قرارگاه صامد؛ پایگاهی برای دغدغه‌ فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی
کد خبر: 4149306
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

قرارگاه صامد؛ پایگاهی برای دغدغه‌ فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی

کانون فرهنگی و تربیتی صامد که یکی از مهم‌ترین اهداف این کانون جذب نوجوانان به سمت آرمان‌های انقلاب است، پایگاهی برای دغدغه‌ فرهنگی فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان است.

کانون فرهنگی و تربیتی صامدرضا حیدری، مربی کانون فرهنگی و تربیتی صامد در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: این قرارگاه از سال ۹۶ با تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تشکیل شد که در حال حاضر اعضای این کانون را پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تشکیل می‌دهند، در ادامه مسیر این قرارگاه دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های بوعلی و صنعتی نیز به جمع اعضای این کانون اضافه شدند.

وی با بیان اینکه اعضای این کانون همگی افراد فرهیخته و از منظر بار علمی مدارج بالایی دارند، گفت: این قرارگاه در ابتدای امر، کار خود را با پخش بسته‌های مواد غذایی در بین نیازمندان و تشکیل ایستگاه‌های صلواتی در مناسبت‌های مختلف آغاز کرد، اما واقعیت این بود که با اکتفا به چنین کارهایی دغدغه‌هایی که اعضای این کانون داشتند رفع نمی‌شد.

حیدری تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این کانون جذب نوجوانان به سمت آرمان‌های انقلاب است که باید در سنین ۱۲ تا ۱۶ سال عملیاتی شود، چراکه سنین پایین‌تر درک صحیحی از این مطالب ندارند و سنین بالاتر از نوجوانان نیز تقریبا طرز تفکر و عقاید آنها شکل گرفته است. در این بین فقط نوجوانان هستند که می‌توانند تأثیرپذیر باشند و در یک بازه سنی باید شبهات آنها به‌درستی رفع شود. برای تشکیل این قرارگاه در ابتدا یک مکان برای استقرار نیاز داشتیم که با پیگیری اعضای کانون موفق شدیم مسجد صاحب‌الزمان(عج) در بلوار شهیدان شاه‌حسینی را محل این قرارگاه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: پس از استقرار در قرارگاه برای جذب نوجوانان و شرکت کردن آنها در کلاس‌های مختلف حتما باید مجوز آموزش و پرورش را می‌گرفتیم که با پیگیری اعضا این مجوز نیز اخذ شد. در این قرارگاه کلاس‌های مختلف علمی، رفع اشکال‌های درسی، آموزشی، تفریحی و ورزشی برگزار می‌شود. مهم‌ترین کلاس‌های این کانون مربوط به حلقه‌های صالحین است که در فصل امتحانات تعطیل شده و حلقه‌های صالحین به حلقه‌های علمی تبدیل می‌شود.

مسئول قرارگاه صامد بیان کرد: همچنین مقرر شد دانش‌آموزانی که از این حلقه‌ها استفاده کرده و معدل بالایی کسب کرده‌اند مورد تشویق قرار گیرند تا برای سایرین نیز ایجاد انگیزه کند. همه کلاس‌های این کانون حول محور حلقه‌های صالحین می‌گذرد، افرادی که عضو کانون می‌شوند ابتدا باید حلقه‌های صالحین را بگذرانند و سپس از برنامه‌های علمی، آموزشی، ورزشی و تفریحی کانون استفاده کنند.

این متخصص ارتوپدی فنی تصریح کرد: همه هزینه‌های این قرارگاه از محل درآمدهای مربیان کانون تأمین می‌شود و کاملا خودجوش بوده و هیچ ارگانی هزینه‌های این کانون را تأمین نکرده است. طرح تابستانی این مرکز شامل کلاس‌های مختلف اخلاق، حلقه‌های صالحین‌، کلاس‌های ورزشی، آموزشی و اردوهای تفریحی برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام با شماره ۰۹۱۸۶۰۶۶۹۶۲ تماس بگیرند و یا در روزهای جمعه به آدرس میدان پاسداران، بلوار شهید شاه‌حسینی، مسجد حضرت ابالفضل(ع) مراجعه کنند.

مهدی صیادی، مربی حلقه‌های صالحین این کانون که در رشته فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی تهران تحصیل کرده‌ است، اظهار کرد: اکنون کارمند هستم، اما در روز جمعه در این کانون حاضر شده و وظیفه تربیت و مدیریت حلقه را برعهده دارم. مباحث مختلف آموزش قرآن، روخوانی، روانخوانی، نکات تفسیری کوتاه از آیات قرآن را برعهده دارم.

وی یادآور شد: در همین راستا از اعضای کانون می‌خواهم هر هفته یک خبر و یک حدیث برای هفته آینده آماده کنند. با تهیه یک خبر، دانش‌آموزان با مباحث روز جامعه آشنا شده و تحلیل‌های مختلفی بر روی آن انجام می‌دهیم و شبهات نوجوانان را در حوزه‌های سیاسی برطرف می‌کنیم، با یک حدیث هم، زمینه‌های لازم برای آموزش اصول و فروع دین را ایجاد می‌کنیم.

صیادی تأکید کرد: فعالیت حلقه‌های صالحین با نوجوانان کاملاً مشارکتی بوده و پرسش و پاسخ در کلاس آزاد است‌. به فراخور سن اعضای حلقه آموزش‌های لازم همراه با نکات جذاب به آنها ارائه می‌شود تا کلاس برای آنها خستگی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری کلاس‌های کانون کاملا داوطلبانه و خیرخواهانه بوده و خودجوش برگزار می‌شود، افزود: در این کانون جنبه مالی برای ما مطرح نیست بلکه مربیان کانون خود در رتق و فتق امور هم از درآمدهای خود کمک می‌کنند. این کار صرفا جهت رفع دغدغه‌های مربیان کانون با توجه به وضعیت فعلی دیدگاه‌‎های نسل‌های جوان بوده و برای رضای خداوند است. همان‌طور که دشمن برای نسل‌های جوان ما برنامه دارد و با شبهه‌افکنی دیدگاه‌های آنها را نسبت به دین و انقلاب عوض می‌کند، وظیفه و رسالت ما نیز این است در مقابل این فعالیت‌های دشمن برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای ایجاد دیدگاه‌های درست برای نوجوانان بکوشیم.

صیادی در ادامه گفت: این کانون به‌صورت رسمی فقط هفت ماه است که به این صورت گسترده کلاس‌های مختلف را برگزار می‌کند و نتیجه عملکرد آن در بلندمدت مشاهده خواهد شد‌. اما اینکه نوجوانان در این محیط تحت تربیت اسلامی قرار می‌گیرند و شبهاتشان برطرف می‌شود بسیار موضوع مهمی است.

یادآور می‌شود، تشکیل یک کانون و یا یک مقر توسط دانش‌آموختگان رشته‌های ارشد جامعه همچون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و... و عضویت نوجوانان در این کانون‌ها، علاوه بر اینکه انگیزه‌های لازم را در آنها برای تحصیل در این رشته‌ها فراهم می‌کند بلکه تحت تربیت فرهنگ ایرانی اسلامی نیز قرار می‌گیرند.

انتهای پیام
captcha