نگاهی به اهداف و فعالیت‌های بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
کد خبر: 4093415
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵

نگاهی به اهداف و فعالیت‌های بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم گفت: هدف کلان بنیاد مهدویت، ترویج فرهنگ و سبک زندگی مهدوی در سطح جامعه، ایجاد مودت و محبت نسبت به امام زمان(عج) و مقابله علمی، فرهنگی و آموزشی با آسیب‌های مربوط به موضوع مهدویت و جریانات انحرافی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر شهیدی مدیر بنیاد مهدویت استان قم

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر شهیدی، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم و دبیر شورای سیاست‌گذاری مهدویت استان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، درباره  فعالیت‌ها و اهداف این بنیاد اظهار کرد: بنیاد حضرت مهدی موعود(عج)، متکفل گسترش معارف مهدویت و مقابله با آسیب‌های مربوط به این موضوع است. هدف کلان مجموعه نیز ترویج فرهنگ و سبک زندگی مهدوی در سطح جامعه، ایجاد مودت و محبت نسبت به امام زمان(عج) و مقابله علمی، فرهنگی و آموزشی با آسیب‌های مربوط به موضوع مهدویت و جریانات انحرافی است.

وی گفت: این بنیاد ذیل این هدف کلان، یک سری اهداف جزئی را هم دنبال می‌کند که عبارت است از شناسایی، سازماندهی و انسجام نیروهای فعال مهدوی و هم‌افزایی بین آن‌ها، ایجاد وحدت رویه و همسوسازی فعالیت‌های مهدویت، تولید کتاب و محصولات و آثار فرهنگی و رسانه‌ای؛ هم‌چنین در بحث رسانه و شبکه‌های مجازی بخشی داریم که این برنامه‌ها را دنبال می‌کند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم افزود: آموزش معارف مهدویت برای آحاد مردم به‌وسیله برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهدویت شامل آموزش‌های تربیت مربی و مبلغ مهدویت در مساجد، مدارس، هیئت‌ها و حوزه، فعالیت‌های فرهنگی شامل احیای یاد و نام امام زمان(عج) به‌صورت فراگیر و مستمر، گسترش فعالیت‌های مردمی به‌منظور تقویت همبستگی و ایجاد پذیرش عمومی نسبت به وجود مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) نیز از دیگر اهداف این مجموعه است.

شهیدی با بیان اینکه در بنیاد مهدی موعود(عج) در راستای تحقق این اهداف از ظرفیت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی استفاده می‌شود، گفت: بنیاد مهدویت با برگزاری نشست‌های مهدویت و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، سعی در پیشگیری از گسترش انحرافات مهدویت و مدعیان دروغین در جامعه دارد.

وی ادامه داد: تشکیلات این مجموعه از زمانی که با کلام و قدم خیر حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی آغاز به کار کرد، در هر استان با ریاست نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه، استاندار و نیز مسئولین شهری مرتبط در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی، شورایی با عنوان «شورای سیاست‌گذاری مهدوی» تشکیل داده و طبق برنامه هر فصل تشکیل جلسه می‌دهد.

شهیدی گفت: دبیر شورای سیاست‌گذاری مهدویت، مدیر بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) هر استان است؛ در قم نیز مجموعه مهدویت، کانون و مؤسسه‌ای در ارتباط با مباحث مهدویت دارد که با هماهنگی با سازمان تبلیغات اسلامی در راستای خدمت به حضرت ولی‌عصر(عج) به فعالیت می‌پردازد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم با اشاره به اینکه از اقدامات شاخص بنیاد مهدی موعود(عج) می‌توان از شبکه‌سازی بین فعالان مهدوی در استان و برنامه‌های آموزشی نام برد، بیان کرد: دوره‌های مهدویت و آموزشی در سطوح مختلف اعم از کودکان، نوجوانان، دانشگاهیان، حوزویان و آموزش و پرورش برگزار می‌شود و طبق تفاهم‌نامه‌هایی که با این دستگاه‌های اجرایی و دولتی امضا کردیم، مبلغان و کارشناسان ما به این ارگان‌ها اعزام شده و دوره‌ها را برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه مهدویت به‌صورت مردمی اداره می‌شود و دولتی نیست، گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های شاخص ما در زمینه مهدویت، فعالیت در حوزه کودک است و در این زمینه، بیش از 200 کتاب منتشر کرده و اقداماتی نیز در آموزش و پرورش در حال پیگیری و انجام است؛ کتابی هم به نام «یاران آفتاب» در آموزش و پرورش مورد تأیید قرار گرفته که مربوط به دوره پیش از دبستان و دبستان است.

شهیدی افزود: در طرحی با عنوان «طرح خادم یاران مهدوی» در قرارگاهی با عنوان «قرارگاه فرهنگی خادم یاران مهدوی» ذیل قرارگاه 19 دی در بیش از 100 منطقه قم، در زمینه گسترش فعالیت‌های مهدوی، کارهای عملیاتی انجام می‌شود.

وی در رابطه با هدف از تشکیل قرارگاه فرهنگی خادم یاران مهدوی گفت: هدف اصلی قرارگاه این است که عموم مردم جامعه از تمام اقشار، خود را به‌عنوان خدمت‌گذار امام زمان(عج) در شهر بدانند و در مجموع بتوانیم شهر قم را به‌عنوان شهر انتظار و شهر تراز جامعه منتظر و شهروندان قمی را به‌عنوان شهروند منتظر به شهرهای دیگر معرفی کنیم.

شهیدی افزود: فعالیت این قرارگاه به این صورت است که هر فردی جدایی از  فعالیتی که دارد، در ماه، چند روز و یا ساعت را به نیابت از امام زمان(عج) و به‌عنوان خادمی حضرت فعالیت کند؛ این مسئله به مرور می‌تواند فرهنگ شهر را تغییر دهد و با توجه به فرمایش امام صادق(ع) که فرمودند: «اگر دوران او (امام زمان) را درک می‌کردم، همه‌ زندگی‌ام را در خدمت به او می‌گذراندم» مردم شهر در هر جایی می‌توانند خود را خادم امام زمان بدانند و خدمتی که به مردم و جامعه و محبان اهل بیت(ع) انجام می‌دهند، به نیت امام زمان(عج) و خادمی حضرت باشد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم در رابطه با چشم‌انداز آینده بنیاد گفت: هر مجموعه و  نهادی همواره سعی در بازسازی خود دارد، به خصوص در چند سال اخیر که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، بحث تمدن اسلامی قبل از ظهور را مطرح کردند، بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) بنا را بر بازسازی سازمانی در شهرها و بخش‌هایی که دفتر دارد، گذاشته و با جذب نیروهای جوان و فعال قصد دارد تا با جریان از حسین(ع) تا مهدی(عج)، فعالیت‌هایی در جهت رضایت امام زمان(عج) انجام دهد.

وی تصریح کرد: در راستای فعالیت‌های بنیاد مهدویت، یکی از برنامه‌هایی که در شب‌های جمعه به همت آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود، قرائت زیارت جامعه کبیره است که بیش از 27 سال است در حال برگزاری است؛ زیارت جامعه کبیره به‌عنوان یک دوره معرفت‌شناسی نسبت به امامت و ولایت است که با هماهنگی مجموعه مهدویت به عنوان گردهمایی هفتگی یاوران حضرت مهدی برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنانش در رابطه با جشنواره ملی مهدویت جهاددانشگاهی قم بیان کرد: جشنواره مهدویت چند سالی است که از طریق جهاددانشگاهی در حال پیگیری است. یکی از کارهای بسیار مهم و منسجم در حوزه مهدویت است و با تغییر دولت و اهتمام بیشتر مسئولان، در سال جدید دست‌اندرکاران جشنواره با دلگرمی بیشتری فعالیت می‌کنند که از این بابت می‌تواند، جلوه بهتر و تأثیرگذاری بیشتری را در دانشگاه‌ها داشته باشد.

شهیدی افزود: جوان یعنی فردی که به دنبال نوآوری است و امروز با توجه به نوآوری‌هایی که در فضای مجازی است و رویکردی که جشنواره در زمینه هنری و رسانه‌ای دارد؛ اگر مسئولان دانشگاه و نیز شهر بتوانند هر چه بیشتر جشنواره را حمایت کنند، این جشنواره موفق‌تر خواهد بود.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم گفت: بنده پیشنهاد و نیز خواهشی از همه دست‌اندرکاران مجموعه‌های فعال در حوزه مهدویت دارم و آن این است که در تمام زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، هنری و جهادی جشنواره مهدویت توقع امام زمان(عج) که همان همدلی و اجتماع قلوب است را مدنظر داشته باشیم و با یاری یکدیگر، کاری سزاوار حضرت ولی‌عصر(عج) انجام دهیم.

وی یادآور شد: با توجه به ارتباطی که بنده با فعالان جشنواره مهدویت جهاددانشگاهی داشتم، مشاهده کردم که این افراد، انسان‌های بسیار مخلص، متواضع و پیگیر هستند و بنیاد مهدویت نیز در زمینه محتوایی و کارشناسی مباحث مربوطه در جشنواره مهدویت، از هیچ همکاری دریغ نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha