بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن تأثير کلام معلم را بیشتر می‌کند
کد خبر: 4137961
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن تأثير کلام معلم را بیشتر می‌کند

یک معلم و فعال قرآنی با بیان اینکه معلمان قرآن نباید کلام خداوند را محدود به کلاس‌های آموزش قرآن کنند، گفت: تأثيرگذاری یک معلم زمانی است که به حرف بسنده نکرده و سبک زندگی، افکار، رفتار و گفتار او نیز قرآنی باشد.

فهیمه اصغرزاده برگزیده مسابقه بین المللی قرآن ایران

دوازدهم اردیبهشت‌ماه همواره یادآور خاطرات خوبی از دوران مدرسه است. روزی که به پاس تلاش‌های دلسوزان عرصه علم و آموزش به نام «روز معلم» نامگذاری شده است. بی‌‌تردید معلمان تأثير بسزایی در سرنوشت یک کشور دارند به همین دلیل معلمان نه تنها باید برای افزایش علم خود بکوشند بلکه باید برای رشد رفتار و شخصیت خود نیز تلاش کنند. در همین ارتباط خبرنگار ایکنا کرمان گفت‌وگویی با بانوی برگزیده سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم جمهوری‌ اسلامی‌ ایران و یکی از معلمان نمونه استان انجام داده است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ پس از معرفی خودتان، بفرمایید چگونه به فعالیت‌های قرآنی ورود کردید؟

فهیمه اصغرزاده ۳۰ ساله از شهر کشکوئیه از توابع شهرستان رفسنجان هستم و در کنار کارهای قرآنی، به‌عنوان معلم مقطع پنجم ابتدایی فعالیت دارم. خواهر بزرگترم حافظ و معلم قرآن بود و من‌هم از حدود ۱۴ سالگی توسط خواهرم برای شروع فعالیت‌های قرآنی تشویق و کم کم علاقه‌مند شدم. فضای خانواده و دوستان قرآنی سبب شد تا فعالیت قرآنی را ادامه دهم.

از ابتدا با روخوانی و روانخوانی و آموزش تجوید شروع کردم و بعد از آن کمی قرائت تحقیق کار کردم. سال‌های آخر دبیرستانم بود که رشته قرائت ترتیل را انتخاب و به‌صورت تخصصی کار کردم. بیشترین رتبه‌هایی نیز که کسب کردم در همین رشته ترتیل و در مسابقات دانشجویی، اوقاف، ارگان‌های مختلف و... بود.

ایکنا ـ مهمترین عامل موفقیت خود را چه می‌دانید؟

عوامل مختلفی برای موفقیت در یک رشته وجود دارد که تلاش حتماً بیشترین اثر را دارد اما در کنار آن وجود استعداد و همچنین استاد خوب نیز تأثیرگذار است و نتایجی که می‌گرفتم انگیزه و تلاش من را دو چندان می‌کرد. علاوه بر تلاش و استعداد، داشتن یک سبک زندگی سالم بسیار کمک‌کننده است زیرا سبک زندگی انسان را به سمت هدف و مسیری که می‌خواهد سوق می‌دهد. به کسانی که می‌خواهند در حوزه قرآن فعالیت کنند توصیه می‌کنم حتماً روزانه تمرین داشته و با یک استاد کار کنند زیرا تجربیات استاد مسیر را کوتاه‌تر می‌کند.

ایکنا ـ یک معلم قرآن چه وظیفه‌ای برعهده دارد؟

مهمترین وظیفه معلم قرآن مأنوس بودن او با قرآن است. باید مطالعه داشته و با کتاب‌های تفسیر و ترجمه قرآن آشنا باشد. او باید کلام خداوند را درک کرده و تا جایی که ممکن است تلاش کند تا دستورات قرآن را در زندگی اجرا کند. معلمان قرآن نباید کلام خداوند را محدود به کلاس‌های آموزش قرآن کنند بلکه باید هر کجا که حضور دارند از این کلام نورانی استفاده کنند. معلمان قرآن باید سعی کنند در جمع‌های خانواده و دوستان خود و در مباحث مختلف از آموزه‌های قرآن بهره ‌بگیرند تا دیگران نیز برای داشتن سبک زندگی قرآنی و انس با قرآن تشویق و به آن علاقه‌مند شوند.

امروز مهمترین دغدغه در عرصه قرآن آشنایی با مفاهیم قرآن است که معلمان باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند. روخوانی و روانخوانی صحیح قرآن مهم است اما لزومی ندارد تمرکز بر پرورش قاری قرآن باشد زیرا کسانی که به این رشته علاقه‌مند بوده و استعداد هم داشته باشند برای ادامه مسیر تلاش می‌کنند اما باید تلاش کنیم در کنار قرائت صحیح قرآن، برای آموزش مفاهیم قرآن نیز برنامه‌ریزی کنیم.

ایکنا ـ فعالیت‌های قرآنی چه تأثيری بر شغل شما داشته است؟

فکر می‌کنم فعالیت در حوزه قرآن انسان را اهل فکر و اندیشه بار می‌آورد. دوست دارم دانش‌آموزانم در کنار مطالب درسی که آموزش می‌بینند اول اندیشه کردن را یاد بگیرند و به سادگی از دیده‌ها و شنیده‌ها عبور نکند.

ایکنا ـ آشنایی معلمان با آموزه‌های قرآن چه تأثيری بر تربیت دانش‌آموزان دارد؟

دانش‌آموزان علاقه خاصی به معلم خود دارند و حتی به‌ویژه در مقطع ابتدایی از او الگوبرداری می‌کنند به همین دلیل نقش معلم برای اینکه دانش‌آموزان و فرزندانمان تربیت قرآنی داشته باشند بسیار مهم است. تأثيرگذاری یک معلم هم زمانی است که به حرف بسنده نکرده و سبک زندگی، افکار، رفتار و گفتار آنها نیز قرآنی باشند. البته این امر به معنای تسلط کامل معلمان بر آموزه‌های قرآنی نیست بلکه باید مطالعاتی در این زمینه داشته باشند.

بعضی از افراد به‌صورت موروثی مذهبی هستند یعنی در یک خانواده مذهبی پرورش یافته‌اند و شخصاً مطالعاتی نداشته‌اند اما یک معلم اگر بخواهد بر دانش‌آموزان تأثیر خوبی داشته باشد حتماً باید به روز باشد و مطالعات خود را بالا ببرد. قرآن کتابی برای همه عصرها و دوره‌ها است به همین دلیل نباید به آموزه‌های گذشته خود بسنده کنیم. کسی که خود را مسلمان می‌داند باید تا زنده است از قرآن و آموزه‌های آن غافل نشود که در این بین معلمان که کار آموزش و پرورش را انجام می‌دهند وظیفه بیشتری در یادگیری و آموزش مفاهیم قرآن بر عهده دارند.

انتهای پیام
captcha