مسجد بستر آموزش و کرسی‌های تلاوت قرآن باشد
کد خبر: 4132680
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

مسجد بستر آموزش و کرسی‌های تلاوت قرآن باشد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آستانه اشرفیه گفت: مسجد باید بستر آموزش، فراگیری، یادگیری، محافل قرآنی، کرسی‌های تلاوت و حفظ قرآن کریم باشد و هرگونه فعالیت قرآنی که بخواهد صورت گیرد باید در بستر مسجد انجام شود.

حجت الاسلام خوبرو رئیس اوقاف آستانه اشرفیه

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس خوبرو، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آستانه اشرفیه در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به این‌که هر مسجد یک پایگاه قرآنی است، اظهار کرد: مسجد، ابزارها و موقعیتی را در اختیار دارد كه به كمک آن می‌تواند به آموزش و افزایش شناخت دینی نمازگزاران بپردازد. مسجد مكانی است كه مسلمانان برای برپایی فرائض الهی و مجالس مذهبی در آن حاضر می‌شوند و این فرصت مناسبی است تا معارف و احكام دین نشر پیدا كند، البته نقش امام جماعت در این میان بسیار مهم است.

وی افزود: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی مساجد پایگاه ترویج قرآن کریم بود اما با گذشت زمان شاهد آن هستیم که فعالیت‌های قرآنی مساجد کم رنگ شد، شاید یکی از دلایل این بود که هیئت امنا و مسئولان مساجد اهتمامی را که باید به کارهای فرهنگی و تبلیغی، قرآنی در مساجد نداشته‌اند و بیشتر پیگیر ساخت و ساز و کارهای عمرانی مساجد هستند، کمتر مسائل فرهنگی و اجتماعی و قرآنی را دنبال می‌کنند در حالی‌که مسجد باید بستر آموزش، فراگیری، یادگیری، محافل قرآنی، کرسی‌های تلاوت و حفظ قرآن کریم باشد و هرگونه فعالیت قرآنی که بخواهد صورت گیرد باید در بستر مسجد انجام شود.

خوبرو با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی تبدیل مساجد به پایگاه‌ قرآنی، گفت: مطالبه‌ای که مقام معظم رهبری داشتند به‌صورت جدی از طریق اداره اوقاف دنبال می‌شود و در کنار سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه دغدغه‌مند و در حال هم‌افزایی هستیم اما اینکه توانسته باشیم همه مساجد را تبدیل به پایگاه قرآنی کنیم محقق نشده است و به اندازه توان و ظرفیت این مطالبه را پیگیری می‌کنیم.

رئیس اوقاف آستانه اشرفیه گفت: مانعی برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری نیست شاید کمبود بودجه یکی از علل سستی جامعه قرآنی باشد که آن‌هم با همت هیئت امنا، مدیران مراکز افق امامزادگان، خیران و واقفان قرآنی، اساتید قرآنی و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان قابل حل بوده و مساجد به پایگاه قرآنی تبدیل خواهند شد.

وی افزود: در شهرستان آستانه اشرفیه مساجد و بقاع متبرکه‌ای وجود دارد که در آنها کلاس‌های آموزشی و فرهنگی قرآنی اجرا می‌شود مانند مسجد جامع شهر آستانه و حرم مطهر سید جلال‌الدین اشرف، آستان مقدس امامزاده سیدمحمد آخوندمزار، بقعه سیدحسن حسین‌آباد، مسجد جامع کیاشهر، بقعه امامزاده سیدابوجعفر کیاشهر، بقعه امامزاده سیدعلی کیا نیاکو، سیدمحمد گیلده و سیدعلی تجن گوکه، سیدناصرالدین چهارده و دیگر مساجد و بقاع متبرکه شهرستان آستانه اشرفیه که با همت هیئت امنا و مدیران مراکز افق امامزادگان و اداره اوقاف شهرستان آستانه اشرفیه و اساتید و جامعه قرآنی در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری قدم برداشته می‌شود.

خوبرو بیان کرد: با این توضیحات، اهمیت جنبه‌های آموزشی و قرآنی مسجد معلوم می‌شود. پیامبر(ص) می‌فرمایند: «هرگونه توقفی در مسجد لغو و بیهوده است، مگر برای سه دسته كسی كه پس از نماز به تلاوت قرآن می‌پردازد، آنكه سرگرم ذكر و یاد خداست و كسی كه به مباحثات علمی اشتغال داشته باشد». براساس روایت، تشكیل جلسه‌های علمی و قرآنی در مسجد، نسبت به جلسه‌های دعا، جایگاه والاتری دارد و پاداش آن، ثواب عمره یا حج كامل و جهاد در راه خدا است كه رحمت خدا آنان را فرا‌می‌گیرد.

رئیس اداره اوقاف آستانه با بیان اینکه طرح مباحث دینی در مسجد، فضیلت بیشتری دارد، گفت: تأثیرگذاری قرآن بر قلب و روح جوان و نوجوان مؤمن ماندگار است و هرگز از قلب و روح او پاک نمی‌شود؛ برپایی محافل قرآنی و ترتیل قرآن و کاروان قرآنی در ماه رمضان و آموزش‌های لازم قرآنی در طول سال نقش بسزایی در جلب قلوب جوانان به قرآن و مسجد دارد و باید از ظرفیت مساجد در این زمینه استفاده شود.

انتهای پیام
captcha