زندگی مشترک در سایه آیات نورانی وحی
کد خبر: 4149827
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

زندگی مشترک در سایه آیات نورانی وحی

محمدرضا صفری، قاری بین‌المللی و زهرا رسولی، حافظ 20 جزء قرآن، زوج قرآنی اهل بندر انزلی هستند که از آشنایی به واسطه آموزش قرآن تا گذر از فراز و فرودهای زندگی در سایه آیات نورانی وحی می‌گویند.

محمدرضا صفری قاری بین‌المللی

تشویق قرآن کریم و روایات به تشکیل خانواده، ازدواج و فرزندآوری از اموری است که بسیار در آموزه‌های دینی مشاهده می‌شود، یک نمونه از آن‌را در آیه 21 سوره روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» می‌خوانیم که اشاره به انتخاب همسری از جنس خودتان دارد.ایکنای گیلان به بهانه هفته ازدواج با محمدرضا صفری، قاری بین‌المللی قرآن و همسرش زهرا رسولی، مرتل و مربی و حافظ 20 جزء قرآن اهل انزلی به گفت‌وگو پرداختیم و از آشنایی به واسطه آموزش قرآن تا گذر از فراز و فرودهای زندگی در سایه آیات نورانی وحی گفتند که تقدیم مخاطبان می‌شود.

محمدرضا صفری، قاری بین‌المللی که از هشت‌ سالگی تلاوت قرآن کریم را آغاز کرد و از سال ۹۰ تاکنون به‌عنوان مبلغ دینی و نماینده جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلفی از جمله تانزانیا، کلمبیا، زنگبار، ترکیه، قطر، لبنان، سوریه، امارات و ارمنستان برای تبلیغ حضور داشته است، در خصوص نحوه ورود به فعالیت‌های قرآنی می‌گوید: از همان دوران کودکی تلاوت قرآن را آغاز کردم و در واقع آشنایی من با کلام وحی به واسطه همراهی پدرم در جلسات قرآنی بود. تشویق‌های پدر، حضور در محافل قرآنی مختلف و همچنین تشویق اساتید عاملی برای علاقه‌مندی بیشتر در ادامه این مسیر نورانی بود که به حمدالله این مسیر تا به امروز ادامه دارد.

وی در خصوص نحوه آشنایی با همسرش می‌گوید: زمینه آشنایی ما قرآن کریم بود و تا به امروز نیز تأثیر قرآن را در زندگی مشترک‌مان بارها دیدم و شاکر درگاه الهی هستم. قرآن کریم قطعاً به‌عنوان یکی از محکم‌ترین و نورانی‌ترین مسیرهایی است که انسان را به سمت خوبی‌ها هدایت می‌کند و به حمدالله تأسی به آموزه‌های قرآنی و دینی که در زندگی مشترک داریم را عاملی برای سعادت و خوشبختی می‌دانم.

صفری افزود: در دنیای امروز که از هر سو هجمه‌های تبلیغاتی و چشم و هم‌چشمی‌های اقتصادی، زندگی را بر جوانان در آستانه ازدواج سخت کرده می‌توانم بگویم که مهمترین سرمایه معنوی قرآن و سیره اهل بیت(ع) است.

این قاری قرآن کریم گفت: مؤثرترین مؤلفه‌هایی که امروز باید توسط زوجین مورد توجه قرار بگیرد داشتن نقاط مشترک در زندگی است و مهمترین اصل در جامعه‌ای که درگیر مادیات شده این است که برخورداری از تفکر دینی و اعتقادی برای رسیدن به یک مسیر مشترک و داشتن یک زندگی خوب و متعالی بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد.

صفری تأکید کرد: بدون شک همین اعتقادات و آموزه‌های دینی است که توانسته یک زندگی خوب را برای ما رقم بزند تا با وجود مشغله‌ها و روزمرگی‌ها در سایه تعالیم اسلامی و آیات نورانی وحی زندگی خوب و رضایت‌بخشی را در کنار همسر و سه فرزندم داشته باشم.

وی بیان کرد: روز ازدواج و هفته‌ای که به این عنوان نامیده شده باید تلنگری باشد تا جوانان و زوجین آموزه‌های دینی را که برگرفته از قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) است اگر لحاظ کنند قطعاً این زندگی می‌تواند براساس یک مسیر درست به تعالی برسد و ارمغان آن آرامش و سعادت برای خانواده باشد.

مشکلات زندگی مقطعی و گذرا می‌شود

زهرا رسولی، مرتل و مربی و حافظ 20 جزء قرآن که متولد دوم شهریورماه سال 1366 در بندر انزلی است در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، ریشه علاقه به فعالیت‌های قرآنی را خانواده می‌داند و می‌گوید: در خانواده قرآنی متولد شدم و از آنجا که پدر و مادرم علاقه زیادی به قرآن داشتند، تلاش زیادی برای فراگیری قرآن فرزندان از همان کودکی انجام دادند و در حال حاضر هم دو برادر و یک خواهر من نیز حافظ کل قرآن کریم هستند و در زمینه تدریس و فعالیت‌های قرآنی در داخل و خارج کشور مشغول هستند.

وی در خصوص آشنایی و ازدواج با همسرش گفت: آشنایی ما و خانواده‌‌مان با همسرم به‌صورت خانوادگی و در جلسات آموزش قرآن بود که بعدها همین آشنایی منجر به ازدواج شد. وقتی همسرم پیشنهاد ازدواج داد آنچه برای پدرم خیلی مهم بود، ایمان همسرم و فعالیت‌های قرآنی ایشان بود و لذا به لحاظ مادیات اصلاً شرایط را سخت نگرفتیم و زندگی مشترکم را در 16 سالگی آغاز کردم.

رسولی بیان کرد: با آغاز زندگی مشترک سعی کردیم تا حد ممکن از تشریفات کم کنیم اما ایمان و معنویت در زندگی برایم مهم بود، این مسئله نه تنها خللی در زندگی ما ایجاد نکرد بلکه توجه به معنویت و تأسی به آیات قرآن باعث شد زندگی ما پا برجا باقی بماند لذا نه به‌عنوان توصیه، بلکه با تجربه می‌گویم زوج‌های جوان در زندگی مشترک احترام متقابل و صبر را با تأسی از آموزه‌های دینی و سیره اهل بیت(ع) در نظر داشته باشند و چهار اصل را در زندگی مشترک سرلوحه قرار دهند.

وی افزود: این چهار اصل شامل صبر و بخشش، سکوت، روحیه شکایت نداشتن از ناملایمات زندگی به‌ویژه اینکه باید راضی به رضای الهی باشیم و با امید و انگیزه زندگی کنیم تا امورات زندگی اصلاح شده و قدمی در جهت سعادتمندی در کنار هم برداریم.

این مربی قرآن که هم اکنون مادر سه فرزند به نام‌های محمدمهدی ۱۷ ساله، محمدعلی ۸ ساله و محمدحسین ۵ ساله است، تأکید کرد: فعالیت قرآنی ما باعث شده بچه‌ها نیز با قرآن آشنا و مأنوس شوند، با پیگیری‌های خودم در منزل محمدمهدی حافظ 10 جزء قرآن کریم است و زمان‌هایی که من آیات را مرور و یا با خودم قرآن را زمزمه می‌کنم اگر حواسم نباشد و جایی را اشتباه بخوانم محمدمهدی با اینکه مشغول کار خودش است ولی اشکال من‌را می‌گیرد و تذکر می‌دهد.

این مادر که هم اکنون حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم است، تصریح کرد: علی‌رغم همه مشغله‌هایی که به‌‌عنوان مادر و همسر دارم تلاش می‌کنم تا سال آینده حافظ کل قرآن کریم شوم.

رسولی با اشاره به اینکه قرآن سراسر نور و رحمت است، گفت: همانطور که همه زندگی‌ها فراز و نشیب دارند ما نیز مستثنی نبودیم ولی لطف قرآن شامل حال ما بود و همه جا دست ما را گرفته و برکت قرآن همیشه در زندگی مشترک ما جاری بوده است و حضور و برکت آیات نورانی وحی را همیشه احساس می‌کنم، به عبارتی زندگی خودم و خانواده‌ام را از برکت قرآن و اهل بیت(ع) می‌دانم.

وی با تأکید بر اینکه با وجود درک قرآن مشکلات و دغدغه‌های زندگی روزمره مقطعی است و می‌گذرد، بیان کرد: با همه مشغله‌ها، حلاوت قرآن آنقدر دلنشین است که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت و با وجود مسئولیت‌هایی که یک مادر برعهده دارد و اوقات روزمره من را پر می‌کند به‌ویژه اینکه همسرم مشغله بیرون از منزل زیاد دارد و انجام بسیاری از امور منزل با من است، صبح که از خواب بیدار می‌شوم با این انتظار شروع می‌شود که سریعا وظایف اولیه مربوط به بچه‌ها را انجام داده و به امورات برنامه ریزی شده و قرآنیم برسم.

رسولی در پایان گفت: این شیرینی قرآن به قدری است که نمی‌توانم آن را نادیده بگیرم و به آن وقت اختصاص ندهم. اگر یک روز نباشد انگار گم کرده‌ای دارم و لذا با وجود همه مشغله‌ها، قرآن جایگاه خاص خودش را دارد و گاهی اوقات حتی شب‌ها تا اذان صبح بیدار می‌مانم و قرآن می‌خوانم و این همه عشق من در زندگی است.

انتهای پیام
captcha