مولود مبارک انقلاب + فیلم
کد خبر: 4160613
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
به بهانه چهل‌وسومین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی

مولود مبارک انقلاب + فیلم

۱۶ مرداد، جهاددانشگاهی به‌عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی، چهل‌و‌سه سال از حیات پر افتخار خود را پشت سر خواهد گذاشت. نهادی که از ابتدای فعالیت در سال ۱۳۵۹ همواره مصمم بوده تا با اعتماد به جوانان و اتکاء بر مدیریت جهادی الهام‌ گرفته از ایمان اسلامی در راه عزت و پیشرفت دانش‌بنیان کشور قدم بردارد.

جهاددانشگاهی

دانشگاه‌ها طی سال‌های 1357 تا 1359 نتواسته بودند آن‌طور که باید و شاید خود را با شرایط جدیدِ پس از زایش نظام جمهوری اسلامی وفق داده و همسو کنند، به همین دلیل امام خمینی(ره) برای حل این مشکل، انقلاب فرهنگی اعلام کرد تا اهداف انقلاب فرهنگی و تحول در دانشگاه‌ها رنگ و بوی عملیاتی‌تری به خود بگیرد. در پی این تصمیم ابتدا ستاد انقلاب فرهنگی و بعد بازوی اجرایی آن یعنی شورای عالی جهاددانشگاهی تشکیل شد و این شورا نیز در 16 مرداد سال 1359 «جهاددانشگاهی» را تأسیس کرد.

حدود دو سال از رویش انقلاب اسلامی ایران گذشته بود و ساختارهای حاکمیت یکی پس از دیگری شکل گرفته بود اما فضای دانشگاه‌ها آن‌طور که باید و شاید به تثبیت نرسیده بودند. امام خمینی(ره) برای حل این مسئله فرمان انقلاب فرهنگی را صادر کرد و در پی تشکیل جهاددانشگاهی، فضای دانشگاه‌ها به مرور از بی‌ثباتی و ناپایداری خارج و رفته رفته به تثبیت رسید.

جهاددانشگاهی میوه درخت انقلاب اسلامی است و هدف آن پیشرفت مراکز علمی و گسترش کمی و کیفی تحقیقات در دانشگاه‌هاست. این نهاد با اعتقاد به اینکه تحقیقات، پشتوانه و اساس توسعه و رشد فنّاوری ملی است، گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها را در سطح جامعه، سرلوحه سیاست‌ها و برنامه‌های خود قرار داده است. اساسنامه این نهاد انقلابی در ۱۱ آذر ۱۳۶۵ بازنگری و تصویب شد و چهار سال بعد علاوه بر انجام فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی به‌عنوان پلی میان دانشگاه و صنعت انتخاب شد.

انتهای پیام
captcha