پیشنهاد راه‌اندازی مرکز بین‌المللی قرآن کریم در دانشگاه اصفهان
کد خبر: 4145096
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴
ستوده‌نیا مطرح کرد

پیشنهاد راه‌اندازی مرکز بین‌المللی قرآن کریم در دانشگاه اصفهان

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: پیشنهاد می‌شود در این دانشگاه، یک مرکز بین‌المللی قرآن کریم راه‌اندازی شود و مأموریت آن، آموزش قرآن در سطوح گوناگون به زبان‌های مختلف و به‌صورت آنلاین باشد.

محمدرضا ستوده‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانبه گزارش ایکنا، بزرگترین رویداد قرآنی دانشگاه اصفهان در قالب محفل «نور‌ علی‌ نور» با هدف تکریم و تجلیل از فعالان قرآنی این دانشگاه، روز گذشته، ۹ خردادماه به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان با همکاری کانون قرآن و عترت این دانشگاه در تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
 
محمدرضا ستوده‌نیا، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در این رویداد اظهار کرد: طرح قرآنی «سلاماً سلاما» با هدف حفظ سوره‌هایی از قرآن و انس بیشتر دانشجویان با قرآن کریم از آذرماه سال گذشته در گروه علوم قرآن و حدیث مطرح شد و با تلاش و همت مدیر گروه و دانشجویان و حافظان قرآنی که در این گروه و دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، به اجرا درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. 
 
وی افزود: به همت معاونت فرهنگی دانشگاه و به‌مناسبت اختتامیه این طرح، اینجا گرد آمده‌ایم و خدا را شاکریم که به ما توفیق داد تا همگی در خدمت قرآن باشیم. حضور پراشتیاق دانشجویان علاقه‌مند به قرآن و نیز اساتید مبرز و چهره‌های قرآنی از افتخارات این دانشگاه است.
 
این داور بین‌المللی قرآن بیان کرد: یکی از سؤالاتی که معمولاً مطرح می‌شود، این است که با وجود نسخه‌های متعدد چاپ‌شده از قرآن، چه لزومی دارد که ما قرآن را حفظ کنیم؟ در پاسخ، به ماجرایی اشاره می‌کنم که سال‌ها پیش اتفاق افتاده است. استاد محمود خلیل حصری، از قاریان برجسته مصری و رئیس اتحادیه قاریان مصر، سفری به فلسطین اشغالی داشت و در مسجد‌الاقصی، قرآن‌هایی مشاهده کرد که بسیار زیبا به زیور طبع آراسته شده بود. یکی از آنها را گشود، شروع به خواندن کرد و با کمال تعجب دید آیاتی که در مذمت بنی‌اسرائیل نازل شده، از آنها حذف شده است. پس از مراجعه به مصر، با رئیس دانشگاه الازهر تماس گرفت و ماجرا را تعریف کرد. رئیس الازهر که عالی‌ترین مقام فقهی اهل تسنن در مصر است، دستور داد که همه این قرآن‌ها باید جمع‌آوری و امحا شوند. 
 
وی ادامه داد: درواقع، استاد خلیل حصری به‌عنوان حافظ قرآن این توطئه را تشخیص می‌دهد و از تحریف در چاپ قرآن جلوگیری می‌کند. بنابراین، می‌توان گفت حافظان قرآن درواقع پاسداران کلام وحی هستند و مسئولیت آنها محافظت از ذکر الهی است. 
 
ستوده‌نیا تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود در دانشگاه اصفهان، یک مرکز بین‌المللی قرآن کریم راه‌اندازی شود و مأموریت آن، آموزش قرآن در سطوح گوناگون اعم از خواندن، تدبر و انس با قرآن به زبان‌های مختلف و به‌صورت آنلاین باشد. همچنین در زمینه پژوهش‌های قرآنی و پاسخ‌های قرآنی به نیازهای اجتماعی نیز می‌توان کارهای خوبی ارائه داد و با دانشگاه‌های گوناگون دنیا در قالب تفاهم‌نامه‌های علمی و پژوهشی همکاری کرد. در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و جشنواره‌های قرآنی در سطح جهان نیز می‌توان کارهای منحصربه‌فردی انجام داد. 
 
وی گفت: طبق بخشنامه‌هایی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده است، مجموعه‌ای با عنوان شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور وجود دارد که سه کمیته زیرمجموعه آن است؛ کمیته آموزش عمومی قرآن که مسئولیت آن به عهده آموزش و پرورش و مأموریتش، آموزش عمومی قرآن به مردم و به‌خصوص دانش‌آموزان است. بعدی، کمیته تبلیغ نام دارد که مسئولیت آن به عهده وزارت ارشاد و مأموریتش، کارهای فرهنگی و تبلیغی قرآنی است. کمیته سوم، آموزش عالی نام دارد که مأموریت آن، راهبری آموزش و پژوهش‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌های کشور است. این کمیته‌ها در هر استان نیز باید تشکیل شود. در استان اصفهان نیز تشکیل کمیته آموزش عالی به عهده دانشگاه اصفهان است و ما می‌توانیم از این امکان برای پیشبرد اهداف قرآنی و اجرای طرح‌های آموزشی و پژوهشی قرآنی با کمک دانشجویان، اساتید و پژوهشگران استفاده کنیم. 
 
سپس گروه تواشیح تسنیم به اجرای برنامه پرداخت و خواهران نخبه قرآنی، حدیث و ثنا نظری به روی صحنه آمدند و برنامه با معرفی و پرسش و پاسخ اساتید از آنها ادامه یافت.
 
پایان‌بخش این محفل نیز تقدیر از برگزیدگان مرحله دانشگاهی سی‌وششمین و سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، برگزیدگان مسابقات قرآنی ماه رمضان، برگزیدگان مسابقه قرآنی «در مسیر نور» و حافظان قرآن کریم، برگزیدگان مسابقه کتابخوانی «من با خدای کوچکم قهرم» و فعالان پویش «سلاماََ سلاما» بود که در مجموع، از ۲۸۰۰ نفر تقدیر شد.
 
فاطمه کاظمینی
انتهای پیام
captcha