تعارض منافع؛ عامل بروز بداخلاقی‌ها در جامعه
کد خبر: 4002693
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
حجت‌الاسلام جعفری بیان کرد:

تعارض منافع؛ عامل بروز بداخلاقی‌ها در جامعه

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان با اشاره به اینکه تعارض منافع سبب بروز بداخلاقی‌ها در جامعه می‌شود، گفت: توجه به فانی بودن دنیا و اهمیت دادن به آخرت خنثی‌کننده تعارض منافع است.

توجه به فانی بودن دنیا؛ خنثی‌کننده تعارض منافع و بداخلاقی‌هاحجت‌الاسلام جواد جعفری، مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با بیان اینکه پرورش اخلاق از اهداف اصلی رسالت نبی مکرم اسلام(ص) بود، افزود: باید زمینه‌هایی را برای پرورش این اخلاق کریمه ایجاد کرد.

وی توجه به فانی بودن دنیا و اهمیت به آخرت را یکی از زمینه‌های مهم پرورش اخلاق کریمه برشمرد و گفت: بسیاری از بداخلاقی‌ها به دلیل تعارض منافع است، یعنی فرد منفعت خود را در تعارض با کارهای دیگران می‌بیند و این عدم تحمل‌ها باعث بروز بداخلاقی‌ها می‌شود. اگر انسان بداند دنیا محل گذر است و خدا می‌خواهد نوع رفتار انسان را بسنجد و او را امتحان کند، بردباری بیشتری به خرج می‌دهد و رفتارهای خود را بر اساس معیارهای الهی تنظیم می‌کند. اگر کسی به این باور برسد که دنیا مزرعه آخرت است، در مقابل دیدگان پروردگار قرار دارد و طبق آن ابدیت خود را می‌سازد، در مسائل جزئی تا این حد تعارض منافع اتفاق نمی‌افتند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان ادامه داد: یکی دیگر از زمینه‌سازهای تحقق کمال اخلاق توجه به عقاید و جهان‌بینی است. انسان باید بداند وقتی خلق نیکو داشته باشد، ابتدا خود از منافع آن بهره‌مند می‌شود. وقتی بداخلاقی می‌کنیم، اصل ضربه را به‌ ظاهر و باطن خود وارد کرده‌ایم و فقط ترکش‌های آن به دیگران اصابت می‌کند. همچنین اینکه بدانیم خداوند در مقابل خوبی‌ها چه پاداشی به ما می‌دهد در تقویت اخلاق کریمه مؤثر است. به‌عنوان مثال قطع رحم یکی از موارد نهی شده در اسلام است و اگر این بخشش و ارتباط ایجاد شود، وسعت روزی، طول عمر و دفع بلا را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه آثار اعمال خوب و بد، جهان‌بینی و عقاید انسان در نوع رفتار او مؤثر است، بیان کرد: باید در جامعه اسلامی کاری کنیم که افراد درگیر مسائل معیشتی نباشند و عدالت اجتماعی در جامعه فراهم شود و اگر جامعه‌ای بخواهد از دشواری‌ها عبور کند، محتاج تعالیمی است که می‌تواند آن را سیره معصومان دریافت کند.

جعفری به صبر و تحمل اجتماعی مطرح شده در روایات اشاره کرد و افزود: جامعه‌ای که می‌خواهد از شکست‌ها و تحمل‌ها دور باشد باید اهل صبر و تحمل و اهل تلاش باشد، همچنان که پیامبر(ص) نیز برای اصلاح جامعه مدنی آن زمان با توکل به خدا بسیار تلاش کرد. ما نیز امروز باید مسئولیت امور جامعه را به دست کسانی بسپاریم که برای خدمت به مردم سر از پا نشناسند.

انتهای پیام
captcha