کمیته تخصصی راهکارهای مقابله با نقض قانون بشر توسط آمریکا برگزار شد
کد خبر: 4140017
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
در گلستان

کمیته تخصصی راهکارهای مقابله با نقض قانون بشر توسط آمریکا برگزار شد

جلسه کمیته تخصصی پنجمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با موضوع «چگونگی نقض حقوق بشر جهانی از سوی دولت و ارتش آمریکا و راهکارهای مقابله با آن» امروز، 20 اردیبهشت در سالن قدس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در گلستان در حال برگزاری است.

پنجمین کنفرانس بین المللی تخصصی حقوق بشر آمریکایی دردیگاه مقام معظم رهبری در گلستانبه گزارش ایکنا از گلستان، جلسه کمیته تخصصی پنجمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با موضوع «چگونگی نقض حقوق بشر جهانی از سوی دولت و ارتش آمریکا و راهکارهای مقابله با آن» امروز، 20 اردیبهشت‌ماه در سالن قدس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در استان گلستان در حال برگزاری است.

در این کمیته تخصصی هشت مقاله با عناوین «آمریکا و نقض حقوق بنیادین شهروندان افغانستان»، «بازخوانی مبانی و بازتاب های انسان شناسانه تفکر اومانیستی در ساختار حقوق بشری امریکایی»، «بازتاب مبانی حقوق بشر اسلامی در نگرش به کرامت انسان و تطبیق آن با مکاتب غربی»، «رسالت نهادهای علمی در برابر حقوق»، «راهکارهای مقابله با حقوق بشر امریکایی از نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با استناد به آیات قرآن»، «مسئولیت جزایی نیروهای نظامی امریکایی در نقض حقوق بنیادین مردم افغانستان» و «راهبردهای انسجام مسلمانان جهت مقابله با حقوق بشر امریکایی از منظر امام خمینی(ره)» ارائه و مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این جلسه رحیم شاه بلخی، دانشجوی رشته حقوق و جزا از دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه گلستان در مورد آمریکا و نقض حقوق بشر بنیادی شهروندان افغانستان به ارائه مقاله خود پرداخت و گفت:  سال 2006، سه هزار و 700 مورد نقض حقوق بشر در افغانستان توسط كميسيون مستقل حقوق بشر ثبت شد، اما در سال 2007 و تنها در شش ماه اول، بيش از سه هزار مورد نقض حقوق بشر در اين كشور ثبت شد. اين آمار نشان می‏‌دهد كه افزايش نا‏امنی در افغانستان وضعيت حقوق بشری را بدتر كرده است.

این دانشجوی رشته حقوق و جزاء دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه گلستان ادامه داد: به صراحت می‌توان گفت آمریکا نمی‌تواند ادعای حقوق بشر را داشته باشد زیرا خود بزرگترین نقض کننده حقوق بشر در دنیا بوده و مقام معظم رهبری بارها در کلام خود به آن اشاره داشته است.

سیدمقصود عثمانی، دانشجوی حقوق دانشگاه جامعه‌المصطفی العالمیه گلستان در این جلسه در مورد مسئولیت جزایی نیروهای نظامی آمریکایی در نقض حقوق بنیادین مردم افغانستان به ارائه مقاله خود پرداخت و گفت: آنچه از پژوهش به دست آمده نشان می‌دهد که کشتار، حبس، شکنجه و خشونت‌های جنسی علیه غیرنظامیان تنها بخشی از جرایم جنگی قابل تعقیب آمریکا در دیوان بین المللی کیفری است. این اتهامات، متکی به آموزه‌های حقوق بین‌الملل بشردوستانه و مقررات کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و پروتکل‌های الحاقی آن هستند که ضمانت اجرای آن در اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری آمده است.

وی گفت: عملکرد نیروی نظامی و کارکنان سازمان سیای آمریکا در وضعیت افغانستان، جلوه‌های از اعمال سیاست‌های رسمی دولت ایالت متحده بوده است که مسئولیت اصلی آن متوجه مقامات ارشد و فرماندهان نظامی آن است.

گفتنی است، پنجمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی در پنج پنل علمی برگزار شد که سه پنل این کنفرانس در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha