ولایت فقیه استمرار راه غدیر است
کد خبر: 4151404
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
امام جمعه شاهدیه:

ولایت فقیه استمرار راه غدیر است

حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری با اشاره به ویژگی‌های حاکم اسلامی، علی(ع) را نمونه کامل ین ویژگی‌ها دانست و گفت: در دنیای امروز این ویژگی‌ها در رهبر حکیم انقلاب اسلامی وجود دارد، از این‌رو گفته‌اند ولایت فقیه استمرار راه غدیر است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه

به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 9 تیرماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به آیه شریفه هفتم سوره مبارکه جاثیه گفت: خداوند در این آیه شریفه به دو گروه «أَفَّاكٍ» و «اثیم» هشدار داده است که «أَفَّاكٍ» به معنی کذاب است و کذاب به كسى گفته می‌شود كه یا حرفه او دروغگویی است و یا کسی که دروغ بسیار سنگین می‌گوید. ریشه و اساس فتنه سال گذشته یک دروغ بود. به اینها هم کذاب گفته می‌شود چنانچه می‌گویند مسیلمه کذاب و یا جعفر کذاب، چون یکی به دروغ ادعای نبوت کرد و دیگری ادعای امامت.

وی ادامه داد: «أَثِيمٍ» به كسى گفته مى‌شود كه سستی و کندی در کار دارد و بر همین اساس از بسیاری از فیوضات و برکات محروم می‌شود. به این جهت به کسی که بسيار گناه می‌کند چون از رحمت الهی محروم است، اثیم گفته‌اند. با آنکه دروغ جزء گناهان است ولی جدا ذکر شده که به‌ دلیل آثار بسیار سنگین دروغگویی در سطح جامعه است. لذا خداوند متعال به این دو گروه هشدار داده و می‌فرماید: «وای بر دروغگویان و گناه‌کاران».

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهه امامت و ولایت گفت: ما باید حضرت علی(ع) را یاری کنیم که این امر از سه طریق ممکن می‌شود، نخست آنکه فرهنگ علوی را در دنیا ترویج کنیم. نهج‌البلاغه و سخنان گهربار آن حضرت را بر افکار عمومی دنیا عرضه بداریم. راه دوم بیان نورانی امیرالمؤمنین است که فرمود: «من را با چهار چیز یاری دهید. با رعایت تقوا، تلاش و کوشش، عفت و پاکدامنی، درستکاری. «اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ؛ نهج‌البلاغه نامه‌ ۴۵» و طریق سوم درک روح و حقیقت غدیر، و عرضه آن به جهانیان است.

وی ادامه داد: روح غدیر دو چیز است، اول آنکه امامت یک منصب الهی است همان گونه که در آیه 124 سوره بقره آمده است: «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» بنابراین انتخاب امام نه کار سقیفه، نه کار شورا و نه کار مردم است، بلکه نقش مردم پذیرفتن ولایت و اطاعت از امام است. دومین چیزی که به عنوان روح غدیر باید به آن توجه داشت، این است که آیات غدیر مشخصه‌های حاکم اسلامی را بیان می‌کند. مشخصه‌هایی که مفسران اهل سنت ساده و راحت از کنار آن گذشتند، و مفسران شیعه کمتر به آن پرداختند و تنها به بیان تاریخ غدیر بسنده کردند، ما امروز می‌خواهیم این آیات را از این منظر نگاه کنیم.

دهقان‌نیری با اشاره به اینکه در این آیات پنج مشخصه برای یک حاکم اسلامی بیان شده است بیان کرد: حاکم اسلامی باید رفتار و گفتارش به نحوی باشد که مایه یأس و نا امیدی کفار باشد «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ»، دوم حاکم اسلامی باید فقط از خدا بترسد و هر گز مرعوب دشمن نشود «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ»، سوم اینکه حاکم اسلامی باید در راه توسعه و اکمال دین مردم تلاش کند «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»؛ کاری که کمتر در نظام اسلامی ما، به آن توجه شده است. اگر در نظام اسلامی ما اختلاس، رشوه‌خواری، بی‌حجاب و انواع و اقسام گناهان وجود دارد، به دلیل این است که در جهت توسعه دینی مردم تلاش نشده است. 

وی گفت: چهارم اینکه حاکم اسلامی باید در جهت برخورداری عموم مردم از تمام نعمت‌های الهی کوشش کند «وَأَتْمَمْتُتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» و پنجمین مشخصه اینکه حاکم اسلامی باید در جهت حاکمیت اسلام به عنوان دین مرضی الهی بکوشد «وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»؛ لذا نمونه کامل و اتم این مشخصه‌ها مولا امیرالمؤمنین علی(ع) است. در دنیای امروز این مشخصه‌ها در رهبر حکیم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) وجود دارد که عنوان شده، ولایت فقیه استمرار راه غدیر است.

 

انتهای پیام
captcha