ممنوعیت تخریب در طرح تفصیلی بافت تاریخی شیراز
کد خبر: 4122491
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹

ممنوعیت تخریب در طرح تفصیلی بافت تاریخی شیراز

مدیرکل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس با بیان اینکه در حال حاضر یک طرح مصوب تفصیلی برای 360 هکتار بافت تاریخی شیراز در دست داریم، گفت: در این طرح تأکید شده است که بر اساس نظریات وزارت میراث فرهنگی، هرگونه تخریب یا حتی تعریض ممنوع است.

بازدید خبرنگاران از بافت تاریخی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس امروز، 26 بهمن در حاشیه بازدید خبرنگاران از بافت تاریخی شیراز گفت: در حال حاضر یک طرح مصوب تفصیلی در دست داریم که کل 360 هکتار بافت تاریخی فرهنگی شیراز در آن دیده شده است و شهرداری بر اساس این طرح عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه در این طرح تأکید شده است که بر اساس نظریات وزارت میراث فرهنگی، هرگونه تخریب یا حتی تعریض ممنوع است، افزود: شهرداری نیز هر اقدام عمرانی اعم از کف‌سازی و... در این بافت انجام می‌دهد بر اساس طرح تفصیلی است که این طرح هم همه دستگاه‌ها از جمله میراث فرهنگی تأیید کرده است.

جمشیدی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص خانه‌هایی که در این بافت تخریب شده‌اند، بیان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که یکسری مالکان این خانه‌ها خصوصی هستند و ساختمان خانه‌هایشان فرسوده و به مرور زمان تخریب شده است که یا ثبت بوده یا نبوده‌اند و خود مالکان هم به این خانه‌ها رسیدگی نکردند و تقاضای تجدید بنا هم داده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه هر آنچه که شهرداری مجوز تسطیح داده است، قطعاً با نظر میراث فرهنگی و فاقد ارزش میراثی بوده است، در عین حال این نکته را یادآور شد که میراث فرهنگی مجوز تخریب صادر نکرده است بلکه مجوز کف‌سازی در این بافت صادر کرده است.

جمشیدی در پاسخ به اینکه آیا در این بافت خانه‌های با ارزش شناسایی شده‌اند، گفت: این کار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام می‌شود که بر اساس آن هم استعلام‌ها در بافت تاریخی انجام می‌شود.

عباسی مهر، مسئول پایگاه بافت تاریخی شیراز هم در جمع خبرنگاران گفت: در بافت تاریخی شیراز حدود 12 هزار پلاک وجود دارد که 410 پلاک آن ثبت ملی هستند که حدود 95 درصد آن هم خانه هستند و 2 هزار و 500 خانه دارای ارزش تاریخی هم تاکنون در این بافت شناسایی شده‌اند که ممکن است تعداد آن بیشتر شود.

وی تصریح کرد: برخی از پلاک‌ها که مشخص نشده‌اند دارای ارزش هستند یا خیر به دلیل آن است که به آن‌ها دسترسی نداشتیم زیرا یا خالی بوده یا متروکه بوده‌اند و به دلیل خصوصیت معماری شیراز از بیرون نما، نمی‌توان تشخیص داد که داخل بنا ارزش میراثی دارد یا خیر.

عباسی مهر اظهار کرد: در بافت تاریخی دو پروژه کف‌سازی و نه تخریب تعریف شده است؛ یکی در محوطه بین‌الحرمین و دیگری فاصله بین حرم امامزاده ابراهیم(ع) تا بین‌الحرمین که در طرح این منطقه تعریضی وجود نداشته است.

وی در پاسخ به سؤالات مطرح شده که زمینی در این منطقه فاصله بین حرم امامزاده ابراهیم(ع) تا بین‌الحرمین تسطیح شده است، گفت: این بنا 15 سال پیش تخریب شده است و مربوط به الان نیست و اکنون شهرداری در حال کف‌سازی است.

مسئول پایگاه بافت تاریخی شیراز همچنین گفت: در طرحی که در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده است، 95 پلاک در طرح بین‌الحرمین وجود دارد که از این تعداد، 35 پلاک تاریخی و واجد ارزش هستند که 5 پلاک آن ثبتی است و از این 5 پلاک هم 2 پلاک در دهه 90 تخریب شده است و 3 پلاک ثبت ملی دایم و 30 پلاک هم واجد ارزش هستند و از 95 پلاک، 60 پلاک فاقد ارزش مانده است.

انتهای پیام
captcha