش‌های درسی و حساب‌کشی تکالیف معذور می‌شدم. گاهی مجبور بودم بسیار جدی و سختگیرانه کلاس را اداره کنم و به‌دلیل همین موضوع بعدها شنیدم که تقریباً همه از من می‌ترسیدند.

وی بیان کرد: هیئت اندیشه‌ورز بانوان شهرستان کاشان حدود دو سال است که زیر نظر اداره‌کل تبلیغات اسلامی و کارشناس امور قرآنی این مجموعه، سیدعبدالرضا تولیت تشکیل شده و چهره‌های شاخص قرآنی شهر در این هیئت به رایزنی و مشورت برای پیشبرد امور مؤسسات قرآنی، رفع مشکلات و مسائل بانوان قرآنی و هم‌افزایی فکری به‌منظور جذب حداکثری افراد جامعه به سمت قرآن مشغول هستند.

میرزایی درباره دلنشین‌ترین آیه قرآن از دیدگاه خود گفت: آیه ۵۳ سوره زمر که می‌فرماید: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده‏‌روى روا داشته‏‌ايد، از رحمت‏ خدا نوميد نشويد، در حقيقت ‏خدا همه گناهان را مى‌آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است»، به نظرم بسیار دلنشین است.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهیم در نقش مشوق برای جوانان به‌منظور سوق دادن آنها به مسیر حفظ قرآن عمل کنیم، بهترین شیوه جذب چیست، تأکید کرد: باورپذیری جوانان در آن چیزی است که می‌بینند؛ پس بهترین تبلیغ یک حافظ برای جذب دیگران، عملکردی نیکو و شایسته در عین صمیمیت و نزدیکی با آنهاست.

این حافظ کل صرف لحظات عمر با تلاوت آیات نورانی قرآن، درآمیختگی زندگی با آیات الهی و همنشینی با دوستان و نخبگانی را که آینه تمام‌نمای اخلاق قرآنی هستند، از مهم‌ترین برکات حفظ قرآن دانست و اضافه کرد: مهم‌ترین ویژگی یک خانواده ایرانی، حفظ اصالت و تمدن کهن ایران بوده که با ظهور اسلام به درجات عالی رسیده است؛ ولی به بهانه مدرنیته و همگام بودن با جهان نباید این دستاورد دستخوش غرب‌زدگی شود و به خودتحقیری بینجامد.

وی مهم‌ترین راهکار گسترش و تشویق حجاب را آگاه بودن دختران و زنان از ابعاد وجودی خود دانست و تصریح کرد: آگاهی نداشتن بانوان از ارزشمندی و کارآمدی وجود خود، آنها را دچار آسیب می‌کند؛ ولی اگر این معرفت روحی و جسمی به‌خصوص در سنین نوجوانی و مکلف شدن در همه بانوان حاصل شود، ارزش و عظمت شخصیت و وجود خود را با ثمن بخس معامله نمی‌کنند.

میرزایی در پایان گفت: به تمام کسانی که قصد ورود به اقیانوس باعظمت قرآن را در هر زمینه‌ای به‌خصوص حفظ دارند، باید بگویم که شاید گاهی کار برای شما سخت شود؛ اما ضامن عاقبت‌به‌خیری دنیا و آخرت است و در این مسیر، هیچ‌گونه پشیمانی و ناامیدی وجود ندارد؛ تنها دلی عاشق و روحیه‌ای پرتلاش می‌خواهد و بدانید که میان‌برترین راه رسیدن به معرفت الهی و سکوی پرش هر انسان به سمت پروردگارش، حفظ قرآن است. از خداوند ثبات قدم برای خود و همه شما خوبان که عاشق قرآن هستید، خواستارم و دعا می‌کنم که قرآن میزانی برای اصلاح نفس و اعمال و نیز وسیله‌ای برای عروجمان تا خداوند باشد.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha