نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/ معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید
کد خبر: 3988016
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
در نشست ایکنا بررسی شد؛

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/ معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید

یک مشاور خانواده در همدان با بیان اینکه یکی از مواردی که منجر به انتخاب اشتباه در ازدواج می‌شود، عدم شناخت فرد از خویش است، ابراز کرد: خودآگاهی بسیار مهم است و در انتخاب فرد مقابل اهمیت دارد چراکه ازدواج باعث رشد افراد می‌شود و وقتی انتخاب بر اساس چارچوب باشد در زندگی مشترک دچار مشکل نمی‌شوند.

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیریدبه گزارش ایکنا از همدان، نشستی با عنوان بررسی «ملاک‌های اشتباه در انتخاب همسر» با حضور کارشناسان و مشاوران خانواده در دفتر ایکنا همدان برگزار شد، بنا بر اظهارات این کارشناسان زوجین می‌توانند با خودآگاهی و شناخت فرد مقابل بسیاری از این ملاک‌های اشتباه را حذف کنند.

انتخاب صحیح در ازدواج نقش بسیار مؤثری در رسیدن به رشد و تکامل افراد دارد، امروزه در برخی افراد ملاک‌های صحیح ازدواج به دلیل برخی مسائل همچون مادی‌گرایی، تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی و ... به فراموشی سپرده شده است که همین موضوع علت افزایش طلاق‌ها است درصورتی‌که با در نظر داشتن ملاک‌های صحیح به‌راحتی می‌توان ازدواج را به شیرین‌ترین اتفاق تبدیل کرد.

لیلا علیخانی، کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور خانواده در این نشست با اشاره به برخی ملاک‌های اشتباه در ازدواج که مورد قبول عموم واقع‌شده است، به ایکنا گفت: با توجه به تجربه‌ مشاوره‌هایی که تاکنون داشتم می‌توان به تعدادی از این ملاک‌ها اشاره کرد به‌عنوان نمونه برخی از افراد پس از آنکه دچار شکست عاطفی شده برای جبران این آسیب وارد یک رابطه دیگر می‌شوند و چون در انتخاب شریک عاطفی اشتباه کرده‌اند دچار آسیب‌های شدیدتری می‎شوند.

بلافاصله بعد از شکست عاطفی وارد رابطه‌ای دیگر نشوید

وی با تأکید برای اینکه بلافاصله بعد از هر شکست عاطفی نباید وارد رابطه‌ای دیگر شد، افزود: در این شرایط لازم است تا افراد حدود 6 ماه الی 2 سال وارد رابطه‌ای جدید نشده تا آسیب مورد نظر ترمیم یابد، متأسفانه وجود برخی خلأها موجب می‌شود فرد به زودی به دنبال یک جایگزین برود.

ضرورت شناخت زوجین قبل از ازدواج

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ملاک‌های اشتباه عدم شناخت و آگاهی خود و سپس از طرف مقابل است، گفت: بسیاری از زوجین بدون شناخت وارد زندگی مشترک می‌شوند و این باعث یک انتخاب اشتباه می‌شود و زندگی را با همان آسیب‌ها طی می‌کنند.

این مشاور خانواده با اشاره به چشم‌وهم‌چشمی داشتن به عنوان یک ملاک اشتباه در ازدواج، بیان کرد: در مواردی نیز افراد بیشتر به ظواهر تمرکز می‌کنند و یا اینکه رفاه را به عنوان گزینه اولیه ترجیح می‌دهند.

اهمیت شناخت نیازهای جنسی زوجین

علیخانی بابیان اینکه شناخت نیازهای جنسی قبل از ازدواج بسیار مهم است، گفت: اگر خانم‌ها و آقایان قبل از اینکه وارد رابطه شوند، تفاوت‌های زنان و مردان را یاد بگیرند بسیاری از مشکلات حل می‌شود چون بسیاری از مسائل و مشکلات در ازدواج از این مسئله نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خلأ عاطفی در برخی از دختران و پسران موجب رفتن به سوی ارتباط با جنس مخالف می‌شود، ادامه داد: مواردی در مراجعه‌کنندگان برای دریافت مشاوره هستند که به دلیل اشباع نشدن عاطفه از سوی پدر و مادر خود به سمت جنس مخالف رفته و این موضوع در دختران دیده بیشتر دیده می‌شود بخصوص دخترانی که نیاز به محبت تماسی (نوازش) دارند.

وی ادامه داد: اوج نیاز یک خانم وقتی است که به بلوغ می‌رسد که نیاز شدیدی به پذیرفته شدن جسمی دارد و وقتی این فرد از لحاظ حتی جسمی پس داده شود، با اولین تماس به دام می‌افتد و حتی ممکن است مورد سوءاستفاده و آزار جنسی قرار بگیرد.

علیخانی اضافه کرد: در این خصوص سه باور بنیادی همچون اینکه من فرد دوست‌داشتنی هستم، من فرد توانمند و لایقی هستم و من بسیار ارزشمند هستم باید تقویت شود، چراکه وقتی فرد احساس بی‌ارزشی کند، عزت‌ نفس او پایین می‌آید.

وی افزود: گاهی اوقات افراد به دلیل فرار از تنهایی خود به یک رابطه پناه می‌برند این‌ فرد دارای کاراکتر بدون اعتمادبه‌نفس است و با ملاک اشتباهی که دارد وارد یک آسیب جدی می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی بابیان اینکه فرار از موقعیت تنش‌زای بی‌ارزش خانواده به یک موقعیت دیگر، یکی دیگر از ملاک‌های اشتباه است، افزود: به‌طور مثال فردی در خانواده‌ای پرجمعیت که به او به عنوان یک فرد در خانواده بها داده نشده است شدیداً احساس بی‌ارزشی داشته به دلیل تخریبی که صورت گرفته به سمت آقایی که پیشنهاد ارتباط داده فرار می‌کند.

معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی

وی در ادامه به معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی پرداخت و گفت: در اغلب مراجعه‌کنندگان اذعان دارند که در گروهی در فضای مجازی با فردی آشنا شده و سپس وارد رابطه می‌شوند و بعد اینکه رابطه شکل گرفت متوجه می‌شوند آقا متأهل است و یا مسائل دیگر و ... از آنجا که به سبب رابطه شکل گرفته به فرد وابسته شده در آن رابطه می‌ماند و دیگر تمایلی به تمام کردن آن ندارد.

این مشاور حوزه خانواده اضافه کرد: نکته دیگر این است که افراد در این نوع آشنایی‌ها دچار آزار جنسی می‌شوند، این معضل علت ریشه‌ای ثابت دارد که یکی از دلایل آن عدم آگاهی پدر و مادر و فاصله زیاد با فرزندشان است، والدین به آسیب‌های جسمی فرزندان بسیار بها می‌دهند اما از نظر روحی آنها را رها کرده‌ایم، اگر خانواده‌ها برای فرزنددار شدن آموزش ببینید، می‌توان از وقوع بسیاری از این آسیب و ضررها جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آموزش‌ها در زمینه مسائل جنسیتی باعث حساسیت فرزندان نمی‌شود؟ گفت: فرزند من اگر از من سؤال نپرسد گوشه‌ای پیدا می‌کند و جواب سؤالش را می‌گیرد، حال آنکه باید جلوی ضرر و آسیب فرزند را بگیرد من به عنوان یک مادر هستم، به‌طور مثال در خصوص تفاوت اندام جنسی، مادر نباید در مقابل سوال فرزندش خجالت بکشد و دست‌پاچه شود بلکه باید جوابی متناسب با سن فرزندش بدهد.

ضرورت وجود واحد درسی مهارت‌های زندگی در مدارس

علیخانی با تأکید بر وجود یک واحد درسی با عنوان مهارت‌های زندگی در دوران مدرسه، گفت: در ژاپن 6 سال اول زندگی تماماً مهارت‌های زندگی به فرزندان آموزش عملی داده می‌شود و کودکان را برای یک بزرگ‌سال سالم تربیت می‌کنند.

وی در ادامه با تأکید بر وجود حق انتخاب و شناخت در ازدواج افزود: افراد در ازدواج حق انتخاب دارند با برخی از افراد نباید ازدواج کرد به طور مثال شخصی که بدگمانی و سوءظن شدید دارد، شخصی که بی‌اعتماد است، شخصی که بسیار کنترل کننده است و یا اختلال دارد به‌هیچ‌عنوان درمان نمی‌شوند.

با چه افرادی ازدواج نکنیم؟

این مشاور خانواده ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که افراد در انتخاب خود به آن توجه نکرده‌اند موضوع اعتیاد است افرادی که درمان نمی‌شوند در این شرایط فرد بعد از رابطه متوجه می‌شود و اگر در تابوهایی که داریم گیر کنند مجبور هستند بسوزند و بسازند.

علیخانی اضافه کرد: با معتادانی که درمان نشدند ازدواج نکنید و جلوی ضرر را هر جا بگیرید منفعت است، معتادی که می‌گوید من به خاطر تو ترک می‌کنم بگویید نه و باید بگوید چه تو باشی و نباشی به خاطر سلامتی خودم می‌خواهم ترک کنم و این فرد باید به یک ثبات پاکی برسد تا بتوان با او ازدواج کرد.

علیخانی به بیان یکی از انتخاب‌های اشتباه در ازدواج پرداخت و گفت: یکی از انتخاب‌های اشتباه، انتخاب مرد خسیس به عنوان همسر است؛ چراکه فرد خسیس بهبود پیدا نمی‌کند و خانم تا آخر عمر باید برای خرج‌هایش توضیح دهد مگر اینکه خانم خودش مخارج زندگی را تأمین کند که این اشتباه هست، چراکه آقا باید تکیه‌گاه اقتصادی خانم باشد.

وی افراد رشد نیافته و وابسته را از موارد دیگری که نباید با آنها ازدواج کرد دانست و گفت: وابستگی و نداشتن کفایت نشان از بالغ نبودن و رشدنیافتگی یک فرد دارد به‌طور مثال اتکای بیش از حد پس از ازدواج به خانواده و مطرح کردن و اجازه گرفتن از آنها در تمام و جزئی ترین مسائل از ویژگی‌های این افراد وابسته است.

علیخانی با اشاره به مناسب بودن انجام دو تست نئو و شخصیت شناسی در ابتدای ازدواج گفت: شناخت شخصیت افراد بسیار مهم است به‌طور مثال افراد دمدمی مزاجی دارای احساساتی ناپایدار بوده و به‌سرعت احساساتشان جابه‌جا می‌شود، یا فردی که اختلال شخصیت نمایشی دارد و یا افراد دچار خودنمائی که مدام وضعیت خودش را در اینستاگرام به نمایش می‌گذارد مریض است و این اختلالات و بیماری‌ها از طریق این تست‌ها قابل تشخیص است.

علیخانی در ادامه بابیان اینکه ازدواج با افراد دوقطبی‌ هم بسیار ناخوشایند است، توضیح داد: مراجعه‌کننده‌ای داشتم که می‌گفت همسرم 6 ماه از سال خیلی حالت شیدایی و هیجان‌انگیز دارد که این افراد وقتی وارد حالت شیدایی می‌شوند فوق‌العاده وحشتناک هستند و اصلاً نمی‌خوابند و بسیار حراف می‌شوند و در مابقی سال حالت افسرده می‌گیرند و در رختخواب می‌افتند و دیگر کار نمی‌کنند.

این مشاور خانواده در پاسخ به این سؤال که چرا همه به دنبال بهترین هستند، گفت: تناسب و هم‌کفو بودن در ازدواج بسیار مهم است، طرف مقابل را پسندیده اما اگر مورد بهتر بببیند سمت آن می‌رود و در این موضوع آنچه اهمیت دارد این است که در کدام مرحله رابطه، این اتفاق افتاده است.

علیخانی در خصوص ملاک‌های ظاهری در ازدواج گفت: اولین مرحله ما بررسی فیزیک طرف مقابل است، و اهمیت این موضوع برای افراد مختلف متفاوت است برای فردی ممکن است این موضوع 90 درصد اهمیت داشته و برای شخصی دیگر اهمیت خیلی بالایی نداشته باشد اما در هر صورت هرچقدر که برای فرد مهم است باید در انتخاب به آن توجه کند.

فشار جنسی از ملاک‌های اشتباه در ازدواج

هاجر ایزدی، کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این نشست بابیان اینکه یکی از ملاک‌های اشتباه در انتخاب همسر، فشار جنسی است، افزود: یکی از مواردی که شاید در دختر و پسر باعث شود که به سوی ازدواج بروند فشار جنسی است، به‌طور مثال فردی برای مشاوره مراجعه کرده بود با آنکه می‌دانست که آقایی که به خواستگاری‌اش آمده مناسب نیست اما به دلیل آنکه از نظر جنسی در فشار بود تنها به دنبال ازدواج بود درصورتی‌که راه‌های دیگری در این زمینه همچون ورزش، تغذیه صحیح و... برای کمرنگ شدن میل جنسی وجود دارد ممکن است بعد از مدتی نیاز جنسی برطرف شود اما نیازهای اصلی را باید یافت.

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که منجر به انتخاب اشتباه در ازدواج می‌شود، عدم شناخت فرد از خویش است، ابراز کرد: خودآگاهی بسیار مهم است و در انتخاب فرد مقابل اهمیت دارد.

این مشاور خانواده بابیان اینکه رابطه باید در چارچوب عقلانیت باشد، گفت: متأسفانه افراد از تجربیات متناسب با سن خود استفاده نمی‌کنند، مسائل مادی، عاطفی، ظاهری، قد و... مهم است اما آن چیزی که بیش از همه دارای اهمیت است شناختی که فرد از خودش پیدا کرده است تا براساس آن شریک زندگی خود را انتخاب کند.

وی با تأکید بر اهمیت شناخت پیش از انتخاب و ازدواج و اینکه بدانیم طرف مقابل چه ویژگی‌هایی دارد، ادامه داد: به‌طور مثال یکی از ویژگی‌های فردی که برای ازدواج انتخاب کرده‌ایم بهانه‌گیری است در ابتدا باید ببینم آیا خود من می‌توانم با آن فرد زندگی کنم؟ چراکه در مقوله ازدواج تغییر ویژگی‌های شخصیتی در افراد بسیار کم و نادر است و در کل یک سری از صفات همچون بدبینی تغییر پیدا نمی‌کند چراکه طرح‌واره این افراد این است.

ایزدی چشم‌وهم‌چشمی را نیز یکی از ملاک‌های اشتباه رواج یافته در سطح جامعه دانست و اظهار کرد: این مسئله در حال حاضر از جوان‌ها به خانواده‌ها نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه سن افراد یکی از ملاک‌هایی مهم در ازدواج است، افزود: البته سن به تنهایی تعیین‌کننده نیست به‌طور مثال ممکن است آقایی از یک خانم کوچک‌تر باشد اما از نظر فکری بالاتر از سن خود بیاندیشد، در چنیم شرایطی سن تعیین‌کننده نیست و این موارد را جزء موارد استثناء در نظر می‌گیریم تأکید بر این است که معمولاً 3 تا 5 سال آقا از خانم بزرگ‌تر باشد.

شباهت‌ها باعث تداوم زندگی مشترک می‌شود

ایزدی با بیان اینکه تفاوت‌ها در مرحله اول ممکن است جذب‌کننده باشد، اما شباهت‌ها باعث ثبات زندگی می‌شود، افزود: به‌طور مثال یک خانم یا آقایی که نمی‌تواند از حق خودش دفاع کند نباید با فرد مشابه خودش ازدواج کند، تفاوت‌ها شاید هیجان‌انگیز باشد اما شباهت‌ها باعث تداوم زندگی مشترک می‌شود.

وی در ادامه به مشکل دیگری در زمینه ازدواج پرداخت و گفت: برخی از افراد تنها به خاطر جذابیت‌های زندگی مشترک و مراسم عروسی ازدواج می‌کنند و سپس متوجه اشتباهی خود می‌شوند، در این موارد بیشتر اشکال به خانواده برمی‌گردد که ناآگاه است، اگر در یک خانواده دختر رابطه خوبی با پدر خود داشته باشد با یک محبت کنترلش را از دست نمی‌دهد.

ایزدی در ادامه با تأکید بر اینکه ازدواج با برخی افراد که عادت‌های ناپسند دارند کاری اشتباه است، گفت: با افرادی ازدواج کنیم که برای خودشان ارزش قائل باشند و به خاطر خود عادت اشتباه را ترک کند چراکه ازدواج همیشه به خوشی نمی‌گذرد، بعد از یک مدت هیجانات تعدیل می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور مثال در بحث اعتیاد، تنها مسئله اعتیاد به مواد مخدر را نباید به عنوان یک ویژگی منفی مورد بررسی قرار دهیم بلکه در موارد بسیاری اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری، اعتیاد به دیدن فیلم‌های نامناسب و شهوانی، اعتیاد به قمار و... نیز در افراد مشاهده می‌شود که این‌ها آلارم‌هایی هستند که قبل از ازدواج باید به آن توجه شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه ازدواج با فرد شکاک یکی از انتخاب‌های اشتباه در ازدواج است، گفت: دختر خانم وارد رابطه می‌شود و خیلی خوشحال است که طرف مقابل به او اهمیت می‌دهد، سپس زمانیکه وارد زندگی مشترک می‌شود به تازگی درمی‌یابد که همسرش شکاک است و این موضوع ارتباطی به دوست داشتن ندارد، از این رو باید در بحث ازدواج با تمام وجود احساسات را کنترل کرده و عقلانی پیش برویم.

وی در خصوص اهمیت و پرداختن به ملاک‌های ظاهری گفت: فردی که قصد ازدواج دارد برای خود فهرستی از اولویت‌ها ی مورد نظر دارد معمولا در دیدار اولیه و در جلسه اول خواستگاری سنجش در مورد ظاهر طرف مقابل انجام گرفته و معمولا در این مرحله فرد به نتیجه مشخصی در مورد پسندیدن ظاهر فرد می‌رسد، اینکه با دیدن آن فرد به عنوان همسرش برانگیخته می‌شود؟ این موضوعدر جلسه اول واضح است و اگر که ظاهر مورد قبول بود برای فکر کردن و بررسی در مورد خصوصیات شخص مقابل زمان می‌گذاریم.

ایزدی ملاک دیگر در بحث ازدواج را میزان نیاز افراد به رابطه جنسی دانست و گفت: در این موارد باید دقت شود که یکی از طرفین گرم‌مزاج شدید و دیگری سردمزاج شدید نباشند و اختلاف زیادی در این زمینه نداشته باشند.

صحبت کردن راهکار شناخت فرد مورد نظر در ازدواج نیست

وی با بیان اینکه زوجین در مراحل اولیه شناخت تنها با حرف زدن به نتیجه نمی‌رسند، افزود: بیرون رفتن، خرید، مسافرت با خانواده‌ها و قرارگرفتن در موقعیت‌های مختلف بهترین راه برای شناخت فرد مقابل است، به‌طور مثال فردی که نمی‌تواند خشمش را کنترل کند را می‌توان قبل از ازدواج شناخت چراکه این افراد دچار واکنش افراطی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ازدواج با فردی که اختلال شخصیت دارد بسیار مشکل است، اضافه کرد: به‌عنوان‌ مثال اختلال شخصیت خودشیفته، دائم از خودش تعریف و عیب‌جویی می‌کند یا ازدواج با فردی که شخصیت وابسته داشته باشد شاید در ابتدا آسان باشد و بتوان کنار آمد اما فرد مقابل بالاخره به فرسودگی می‌رسد.

ایزدی با تأکید مجدد بر اهمیت خودآگاهی در ازدواج گفت: خودآگاهی یعنی چقدر خودم را می‌شناسم، آیا می‌توانم طرف مقابل را بشناسم، چراکه ازدواج باعث رشد افراد می‌شود و وقتی انتخاب بر اساس چارچوب باشد در زندگی مشترک دچار مشکل نمی‌شوند.

وی بابیان اینکه در بحث ازدواج باید فرد مقابل را به‌عنوان یک آدم مستقل قبول و به زندگی و حریم شخصی‌اش احترام گذاشت، ادامه داد: افراد نباید همیشه انتظار داشته باشند که طرف مقابل همراهیشان کند، گاهی اوقات لازم است استقلال و حریم شخصی افراد حفظ شود چراکه داشتن این حریم شخصی در چارچوب خانواده موجب دوام زندگی مشترک می‌شود.

ایزدی در پاسخ به سؤال میزان مطلوب ایده‌آل‌ گرایی در انتخاب همسر گفت: دختر و پسر قبل از ازدواج منتظر یک مورد خیلی عالی هستند اما گاهی فرد به خود و شرایطش توجهی ندارد و این موضوع بیشتر از طرف خانواده پسر مطرح می‌شود، بالا رفتن سن ازدواج یکی از آسیب‌های این ایده‌آل گرایی است است، خانم و آقایی که مرز 30 سال را طی می‌کنند عقلانی‌تر فکر می‌کنند و از این رو دیگر حاضر نیست خودش را گرفتار مشکلات مربوط به تشکیل زندگی کند.

وی ادامه داد: فردی که سنش بالا می‌رود دیگر راحت‌طلبی به سراغش می‌آید و می‌گوید برای چه باید ازدواج کنم، درصورتی‌که ازدواج یک رشد هست و کسی که دنبال یک آدم عالی می‌گردد اول باید نواقص خودش را برطرف کند.

ایزدی با تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی گفت: اگر افراد مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند به‌درستی می‌توانند زندگی را مدیریت کنند.

افرادی که بر اساس ظاهر انتخاب می‌کنند، به دلیل اخلاق طلاق می‌گیرند

ایزدی بابیان اینکه ملاک‌های ظاهری با توجه به میزان اهمیت افراد به این موضوع مهم است، گفت: در عصر حاضر فضای مجازی باعث شده است که حس تنوع‌طلبی افراد زیاد شود، اما افرادی هم هستند که بر اساس ظاهر انتخاب می‌کنند و بر اساس اخلاق طلاق می‌گیرند در نهایتاً در دادگاه‌ها همه به خاطر اخلاق طلاق می‌گیرند.

وی تأکید کرد: در نهایت زوجین باید ظاهر همدیگر را بپسندند و باید این‌قدر عزت‌نفس بالایی داشته باشند که با تمام اظهارنظرهای دیگران نظرشان راجع به همسر خود تغییر نکند.

به گزارش ایکنا ملاک‌هایی در این نشست از سوی مشاوران خانواده مطرح شد که روزانه به دلیل عدم بررسی و شناخت درست پیش از ازدواج از سوی مراجعه کنندگان برای آنها مطرح می‌شود و شاید بتوان گفت عینی‌ترن و ملموس‎ترین ملاک‌های اشتباه در انتخاب همسر بود به امید روزی که برای داشتن جامعه‌ای سالم و خانواده‌ای سالم انتخاب‌های پیش از ازدواج بر پایه منطق، عقلانیت و احساسات درست و به موقع صورت بگیرد.

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید

نقش مهم خودآگاهی در انتخاب زوجین/معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی را جدی بگیرید

انتهای پیام
captcha