رشد 37 درصدی اعتبارات ابلاغی به گیلان
کد خبر: 4157138
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خبر داد:

رشد 37 درصدی اعتبارات ابلاغی به گیلان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: امسال حدود سه هزار و 424 میلیارد تومان اعتبار عمرانی به استان ابلاغ شده که 3.34 درصد از اعتبار کشور است؛ این مبلغ از رشد 37 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شده و گیلان در ابلاغ اعتبار در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

شراره کاووسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، شراره کاووسی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان امروز، 31 تیرماه در نشست خبری «تشریح ظرفیت‌های بودجه استان گیلان در سال‌جاری و عملکرد اعتبارات سفر رئیس جمهور» که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: اولین رویکرد سازمان در بحث تملک سرمایه دارایی‌ها، توزیع و تخصیص بهینه منابع بین 17 شهرستان است. با توجه به اینکه منابع محدود و نیازها نامحدود بوده لذا استفاده از ظرفیت‌های قانونی در منابع و ارتقای نظام پایش و نظارت وظیفه اصلی سازمان برنامه و بودجه است.

وی افزود: توزیع منابع در بسیاری از منابع ابلاغی بر اساس شاخص‌های جمعیتی اختصاص می‌یافت و برای اینکه توزیع بهتری داشته باشیم علاوه بر شاخص جمعیت، شاخص محرومیت و مساحت هم ملاک قرار گرفت. سهم مناطق محروم را در بودجه استانی امسال افزایش دادیم.

کاووسی با اشاره به اینکه تأکید بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، گفت: پروژه‌های نیمه تمام را احصا کردیم، بعد از اولویت‌بندی‌ها با توجه به الزامات قانونی به طرح‌ها و پروژه‌ها ورود و دو هزار و 590 پروژه نیم تمام را در سال 1401 احصا کردیم، منابع برای این پروژه‌ها را اولویت‌بندی کردیم. پس از غربالگری پروژه‌ها به ترتیب براساس درصد پییشرفت فیزیکی، میزان مطالبات مردمی، جغرافیای پروژه، پروژه‌های مؤثر بر رشد تولید و اشتغال درصد اعتبار برای پروژه‌های استانی تعیین کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تصریح کرد: از مجموع دو هزار و 590 پروژه‌ای که از کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها اولویت بندی کردیم، 241 پروژه تأمین اعتبار شدند و تا پایان سال گذشته 78 درصد میانگین پیشرفت فیزیکی داشتند. امسال هم مجدد پروژه‌های نیمه تمام را در بخش‌های ملی، استانی و فراملی احصا کردیم که هر کدام ردیف اعتباری خود را دارند.

وی با اشاره به اخذ مجوز کمیسیون ماده 23 برای احداث جاده خمام به خشکبیجار، بیان کرد: پروژه‌های ملی شامل آبگیری سد پلرود، تکمیل سد لاستیکی، پسماند، تکمیل تقاطیع غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان، بهسازی آب‌بندان‌هاست؛ پروژه‌های فراملی هم شامل راه آهن رشت – کاسپین، احیای تالاب، آبخیزداری، هوشمندسازی انسداد فیزیکی مرز آستاراست؛ برخی پروژه‌ها هم بین‌منطقه‌ای بوده مثل آزادراه رشت - قزوین که بین دو استان گیلان و قزوین مشترک است.   

کاووسی با اشاره به اینکه تخصیص بهینه منابع باید با دامنه تأثیرگذاری مناسب باشد، افزود: بحث نظام پایش و نظارت خیلی برای سازمان اهمیت دارد زیرا پروژه‌ای که تخصیص بهینه داشته باش اما نظارت نشود و خروجی مناسب نداشته باشد کل اقدامات قبلی و مطالبات مردم برآورده نمی‌شود. سال گذشته دو هزار و 60 پروژه مورد نظارت و پایش کارشناسان قرار گرفت از این تعداد یک‌هزار و 856 پروژه خروجی متناسب با معیارها داشتند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در خصوص مصوبات سفر رئیس جمهور به استان گفت: در سفر رئیس جمهور به استان 129 مصوبه با اعتبار هفت‌هزار و 141 میلیارد تومان داریم که از تعهدات سازمان برنامه و بودجه است و تاکنون سه‌هزار و 412 میلیاردتومان معادل 48 درصد تا پایان سال 1401 به 21 دستگاه اجرایی تخصیص یافته است.

وی افزود: از جمله این دستگاه‌ها شامل بنیاد حفظ آثار، بنیاد شهید، ورزش و جوانان، راه وشهرسازی، نیرو، صدا و سیما می‌شود که بیشترین تخصیص شامل وزرش و جوانان، راه و شهرسازی و نیرو شده است. صرفا برای آزاده راه و راه‌آهن 250 میلیارد تومان معادل 33 درصد اعتبارات سفر تعلق گرفته است.

کاووسی در خصوص بودجه امسال استان، بیان کرد: امسال حدود سه هزار و 424 میلیارد تومان اعتبار عمرانی به استان ابلاغ شده که 3.34 درصد از اعتبار کشور متناسب با سهم جمعیتی است؛ این مبلغ از رشد 37 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شده و گیلان در ابلاغ اعتبار در جایگاه دوازدهم قرار دارد. سال گذشته دو هزار و 293 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که یک‌هزار و 586 میلیارد تومان معادل 69 درصد تخصیص یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان بااشاره به نامگذاری سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» بیان کرد: نرخ تورم در پایان بهمن‌ماه سال گذشته 45.4 درصد بود که از نظر افزایش سطح قیمت‌ها به نسبت دیگر استان‌ها بعد از خوزستان، اصفهان، بوشهر در جایگاه چهارم هستیم. مهار تورم ناشی از سیاست‌های پولی، مالی و ارزی به صورت ملی است.

وی بیان کرد: در استان آنچه در اختیار ماست می‌توانیم در تنظیم بازار اقداماتی داشته باشیم، در گیلان اجاره، حمل و نقل، بهداشت و درمان، نان و غلات، پوشاک، آب و برق در نرخ تورم تاثیر دارند و اجاره در استان با توجه به افزایشی که دارد سهم بالایی داشته لذا باید تمرکز کنیم تا رشد افزایش قیمت‌ها را بهتر کنیم.

کاووسی در خصوص اعتبارات حوزه جمعیت گفت: امسال طبق قانون باید پنج درصد اعتبارات عمرانی را برای موضوعات خاص نظیر جمعیت هزینه کنیم که براساس رصد کارشناسانه تصمیم بر این شد اعتبار مذکور به بخش زیرساختی تخصیص یابد به همین دلیل 13 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز کلینیک درمان ناباروری بیمارستان الزهرا اختصاص دادیم.

انتهای پیام
captcha