جذب 20 هزار حامی از ابتدای امسال در خراسان رضوی
کد خبر: 4161596
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

جذب 20 هزار حامی از ابتدای امسال در خراسان رضوی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 20 هزار حامی در خراسان رضوی جذب شده است.

جذب 20 هزار حامی از ابتدای امسال در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رضا سلم‌آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی شامگاه 18 مردادماه، در اولین جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات خراسان رضوی که در روستای زنده‌جان از توابع شهرستان کاشمر برگزار شد، به اهمیت توجه به موضوع مکارم اخلاقی در جوامع انسانی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر کمتر در دنیا به مکارم اخلاقی پرداخته می‌شود. بر اساس آمار و ارقام مردم خراسان رضوی و شهرستان کاشمر برای کمک به هم نوع، انجام کار خیر، انفاق و احسان در حوزه مکارم اخلاق با یکدیگر رقابت دارند.

وی با اشاره به اینکه همیشه نباید منتظر کمک‌های دولت ماند، گفت: قسمت اعظمی از منابعی که برای نیازمندان مصرف می‌شود از محل کمک‌های مردمی است. اگرچه از چند سال قبل شرق کشور متأثر از خشک‌سالی و کاهش نزولات آسمانی است و عملاً کشاورزان با مشکلات بسیاری مواجه‌اند، اما بر اساس آمار، سال گذشته 154 میلیارد تومان برنامه عملیاتی کمیته امداد بوده اما بیش از 160 میلیارد تومان تحقق داشته‌ایم و این نشان می‌دهد مردم خراسان رضوی دین‌دار و معتقد هستند.

سلم‌آبادی بیان کرد: امسال دبیرخانه شورای زکات کشور سهم خراسان رضوی را از زکاتی که باید جمع‌آوری کند 201 میلیارد تومان ابلاغ نموده ولی در 4 ماهه ابتدای امسال 111 میلیارد تومان تحقق پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در 4 ماهه ابتدای امسال باید 40 میلیارد تومان تحقق پیدا می‌کرد، اما در واقع نزدیک به سه برابر رقم 4 ماهه ابتدای امسال تحقق پیدا کرده است، گفت: یکی از برنامه‌های کمیته امداد در ایام ماه محرم اطعام و احسان حسینی است که بیش از 135 درصد نسبت به پارسال رشد داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی این آمار را در کشور 35 درصد اعلام نمود و گفت: این میزان غذا مختص خانواده‌های نیازمند در خراسان رضوی پخت می‌شود. طی چند سال 132 هزار حامی در خراسان رضوی داشتیم اما از ابتدای امسال تاکنون 20 هزار حامی به این تعداد اضافه شده و به 152 هزار حامی رسیده است.

سلم‌آبادی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در سطح کشور طی 4 ماهه ابتدای امسال رتبه اول کمک‌های نقدی حامیان به فرزندان یتیم و محسنین را دارد، بیان کرد: این رقم پارسال 192 میلیارد تومان بوده است.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی از اساتید حوزه علمیه قم در این جشنواره با بیان اینکه نماز و زکات دوگانه به هم پیوسته هستند، افزود: نماز نماد اتصال با پروردگار و زکات نمونه‌ای از اتصال خلق خدا با همنوعانش و کمک به آنها و نجات دادن از فقر و تنگدستی است.

وی با اشاره به اینکه زکات در اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: زکات موضوع اقتصادی نیست، بلکه یک بحث خودسازی، انسان‌سازی، جامعه سازی و در نهایت تمدن سازی است. جامعه دینی برای اینکه یک جامعه الهی باشد باید ابتدا جامعه انسانی و عاطفی باشد.

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه با پرداخت زکات باید اموال خود را بیمه کرد، گفت: با پرداخت زکات لقمه‌های حلال در جامعه زیاد می‌شود و مال طیب و طاهر می‌شود. نگاه به زکات امر عبادی باید باشد نه صرف کمک به دیگران، در روایات زکات به معنای گوناگونی به کار رفته است.

یعقوبی با اشاره به اینکه هر آنچه خداوند به شما داده باید زکات آن را بپردازید، اظهار کرد: اگر این‌گونه باشد جامعه زیبایی خواهیم داشت. کمیته امداد امام خمینی شهرستان کاشمر حدود 6500 خانوار یا 13000 نفر را تحت حمایت خود دارد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان کاشمر  مجید حسین‌زاده از تحت پوشش قرار داشتن حدود 2000 هزار دانش‌آموز و 119 طلبه و دانشجو خبر داد و افزود: هزینه‌های درمان 300 بیمار زمین‌گیر و صعب‌العلاج با کمک خیرین تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علیرغم تمامی مشکلات موجود پارسال بیش از 4000 اصله درخت در شجره طیبه ثبت و ضبط شد، افزود: اکنون 1421 فرزند یتیم و محسن شهرستان کاشمر نیازمند حمایت خیرین هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان کاشمر  در همین خصوص از خیرین خواست قسمتی از ایتام شهرستان را تحت پوشش قرار دهند و حمایت کنند.

در پایان مراسم از زکات دهندگان برتر شهرستان کاشمر تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha