به گزارش ایکنا از گلستان، آیتالله نورمفیدی، نماینده ولیفقیه در گلستان در تفسیر قرآن کریم که شامگاه یکم آبان در مسجد جامع گلشن گرگان برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره زمر در مورد توحید و یگانهپرستی خداوند گفت: توحید محور همه ادیان آسمانی است و هدف انبیا و پیامبران این بوده که بشریت را به بندگی خدا دعوت و از غیرخدا آزاد کنند.
نماینده ولیفقیه در گلستان با بیان اینکه خداوند در آیات مختلف به مسئله توحید اشاره دارد، افزود: خداوند برای اینکه انسان راحتتر مفهوم توحید را درک کند از استدلالهای عقلی و نظام نظم در دنیا استفاده میکند، لذا اگر استدلالهای عقلی و نظم و عالم نباشد ساختمان وجودی انسان طوری آفریده شده که طبعاً به سوی خدا کشیده شده و این فطری است.
آیتالله نورمفیدی به آیه 49 سوره زمر که خداوند میفرماید: «فَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ بَلْ هِيَ فِتْنَةٌ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»، (و چون انسان را آسيبى رسد ما را فرا مىخواند سپس چون نعمتى از جانب خود به او عطا كنيم مىگويد تنها آن را به دانش خود يافتهام نه چنان است بلكه آن آزمايشى است ولى بيشترشان نمىدانند) اشاره کرد و گفت: فطرت انسان همیشه گرایش به خوبیها دارد لذا حب دنیا و هوای نفس باعث دوری انسان به خدا شده و زمانی که گرفتار شد و پردههای غیب کنار رفت آن موقع فطرت انسانی بیدار شده و به سوی خداوند میرود.
نماینده ولیفقیه در گلستان به آیه 65 سوره عنکبوت اشاره کرد و گفت: مثل انسانها مانند کسی است که سوار بر کشتی شده و به سمت مقصد در راه است و وقتی بر اثر طوفان کشتی واژگون شده و به دریا میافتد آن زمان است که خداوند را از عمق جان میخواند و کمک میخواهد و وقتی از آن مهلکه خلاص شد طغیان کرده و همه چیز را فراموش میکند، لذا گرایش به مبدا و خوبیها در وجود همه انسانها است.
امام جمعه گرگان بیان کرد: داشتن اعتقاد قلبی به خداوند انسان را از پرتگاههای غفلت و لغزش محافظت میکند، لذا هدف از آفرینش رسیدن انسان به کمال است و خداوند کار عبث و بیهوده انجام نمیدهد.
وی گفت: بیان مباحث تفسیری قرآن انسان را از غفلتهای روزمره و شبهات اعتقادی و دینی نجات میدهد زیرا بعضی از افراد با ندانستن برخی حکمتها مبادرت به انجام کارهای دارند که باعث گمراهی و دوری شدن آنها از خداوند میشود لذا تنها راه رسیدن به استدلالهای قرآنی با بیان تفسیر آن است.
انتهای پیام