مقاومت در اوج تحریم اقتصادی؛ اصل مکتب فاطمی و سلیمانی
کد خبر: 4024521
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
اشتراکات مکتب فاطمی و سلیمانی/ 2

مقاومت در اوج تحریم اقتصادی؛ اصل مکتب فاطمی و سلیمانی

مدرس حوزه علمیه همدان ایستادگی و مقاومت حضرت زهرا(س) در اوج تحریم‌های اقتصادی را یکی از ویژگی‌های بارز این حضرت دانست و گفت: ایشان در شرایط سخت اقتصادی که برای همسرش علی(ع) به‌وجود آورده بودند و فدک را از ایشان غصب کرده بودند ایستادگی و در همین راه از خود و حقوقش دفاع کرد؛ شهید سردار سلیمانی نیز به تبعیت از مادر خویش در راه جهادش مشکلات اقتصادی و تحریم‌های بسیاری را تحمل کرد اما این کمبودها موجب نشد دست از وظیفه خود بردارد.

مصطفی سلیمانیان مدرس حوزه علمیه همدان بی‌شک مکتب حضرت فاطمه(س) الگوی مکتب شهید سلیمانی است، گرچه بقای اسلام و تشیع مرهون مجاهدت حضرت زهرا(س) است و دفاع بی‌چون و چرایش از ولی زمان است، سردار سلیمانی نیز در طول عمر خود به تأسی از این بانوی بزرگوار راه ایشان را ادامه داد و از جان شیرین خود نیز دریغ نکرد تا اینکه در این مسیر جان را تقدیم دوست کرد.

خبرگزاری ایکنا به‌منظور بررسی ویژگی‌های مشترک مکتب فاطمی و مکتب سردار سلیمانی به گفت‌وگو با یکی از اساتید فلسفه حوزه علمیه پرداخته و در شماره دوم این گفت‌وگو را تقدیم مخاطبان خود می‌کند.

حجت‌الاسلام مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ایستادگی و مقاومت حضرت زهرا(س) در اوج تحریم‌های اقتصادی را یکی از ویژگی‌های بارز این حضرت دانست و گفت: ایشان در شرایط سخت اقتصادی که برای حضرت علی(ع) به‌وجود آورده بودند و فدک را از ایشان غصب کرده بودند ایستادگی و در همین راه از خود و حقوقش دفاع کرد؛ سردار نیز به تبعیت از مادر خویش در راه جهادش مشکلات اقتصادی و تحریم‌های بسیاری را تحمل کرد اما این کمبودها موجب نشد دست از وظیفه خود بردارد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند در آیه 125 سوره انعام «يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ» از کلمه «رجس»(پلیدی و ناپاکی) برای کسانی نام می‌برد که ایمان نیاورده‌اند، افزود: از آنجا که براساس آیه 33 احزاب رجس و ناپاکی از اهل‌ بیت(ع) به دور است، بنابراین حضرت فاطمه(س) مظهر ایمان کامل و افرادی که با ایشان دشمنی می‌کنند مظهر کفر و بی‌ایمانی هستند.

وی ادامه داد: در زندگی سردار سلیمانی نیز می‌بینیم که ایشان جان خود، اطرافیان و همکاران را به خطر می‌اندازند که آبروی زنان مسلمان را حفظ کنند این عملکرد ایشان نشان از ایمان کامل دارد و رفتارهای ددمنشانه‌ای که داعشیان در بریدن سر انسان‌های مظلوم و سوزاندن آن‌ها انجام دادند نشان از کفر و بی‌ایمانی کامل آن‌ها دارد که اگر ذره‌ای ایمان داشتند هیچ‌گاه به این کارهای غیر انسانی دست نمی‌زدند.

ادب خاص در برابر ولی زمان

وی تصریح کرد: در منش حضرت زهرا(س) می‌بینیم که ایشان ادب خاصی در برابر ولی زمان حضرت امیر(ع) داشتند و این‌گونه نبود که تصور کنند چون ایشان همسر من و پسرعموی پدرم هست و خودمانی هستیم نیازی به رعایت ادب نیست. همواره حضرت(س) ادب کامل را در برابر امیرالمؤمنین(ع) رعایت می‌کردند.


بیشتر بخوانید:


سلیمانیان ادامه داد: گرچه سردار سلیمانی نیز با رهبر معظم انقلاب رابطه‌ای بسیار صمیمی و دوستانه داشت اما همیشه ادب را در برابر ایشان حفظ می‌کرد و در حالی که برخی افراد که با ایشان رابطه صمیمی داشتند از این رابطه سوءاستفاده کرده و در برابر ایشان بی‌ادبی کردند.

نهراسیدن از جو تبلیغاتی گسترده

مدرس حوزه علمیه با تأکید بر اینکه در مکتب فاطمی و مکتب سلیمانی مشاهده می‌کنیم که این دو بزرگوار از کم بودن عده خود در برابر جمعیت زیاد و جو تبلیغاتی گسترده نهراسیده‌اند، افزود: همان‌طور که حضرت فاطمه(س) پای حضرت علی(ع) ایستاد و تا وقتی‌ که ایشان حق را شناخت در کنار آن ایستاد و از امیرالمؤمنین(ع) دفاع کرد.

سلیمانیان یادآور شد: سردار سلیمانی نیز در مقابل این همه جو تبلیغاتی منفی که ایجاد شده بود مبنی بر اینکه سوریه چه ربطی به ما دارد، چرا در این امر دخالت می‌کنید و... ایستادگی کرد و با این همه تلخ‌کامی‌ها کنار آمد و غالب‌‌گیر نشد و در حقیقت این جو ایشان را از انجام وظیفه دور نکرد.

تلاش زیاد در روز و عبادت بسیار در شب

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) در روز بسیار تلاش می‌کرد و در شب نیز به اندازه‌ای می‌ایستاد و نماز شب می‌خواند که پاهایش ورم می‌کرد. سردار نیز که قطره‌ای از دریای بیکران معرفت حضرت فاطمه(س) را دارد در روز تلاش بسیاری می‌کرد و در شب نیز آن همه توپ و تانک و وضعیت وخیم باعث نمی‌شد عبادت شبانه‌اش را کنار بگذارد. در وصیت‌نامه ایشان نیز دعا، عبادت و نماز شب را به همگان و به بسیجیان توصیه می‌کند.

نترسیدن از زورگویان و قدرت‌ ظالمان

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از اشتراکات مکتب فاطمی و مکتب سلیمانی نترسیدن از قدرت‌های ظالمان و زورگویان است، افزود: سردار نیز بر اساس آیه 62 سوره یونس «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ برای این افراد که در برابر ظالمان می‌ایستند نه ترسی است و نه اندوهگین می‌شوند» هیچ‌گاه از این قدرت‌ها نترسید.

وی با بیان اینکه پایان عمر حضرت زهرا(س) با شهادت رقم خورد، افزود: در زندگی سردار نیز می‌بینیم که همواره ایشان به تبعیت از حضرت زهرا(س) آرزوی شهادت دارد و در این زمینه از افراد بسیاری التماس دعا می‌کند و در نهایت نیز به مادرش اقتدا می‌کند و به درجه رفیع شهادت می‌رسد.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه دشمنانی که خیال کردند با شهادت حضرت زهرا(س) راه ایشان و مکتبش فراموش می‌شود احمق بودند، افزود: با شهادت ایشان مکتب ایشان ماندگارتر شد. افرادی هم که تصور می‌کردند با به شهادت رساندن سردار سلیمانی راهش نیز از بین می‌رود سخت در اشتباه بودند چراکه شهادت ایشان چنان تأثیراتی در دنیا گذاشت و تبلیغات گسترده‌ای ایجاد کرد که فرهنگ ایشان و فعالیت‌هایی که انجام داده بود در دنیا منعکس شد.

ترور توسط ظالم‌ترین افراد زمان

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) توسط ظالم‌ترین افراد زمان خود ترور شد، افزود: یکی از مشترکات مکتب سردار سلیمانی و مکتب فاطمی این است که سردار نیز در زمان خود توسط ظالم‌ترین افراد به شهادت رسید.

سلیمانیان با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در روز محشر شفاعت ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: براساس روایات شهدا دارای حق شفاعت هستند. بنابراین، سردار نیز چون سایر شهدا حق شفاعت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گرچه مکتب سردار سلیمانی اشتراکات بسیاری با مکتب فاطمی دارد اما زندگی حضرت با زندگی سردار تفاوت‌هایی نیز داشت.

این مدرس حوزه علمیه گفت: تشییع‌ جنازه حضرت زهرا(س) شبانه و با عده‌ای معدود و در نهایت مظلومیت و غربت انجام گرفت به‌گونه‌ای که حتی فرزندانش حق گریه بلند را نداشتند. اما تشییع سردار یک تشییع میلیونی بود و با عظمت و شکوه خاصی انجام شد که نه تنها در چندین استان کشور بلکه در عراق نیز مراسم بزرگ در سوگ این شهید بزرگوار برگزار شد.

وی ادامه داد: سردار در یک لحظه با اصابت موشک به شهادت رسید اما حضرت زهرا(س) روزهای زیادی با سینه شکسته سپری کرد طوری که با هر نفس درد تمام وجود مبارک ایشان را می‌گیرد.

سلیمانیان در پایان گفت: نکته دیگر از تفاوت‌های زندگی سردار و حضرت زهرا(س) این است که قبر سردار معروف، مشهور و زیارتگاه همه عاشقان است در حالی که قبر حضرت زهرا(س) مخفی و سال‌هاست که دل‌سوختگان در آرزوی زیارت قبر مطهر ایشان هستند و ایشان بیش از 1400 سال در غربت و مظلومیت حتی قبری نمایان ندارند.

امیدواریم هر کس به اندازه وسعش همچون سردار از دریای بی‌کران معرفت حضرت زهرا(س) بهره‌مند شود و دنیا و آخرت خویش را آباد کند.

انتهای پیام
captcha