جهاددانشگاهی می‌تواند حلقه وصل آموزش عالی و آموزش و پرورش باشد
کد خبر: 4160485
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

جهاددانشگاهی می‌تواند حلقه وصل آموزش عالی و آموزش و پرورش باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند در ایجاد و تقویت رابطه ارگانیک و مؤثر بین دو نهاد آموزش عالی و آموزش و پرورش نقش ایفا کند و تأثیرگذار باشد.

مصطفی عباسی‌مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه کاشانمصطفی عباسی‌مقدم، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به سالروز تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از نهادهای انقلابی که با علم و پژوهش سر و کار دارد، می‌تواند اقدامات بسیار مؤثری انجام دهد و آنچه امروز می‌توان از این نهاد انتظار داشت، این است که علاوه بر فعالیت‌های دانشگاهی در عرصه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، به نقاط خلأ و جنبه‌های مغفول و ناپیدا نیز توجه کند. 

وی ادامه داد: برای مثال، در عرصه پژوهش ببیند چه موضوعاتی در هر منطقه نیاز است که می‌تواند آنها را با کمک دانشجویان و استادان ساماندهی و پیگیری کند، یا اگر در عرصه آموزشی در کنار رشته‌های موجود، آموزش مکمل و میان‌رشته‌ای لازم است، آنها را دنبال کند تا فارغ‌التحصیل دانشگاهی آموزش کامل، جامع و مفید ببیند و نواقص مهارتی، علمی و پژوهشی نداشته باشد. درواقع، اگر لازم است در کنار آموزش، مهارت نیز وجود داشته باشد، آن را طراحی کند و در اختیار دانشجویان و دانش‌آموختگان قرار دهد. به عبارتی، جهاددانشگاهی در مباحث‌ میان‌رشته‌ای و آموزش‌های مورد نیاز دانشجویان، اساتید و اصناف گوناگون می‌تواند برنامه‌ریزی و ساماندهی لازم را انجام دهد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان افزود: همچنین در مسائل فرهنگی در بسیاری از موارد باید اقدامات ریشه‌ای انجام شود و مطالعات و برنامه‌ریزی‌های همه‌جانبه صورت گیرد تا فقط با معلول مبارزه نکنیم، بلکه علت‌ها، زمینه‌ها و اسبابی را که باعث بروز پدیده‌ای فرهنگی می‌شود نیز رصد و سعی کنیم زمینه‌ها و علت پیدایش هنجارها را جست‌وجو و تقویت و ریشه‌‌ها و علل شکل‌گیری ناهنجاری‌ها را مطالعه کنیم تا در نهایت بتوانیم در برابر آن ایستادگی به خرج دهیم و مسئله را حل و فصل کنیم. 

وی در ارزیابی از تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های جهاددانشگاهی به‌‌عنوان تجلی‌گاه علم، ایمان و عمل بیان کرد: جهاددانشگاهی در بعضی از عرصه‌های مطالعات بنیادی مانند تأسیس تعدادی از پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها اقدامات مؤثری انجام داده، همچنین خبرگزاری ایکنا در عرصه اخبار و فرهنگ‌سازی قرآنی فعالیت‌های هدفمندی داشته است. لذا، به‌صورت عام‌تر در سایر زمینه‌ها نیز استعداد این کار وجود دارد که نیازمند پیگیری بیشتری است، از جمله عرصه فرهنگی نظیر فرهنگ‌سازی در بین دانشجویان یا اقشار علمی.

عباسی‌مقدم تصریح کرد: جهاددانشگاهی حتی می‌تواند در ایجاد و تقویت رابطه ارگانیک و مؤثر بین دو نهاد آموزش عالی و آموزش و پرورش نیز نقش ایفا کند و تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با ایمان، امید و اعتماد به جوانان می‌تواند الگوسازی‌هایی در پیشرفت دانش‌بنیان کشور داشته باشد، گفت: گاهی الگوسازی از طریق نخبه‌پروری و توجه ویژه به نخبگان از سوی نهادهای ذی‌ربط و گاهی از طریق فرهنگ‌سازی، تشویق افراد، گروه‌های دانشجویی و استادان به فعالیت‌های مورد نظر انجام می‌شود.  

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان ادامه داد: جهاددانشگاهی می‌تواند از طریق ایجاد رقابت بین افراد و گروه‌های علمی و فرهنگی الگوسازی انجام دهد. درواقع، اگر بتواند فراتر از آنچه به‌عنوان فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و این فعالیت‌ها در سال‌های اخیر به‌دلیل شیوع کرونا و کمبود بودجه تضعیف شده، فعالیت‌های رقابتی، مسابقات و جشنواره‌های منظم، منسجم و هدفمند را با مطالعه دقیق، همه‌جانبه و اجرای خوب برگزار کند‌، حرکتی مثبت در راستای الگوسازی انجام داده است.

وی درباره نحوه ارتباط و تعامل خود با جهاددانشگاهی توضیح داد: من از طریق سازمان فعالیت‌های قرآنی و خبرگزاری ایکنا با جهاددانشگاهی در ارتباط بوده‌ام. مصاحبه‌ها و یادداشت‌های متعددی در زمینه‌های دینی، فرهنگی، دانشگاهی، پژوهشی و قرآنی داشته‌ام و این مباحث به تدوین بسیاری از کتاب‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجرایی برای دانشگاه منجر شده است.

عباسی‌مقدم افزود: نکته‌ای که می‌توانم اضافه کنم، این است که برای تأثیرگذاری بیشتر جهاددانشگاهی و جبران خلأها و کمبودهایی که وجود دارد، قطعاً یکی از عرصه‌های مهمی که این نهاد می‌تواند به آن ورود کند، نظریه‌پردازی و تشویق دانشجویان و استادان به حضور در صحنه‌های علمی، عرصه‌های اندیشه، تبادل نظر و رسیدن به قله‌های فکر، ایده و دانش است. 

وی در پایان اظهار کرد: تولید دانش بدون انجام این فعالیت‌های همه‌جانبه امکان‌پذیر نیست و ما اگر بخواهیم در جهان حرفی برای گفتن و نیز نقش پایداری در رتبه‌بندی و تولید دانش در دنیا داشته باشیم و این رتبه را حفظ کنیم، باید به تقویت نظام گفت‌وگو، تبادل نظر و نظریه‌پردازی بپردازیم، به‌گونه‌ای که افراد از طرح و عرضه نظر خود هراسی نداشته باشند، هرچند گاهی اوقات با تفکر حاکم و متعارف زاویه داشته باشد. ما باید اجازه دهیم مباحث علمی، آکادمیک و چالشی چه در عرصه‌های دینی و چه در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی مطرح شود تا جامعه به بالندگی و رشد و تعالی برسد و کم‌کم بهترین فکرها بر ذهن دانشجویان و استادان حاکم شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha