دومین جشنواره «سپاس آب» در یزد برگزار می‌شود
کد خبر: 4064577
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹

دومین جشنواره «سپاس آب» در یزد برگزار می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد از برگزاری دومین جشنواره «سپاس آب» با هدف معرفی الگوی بهینه مصرف آب در استان خبر داد.

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد، امروز، 25 خردادماه در نشست خبری هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و دومین جشنواره «سپاس آب» اظهار کرد: در زمینه مصرف و صرفه جویی آب، یکی از ابعادی که مهم و باید کارشود، نگاه از بُعد اجتماعی و مردمی است که باید بیش از گذشته مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: در زمینه استفاده بهینه از آب و یا موارد مرتبط با کمبود منابع آبی و لزوم صرفه‌جویی تاکنون بحث‌های زیادی شده است، اما کمتر بر روی ساز و کارها و روش‌ها و پرداختن به این موضوع که چگونه بر این مشکل غلبه کنیم، کار شده است.

جوادیان‌زاده افزود: جشنواره «سپاس آب» با این هدف اجرایی خواهد شد و در واقع به دنبال این هدف است که کمبودها و راهکارها را به شکل و قالب هنر مورد بررسی قرار دهد و الگوهای بهینه مدیریت مصرف آب در استان را ارائه کند. مردمی کردن حوزه آب در دستور کار بوده و ان شاءالله در قالب این جشنواره الگوی بهینه مصرف آب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: یک دوره جشنواره سپاس آب، قبل از کرونا اجرایی شد و جشنواره امسال پس از دو سال شیوع کرونا، در تابستان امسال برگزار خواهد شد و تاریخ دقیق آن متعاقباً اعلام می‌شود و امیدواریم جشنواره‌ای به خوبی و در خور مردم استان و در راستای سپاس از آب که مایه حیات است، برگزار کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به وضعیت آب استان یزد گفت: متأسفانه در سال آبی اخیر، 1401-1400 که تا شهریورماه به پایان می‌رسد، شرایط خوبی نداریم و آمار بارش نشان می‌دهد، 12/9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش و  نسبت به میان مدت آماری کاهش 35 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: متوسط بارش میان مدت استان یزد 91 میلیمتر یعنی بین یک سوم تا یک چهارم میانگین متوسط کشوری است که امسال به حدود 60 میلیمتر کاهش یافته است و آورده سفرهای زیرزمینی استان نیز متأثر از همین بارش‌ها است.

جوادیان‌زاده در پاسخ به سؤالی در زمینه تأثیر مهاجر پذیر بودن یزد بر موضوع آب بیان کرد: وقتی رشد جمعیت افزایش می‌یابد، نیاز به تأمین آب احساس می‌شود و لذا بحث مهاجرپذیر بودن استان بر تأمین آب قطعاً اثرگذار است و هر چه مهاجر بیشتری داشته باشیم، نیار آبی بیشتر می‌شود و این شرکت تلاش می‌کند، تأمین آب شرب را به درستی انجام دهد.

وی به صدور 86 مجوز پروانه برای چاه‌های مختلف آب شرب در شهرها و روستاهای استان اشاره کرد و در پاسخ به سوالی در زمینه سیلاب اخیر استان گفت: سیلاب به صورت کاملاً محلی و در محدوه کوچکی اتفاق افتاد و بر آبخوان خیلی مؤثر واقع نشد و اینکه اینگونه بیان شود، سیلاب اثرگذار باشد، این گونه نیست و لذا در منطقه ای بود که سفره آب نداشتیم و بر آبخوان‌ها اثر مستقیمی نداشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به حفر چاه‌های غیرمجار نیز گفت: دسته ای از چاه‌های غیرمجاز عمیق روی سفره و در دشت و در صنعت و کشاورزی مورد استفاده و چاه‌های مخربی هستند و به شدت با حفر این چاه‌ها برخورد می‌کنیم و لذا مردم می‌توانند در صورت مشاهده با دفتر بازرسی این شرکت تماس گرفته و قطعاً پیگیری می‌شود. یک سری چاه‌ها در باغ ویلاها و در نواحی کوهستانی حفر می‌شود و چاه‌هایی است که غیرمجاز بوده اما دراولویت دوم باید مورد پیگیری باشد و لذا چاه‌هایی باید به شدت برخورد شود که برای منابع آبی مشکل ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد حفر چاه غیرمجاز خانگی، د راین زمینه نسبت به حفرچاه‌های دشت و عمیق در قانون به سختی آن چاه‌ها برخورد نکرده و لذا باید ضابطه ای تعریف شود تا بر اساس آن عمل کنیم و پیشنهاداتی ارائه شده تا برخوردها در این زمینه قانون‌مند شود، بنابراین اقشار مختلف می‌توانند در صورت مشاهده حفر چاه‌های غیرمجاز با سامانه 31077 تماس و بازرسان را درجریان قرار دهند.

جوادیان‌زاده بیان کرد: برخی اعلام حفر چاه‌های غیرمجاز اکیپ مراجعه اما به دلایلی امکان کشف وجود ندارد و در لیست سیاه قرار می‌گیرد و بازرسان در بازدیدهای دوره ای مورد بررسی قرار می دهند تا کشف شود.

انتهای پیام
captcha