برخورد با هنجارشکنی روزه‌خواری تکلیف شرعی است
کد خبر: 4049531
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۵

برخورد با هنجارشکنی روزه‌خواری تکلیف شرعی است

دادستان قزوین گفت: در هر جایگاه و مسئولیتی که هستیم باید وظیفه و تکلیف شرعی خود را انجام داده و با قبح‌ و هنجارشکنی روزه‌خواری برخورد کنیم و در این راستا دستگاه‌های متولی باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

قاسمی دادستان قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، محمد قاسمی، دادستان قزوین، در اولین نشست کمیته جرائم خاص استان قزوین، که با محوریت پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری در ملأعام در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار شد، گفت: اولویت در تمامی امور باید اقدامات پیشگیرانه و اثرگذار فرهنگی باشد، اما در مواردی مانند تظاهر به روزه‌خواری وقتی کار فرهنگی اثرگذاری لازم را ندارد، قطعاً باید با اقدامات سلبی و برخوردی امر پیشگیری محقق شده و هنجارشکنان هدایت و ارشاد شوند.

وی افزود: بدون‌شک دستگاه قضائی در حوزه پیشگیری و مقابله با روزه‌خواری وظایفی برعهده دارد و قطعاً در این راستا از فعالیت آمران به معروف و ناهیان از منکر در چارچوب قانون حمایت می‌کند و از ضمانت‌های قانونی در این زمینه بهرمند خواهند شد.

این مقام قضائی استان در ادامه ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه‌ها در این زمینه، بیان کرد: متأسفانه در پیشگیری و مقابله با بسیاری از جرایم و آسیب‌ها به صورت جزیره‌ای و پراکنده عمل می‌شود و اگر وظایف و اقدامات دستگاه‌های متولی معطوف و متمرکز نشود، شاهد اثرگذاری لازم نخواهیم بود و گاهاً نتیجه عکس دارد.

قاسمی تصریح کرد: بسیاری از مدیران انتظار دارند که در ابتدا دستگاه قضائی به میدان بیاید و سپس آن‌ها اقدامات خود را اجرایی کنند، اما در واقع دستگاه قضائی پایان کار است و اگر اقدامات آن‌ها بلااثر شد، قطعاً دستگاه قضائی در حوزه پیشگیری و برخورد کمک‌کار آن‌ها خواهد بود.

وی گفت: در برخورد با ترک فعل مدیران با خلاء‌های قانونی مواجه هستیم و باید در حوزه‌های مختلف به‌خصوص امر فرهنگ مصادیق ترک فعل‌ها روشن شود، ولی در هرحال باید به رفتارها و عملکرد خود در دنیا و آخرت پاسخگو باشیم.

دادستان قزوین تأکید کرد: در هر جایگاه و مسئولیتی که هستیم باید وظیفه و تکلیف شرعی خود را انجام داده و با قبح‌ و هنجارشکنی روزه‌خواری برخورد کنیم و در این راستا دستگاه‌های متولی باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج شعائر و آموزه‌های دینی، بیان کرد: اگر دشمن با بهره‌گیری از فضای مجازی علیه مقدسات و دینداری فعالیت می‌کند، ما نیز از این بستر برخورداریم و باید برای تبلیغ مقدسات و شریعت خود به خوبی از آن استفاده کنیم.

قاسمی ضمن اشاره به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ادامه داد: امام حسین(ع) در راه این فریضه الهی به شهادت رسید و ما نیز باید به این مقوله توجه کنیم و نباید با سهل‌انگاری از کنار آن عبور کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان با اشاره به بخشنامه دادستانی کل کشور در این زمینه که مبنای فقهی و شرعی دارد، اظهار کرد: باید ضرورت رعایت حرمت ماه مبارک رمضان، جایگاه و شرافت آن به درستی تبیین شده و به حقوق روزه‌داران احترام گذاشته شود و در کشور اسلامی حقوق روزه‌داران تضمین شود و توسط عده‌ای تضییع نشود، که این یک قانون است و باید آن را اجرا کنیم.

انتهای پیام
captcha