فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باید توسط مردم ترویج شود
کد خبر: 4148067
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲

فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باید توسط مردم ترویج شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باید توسط مردم ترویج شود که یکی از مؤثرترین این اقدامات طرح «سپاس» و دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران است که موجب می‌شود تا نسل امروز با فرهنگ شهید و شهادت آشنا شوند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

به گزارش ایکنا از گیلان، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز، 25 خردادماه در جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گیلان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه پیش از این مبنای دیپلماسی ما عزت‌فروشی بود اما هم اینک شاهدیم که اروپاییان دست نیاز و عذر خواهی  به سمت ما دراز کرده‌اند.

وی افزود: این در حالی است که همین کشورهای اروپایی از اغتشاشات حمایت می‌کردند و در ۸۰ نقطه دیپلماتیک در کشورها با برپایی تجمعات از این اغتشاشات دفاع کردند اما با دپیلماسی و سیاست قدرتمندانه دولت که نشأت گرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است، هم‌اینک این کشورها ابراز ندامت و پشیمانی می‌کنند.

معاون رئیس جمهور بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری هر ماه با خانواده‌های عزیز شهدا دیدار دارند که این امر حساسیت و اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد ضمن آنکه میزان توجه و تأکید مقام معظم رهبری به این حوزه قابل قیاس با سایر بخش‌ها نیست.

وی ادامه داد: بیداری، بصیرت و فداکاری امت ما باعث پیروزی انقلاب اسلامی شده است و  در این راه شهدای گرانقدری را به نظام اهدا کردیم و این مکتب ایثار و شهادت باید مورد توجه قرار گیرد چون از دل این مکتب شهدایی همچون سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی پدید می‌آمدند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باید توسط مردم ترویج شود که یکی از مؤثرترین این اقدامات طرح «سپاس» و دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران است که موجب می‌شود تا نسل امروز با فرهنگ شهید و شهادت آشنا شوند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مصوبات جلسه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گیلان تصریح کرد: برخی نیازها در هر استانی متفاوت است از این‌رو باید نیاز و مسائل گیلان نیز احصا و مشخص شود تا دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ریزی مناسبی برای ترویج این فرهنگ در جامعه را داشته و در این راستا از منابع استفاده بهینه کنند.

وی با اشاره به ساماندهی گلزار شهدا گفت: یک‌هزار و ۳۰۱ گلزار شهدا در سراسر کشور ساماندهی شده‌اند و دو گلزار شهدا نیز در حال ساماندهی هستند که برای تکمیل کار به ۱۱ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است. همچنین ۶ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان هزینه خدمات درمانی تا آخر اردیبهشت‌ماه برای ایثارگران پرداخت شد و هزینه‌های بیمارستانی نیز تا پایان دی‌ماه سال 1401 پرداخت شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: گیلان که یکی از پایه‌گذاران تشیع در کشور محسوب می‌شود، دومین استان در برگزاری مصوبات و تعداد جلسات ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در کشور است. در حوزه اشتغال ایثارگران و خانواده شهدا، تعداد افرادی که از جامعه هدف در سال ۱۴۰۱ در گیلان مطالبه شغل داشته‌اند پنج هزار و ۶۹۸ نفر است که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد دارد و تعداد استخدام‌ها در سال گذشته نیز ۴۵۰ نفر بوده حال آنکه در سال ۱۴۰۰ این میزان یک‌هزار و یک نفر بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: همچنین برای استخدام خاص خانواده شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد، ۳۵۰ پست در نظر گرفته شد که از این تعداد ۹۳ نفر استخدام شدند که این امر نیز باید مورد رسیدگی قرار گیرد چون برای گرفتن پست استخدامی برای جمعیت هدف زحمات زیادی کشیده می‌شود. در حوزه تبدیل وضعیت استخدامی نیز دو هزار و ۳۶۴ نفر شرایط  کافی را داشتند که یک‌هزار و ۹۶۲ نفر تبدیل وضعیت شدند و پرونده مابقی در دست اجراست و برای تسریع در کار این تعداد نیاز به تأکید استاندار است.

رئیس بنیاد شهید کشور بیان کرد: در حوزه مسکن در اولویت نخست ۶۹۹ نفر که هیچ موردی از خدمات مربوط به مسکن را تاکنون دریافت نکرده‌اند، شناسایی شده‌اند و سه هزار و ۷۱۶ نفر نیز وام دریافت کردند اما فاقد مسکن هستند که انتظار است کار این افراد نیز تسریع شود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین به شهدای بهداشت و اغتشاشات اشاره و بیان کرد: وضعیت شهدا از طریق نهادها و دستگاه‌های ذیربط به دست ما می‌رسد و هر پرونده تا یک‌ماه تعیین تکلیف می‌شود و پرونده شهدای اغتشاشات نیز مورد رسیدگی قرار گرفته ضمن آنکه پرونده شهدای سلامت باید از سوی دستگاه مربوطه به دست ما برسد تا رسیدگی شود.

انتهای پیام
captcha