مبلغان اربعین نقش اساسی در معرفت‌افزایی زائران دارند
کد خبر: 4162840
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
مسئول دبیرخانه دائمی مبلغان اربعین:

مبلغان اربعین نقش اساسی در معرفت‌افزایی زائران دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی استقامت گفت: حضور مبلغان اربعین نقش مهمی در معرفت‌افزایی زائران دارد، اگر معرفت امام را ملاک اصلی قرار دهیم و این معرفت را به دیگران نیز منتقل کنیم هدف اصلی ما در این عرصه محقق می‌شود، چراکه هدف ما صرفاً زیارت شبکه ضریح نیست بلکه زیارت همراه با معرفت مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین استقامت، مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعینبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی استقامت، مسئول دبیرخانه دائمی مبلغان اربعین، 24 مردادماه در دوره جامع آموزشی ویژه مبلغان اربعین که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، به تبیین اهمیت و جایگاه اربعین و لزوم توجه جدی مبلغان به این حماسه بزرگ اشاره کرده و گفت: در مورد اربعین امسال و حضور مبلغان چند نگاه وجود دارد؛ تجربه‌نگاری سال‌های پیش، رصد حداکثری وضعیت موجود فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی اربعین که در امسال قابلیت اجرا دارد.

وی ادامه داد: اگر یک نیاز و فرصتی مغفول مانده است و یا کاری به سمت حاشیه می‌رود و اصل کار زیر سؤال می‌رود، وظیفه دبیرخانه اربعین این است که هماهنگ‌سازی و منظم‌سازی را رقم بزند.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغان اربعین افزود: پس از 11 محرم تا 30 محرم احتمال فوران حس اربعین رفتن ایجاد می‌شود. از یکم تا پنجم صفر تصمیم‌گیری می‌شود و از پنجم تا دهم صفر نیز این امر محقق می‌شود، ولی در دبیرخانه اربعین گفت‌وگو‌ها و نکات مدنظر در طول سال بررسی می‌شود و جلسات ایران و عراق تشکیل می‌شود و واحد‌های مختلف آموزش و پژوهش و سند و راهبردی کار‌های خود را انجام می‌دهد.

وی گفت: چالشی که امسال با آن مواجه هستیم چالش مبلغ است یعنی طلبه ما بین چالش مبلغ بودن و زائر بودن قرار می‌گیرد. در این سال‌ها بین هفت تا هشت هزار مبلغ سازماندهی شده در اربعین فعال بودند؛ نیازمند یک فرایند کار منظم و دقیق هستیم و باید بیش از توان کار کنیم تا چالش کمبود نیرو را پر کنیم.

زیارت باید همراه با معرفت باشد

وی افزود: حضور مبلغان اربعین نقش مهمی در معرفت‌افزایی زائران دارد، اگر معرفت امام را ملاک اصلی قرار دهیم و این معرفت را به دیگران نیز منتقل کنیم هدف اصلی ما در این عرصه محقق می‌شود. هدف ما صرفا زیارت شبکه ضریح نیست بلکه زیارت همراه با معرفت مهم است.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغان اربعین تصریح کرد: در سال ۹۲ خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان در این جلسه فرمودند که من سال‌ها چشم‌انتظار شما بودم تا امروز شما کجا بودید؟ ایشان به حلقه‌های میانی و گروه‌های تبلیغی امام حسینی و اربعینی نگاه خاص دارند و به این افراد امیدوار هستند.

وی گفت: امسال باید به چند مسئله توجه کنیم، اولین مسئله چالش‌های امسال است؛ حدود 50 چالش در اربعین امسال وجود دارد. نخست، چالش زائران به‌دلیل گرمای خاص امسال از جمله عدم توان حرکت روزانه به‌دلیل گرما، مدت حضور زائر در ایام اربعین، کمتر شدن سن زائران و... است.

استقامت یادآور شد: اگر گرمای هوا به زائر فشار بیاورد ممکن است ما را با چالش نوع پوشش مواجه کند، همچنین در نوع استفاده از فضای فرهنگی تبلیغی نیز مؤثر است و باید مطالب را فشرده‌تر بگوییم و با این وضعیت هوا باید مطالب را در زمان‌بندی خاصی مطرح کنیم که بتوانیم با زائران همراه‌ شویم.

استقامت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال اهداف، سیاست‌ها، اولویت برنامه‌ها و تقسیم وظایف براساس زمان‌مندی حضور زائر تنظیم شده است. وحدت‌گرایی، هدایت ظرفیت‌های واقعی به سمت نیاز‌های واقعی و اولویت‌دار از مهمترین اولویت‌های اربعین امسال است.

تبلیغ اربعین عمیق شدن ارتباط روحانیت با مردم است

وی افزود: کسب معرفت زائر مهمترین نتیجه کار مبلغ است و معرفت زائر به رفتار زائر منتقل می‌شود. گفت‌وگو مسئله ما نیست بلکه مسئله جدی ما رفتار و کردار است؛ یک طلبه که با رفتار و کردار خود در مرز و بیابان‌های ایثار می‌کند به مردم نشان می‌دهد که می‌توانند تا چه اندازه با مبلغان ارتباط بگیرند خطابه تبلیغ نیست بلکه ارتباط و عمیق شدن ارتباط روحانیت با مردم برای بازگو کردن مسائل اصیل است که ما را به نتیجه می‌رساند.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغان اربعین تصریح کرد: بیشترین کاری که در حین اربعین مؤثر است و زمینه تأثیرگذاری نیز دارد بحث کاروان است. یک مبلغ، هفت روز از مبدأ به مقصد و بالعکس حرکت می‌کند و این رفتار باعث می‌شود که مردم از بدو حرکت یک رهبر معنوی برای خود داشته باشند.

وی گفت: کارویژه‌های تبلیغی اربعین نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. پرده‌خوانی در گذشته وجود داشته است و امروزه می‌توانیم با بنر‌های مناسک و آداب را به شکل ثابت و متغیر به زائران منتقل کند.

این مبلغ دینی افزود: باید بین نیاز و ظرفیت‌ها نسبت‌سنجی کنیم، یکی از نیاز‌های جدی ما در این اربعین، آن است که تبلیغ اربعین را نباید حین اربعین بدانیم تبلیغ اربعین قبل، حین و پس از اربعین است. مردم باید مناسک و اعمال و واقعیت‌ها را بدانند. 

استقامت در پایان یادآور شد: مبلغی که در اربعین حضور دارد حتی اگر موقعیت حضور در اربعین را هم ندارد باید بتواند پیش از اربعین کار خود را انجام دهد هر زائر و مبلغی که می‌خواهد در اربعین حضور یابد یا نه، می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

انتهای پیام
captcha