نگاهی به دستاوردهای دولت سیزدهم در خراسان رضوی
کد خبر: 4164841
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

نگاهی به دستاوردهای دولت سیزدهم در خراسان رضوی

یعقوبعلی نظری به تشریح دستاوردهای دولت، به مناسبت هفته دولت پرداخت.

نگاهی به دستاوردهای دولت سیزدهم در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، امروز، سوم شهریورماه در نشست خبری «ارائه دستاوردهای دولت مردم» که به‌مناسبت هفته دولت در ساختمان استانداری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهیدان، به‌ویژه شهید رجایی و باهنر که این ایام به نام و یاد آن‌ها به نام هفته دولت نامگذاری شده است، اظهار کرد: دو سال قبل که دولت مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفت، با شرایطی مواجه بود و بدیهی است که در خراسان رضوی هم برشی از همین وضعیت حاکم بود. 

وی با اشاره به شرایط کشور در آن دوران، بیان کرد: دولت سیزدهم با حدود 500 همت بدهی کشور را تحویل گرفت و سررسید این بدهی‌ها ماهانه قریب به 10 تا 12 همت پرداخت را شامل می‌شود. با توجه به درآمد دولت به‌ویژه حاصل فروش نفت، حداقل بوده است و زیر یک میلیون بشکه صادرات نفت داشته‌ایم که محل اصلی تأمین نیازمندی‌های ریالی دولت است. 

استاندار خراسان رضوی درباره معطلی کشور در ارتباط با موضوع برجام گفت: اصرار بر رابطه با غرب از موضوعات جدی بود که تصمیم‌گیری در کشور را دچار معطلی کرده بود، همچنین ارتباط ضعیف با همسایگان و کشورهای منطقه از جمله کشورهای شرقی و کشورهای عربی از موضوعاتی بود که کشور با آن مواجه بود و ما عملاً از ظرفیت‌های موجود در سطح دنیا به‌عنوان پیمان‌های مهم اقتصادی تقریباً محروم بودیم، مانند پیمان شانگ‌‌های که کشورهای مهم و تأثیرگذار اقتصادی در آن عضو هستند و اقتصاد دنیا را مدیریت می‌کنند، همچنین بریکس که دیروز اتفاق افتاد و حضور ایران رسمیت یافت. 

وی با اشاره به شرایط حاکم بر کشور از نگاه اقتصادی در جابه‌جایی دولت بیان کرد: رشد اقتصادی تقریباً صفر و یا منفی بوده در سال‌های پایانی دولت قبل، تعطیلی مکرر کارخانجات و واحدهای تولیدی و بیکار شدن کارگرها، پروژه‌های متعدد عمرانی تعطیل شده و قرار داشتن در یک وضعیت حاد کرونایی از موضوعاتی بود که کشور با آن مواجه بود و دولت تحویل گرفته شد. نگاهی به دستاوردهای دولت سیزدهم در خراسان رضوی

نظری ادامه داد: بالا بودن نرخ تورم ناشی از نقدینگی موجود در کشور، موضوع بسیار مهمی بود که باید حتماً در دولت سیزدهم مدیریت می‌شد، همچنین بی‌ثباتی در بازار سرمایه از جمله بورس از دیگر موضوعات مهم بوده است که بسیاری از مردم با آن مواجه بودند، مسئله مسکن و عدم پرداختن به آن یک مشکل انباشته شده در ارتباط مستقیم با وضعیت زندگی مردم و سهمی که در معیشت آنان داشت، از معضلات جدی شمرده می‌شد، عملیات روانی و گسترده معاندین و ایجاد ناامیدی و سیاه‌نمایی در آن مقطع و با سرکارآمدن دولت مردمی به اوج خود رسیده بود. 

وی با توصیف شرایطی که دولت مردمی بر سرکار آمد به قول‌هایی اشاره کرد که این دولت به مردم وعده داده و گفت: قول 4‌000 مسکن، ایجاد اشتغال، ارتباط با همسایگان و نگاه به همه کشورهای از جمله این قول‌ها بود، اینکه معطل برجام نباشیم از موضوعات اساسی دولت بوده و دولت مشغول انجام است، استان خراسان رضوی با توجه به سهمی که در کشور از نظر مساحت، جمعیت و تأثیرگذاری دارد، این امور مهم را در دستور کار قرار داده و در بخش‌های مختلف طی دو سال گذشته دنبال کردیم و امیدواریم در هفته دولت جمع‌‎بندی خوبی داشته باشیم تا هم نقاط قوت و پیشرفته را گزارش و هم کاستی‌های موجود را معین شود تا در مراحل بعدی پوشش داده شود. 

افتتاح و بهره‌برداری بیش از 2900 پروژه در هفته دولت

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: برابر جمع‌بندی سامانه منتا وزارت کشور که دستگاه‌های مختلف پروژه‌های خود از جمله افتتاح و بهره‌برداری را در آن ثبت می‌کنند، خراسان رضوی با افتتاح و بهره‌برداری بیش از 2900 پروژه در هفته دولت، رتبه نخست را در کشور از آن خود کرده است. افزایش 350 مگابایتی تولید برق از دیگر موضوعات مهمی بوده که طی سال گذشته اتفاق افتاده است. همچنین رشد سه و نیم برابری سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1400 با توجه به فضای کار و کسب استان، قابل توجه است. 

وی درباره اشتغال اظهار کرد: ایجاد 106 هزار شغل خالص که 39 درصد اشتغال کشور را شامل می‌شود، همچنین احیای 350 واحد صنعتی تعطیل شده و بازگرداندن آنها به خط تولید را صورت دادیم. 260 درصد توسعه شهرک‌های صنعتی به‌عنوان یکی از ظرفیت‌ها در ایجاد واحدهای تولیدی جدید از آمار قابل توجه ماست. 

نظری بیان کرد: با توجه به مرزی بودن استان و اهمیت صادرات و ترانزیت کالا، رشد 43 درصدی ترانزیت در آمار استان قابل توجه است. با توجه به نارضایتی‌های گسترده مردم در ارتباط با وضعیت جاده‌های استان، هزار کیلومتر روکش آسفالت جاده‌های استان صورت گرفته که پنج برابر سالانه جاری بوده است، البته در برنامه روکش 3000 کیلومتر را تا 1404 در نظر داریم. نگاهی به دستاوردهای دولت سیزدهم در خراسان رضوی

تأمین زمین برای 180 هزار نفر

وی درباره مسکن اظهار کرد: تأمین زمین در بخش مسکن که مسئله بسیار مهمی برای ساخت‌و‌ساز است، برای 180 تا 200 هزار نفر فراهم شده و امیدواریم به سرعت وارد فاز اجرایی شویم. 

استانداری خراسان رضوی با اشاره به ناترازی انرژی برق و محیط زیست بیان کرد: برای اولین بار در کشور عملیات اجرایی نیروگاه بادی 200 مگابایتی سنگان خواف با سرمایه‌گذاری فولاد سنگان خواف را آغاز خواهیم کرد تا به‌صورت گسترده‌تر بتوانیم از امکان انرژی بادی و تولید برق پاک در استان را با اعتبار 8 همت آغاز کنیم.

انتهای پیام
captcha