لزوم معرفی الگوی جوانان در سینمای قرآنی
کد خبر: 3984765
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
قاری جوان لرستانی؛ مطرح کرد:

لزوم معرفی الگوی جوانان در سینمای قرآنی

قاری لرستانی با تاکید بر اینکه نباید الگوی جوانان شخصیت‌های غربی باشد بر لزوم معرفی شخصیت‌های قرآنی به نسل جوان تاکید کرد و گفت: فیلم‌های سینمایی قرآنی محدود و انگشت‌شمار است.

چهارشنبه ارسال شود//// خلاء وجود فیلم‌های سینمایی قرآنی/شخصیت‌های قرآنی الگوی جوانان قرار گیردیکی از مشکلات جامعه قرآنی عدم معرفی این قشر به‌عنوان خادمان قرآن در نظام اسلامی است که در این راستا خبرگزاری ایکنا لرستان برای معرفی هرچه بهتر جامعه قرآنی با محمد نیساری از قاریان جوان استان لرستان مصاحبه انجام داده که در ادامه می‎خوانید:

ایکنا ـ نحوه آشنایی شما با قرآن چگونه بوده است؟

از دوران کودکی بهترین مشوق هر فردی پدر و مادر او هستند. از کلاس سوم ابتدایی و با تشویق معلم این مقطع تحصیلی با قرآن مانوس شده و به‌طور تخصصی پیگیر آموزش قرآن شدم اما پدرم نقش مهم و کلیدی برای انس بیشتر با قرآن را داشت و اصلی‌ترین مشوق قرآنی بود.

پدرم به‌عنوان یکی از پرسنل نیروی انتظامی استان لرستان از صبح تا پایان ساعت کاری سرکار بود و بعد از آن تمام وقت خود را برای آموزش تخصصی قرآن من سپری کرد به طوری‌که در دوران کودکی من را به مؤسسه قرآنی یوسف نبی(ص) خرم‌آباد می‌برد و در آنجا از کلاس‌های درس استاد عزت‌الله گوشه‌ای بهره‌مند می‌شدم.کلاس‌های درس استاد گوشه‌ای با کرسی‌های تلاوت، جلسات قرآنی و دیگر محافل قرآنی همراه بود و به‌نوعی پایگاه آموزش تخصصی قرآن به‌شمار می‌رفت به طوری‌که بسیاری از قاریان ممتاز لرستان شاگرد استان گوشه‌ای هستند.

ایکنا ـ از اولین تجربیات مسابقات قرآنی خود بگویید؟

به‌طور رسمی و برای اولین بار در مسابقات قرآن دانش‌آموزی در مقطع سوم ابتدایی شرکت کردم و این مسابقه اولین تجربه حضور من در مسابقات قرآنی بود. در اولین تجربه حضور در مسابقات قرآن علاوه‌بر کسب رتبه اول شهرستانی در سطح استان نیز حائز رتبه اول شدم و بعد از آن انگیزه و تلاش‌ من برای آموزش تخصصی قرآن بیشتر شد.

در حال حاضر در تیپ ۵۷ سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان مشغول به ادای وظیفه پاسداری بوده و با توجه به فضای قرآنی و مذهبی که در این نهاد وجود دارد در محل کار مسائل تجویدی صوت و لحن قرآن به همکاران آموزش داده می‌شود.در کنار فعالیت‌های قرآنی کارهای مداحی و تدریس را نیز انجام می‌دهم و از طرفی هم گاهاً با حضور در محلات حاشیه‌ای و فقیر‌نشین شهر، کلاس‌های تجوید روخوانی و روان‌خوانی قرآن برگزار می‎کنم.

ایکنا ـ تاکنون چه رتبه‌هایی کسب کرده‌اید؟

کسانی که سعادت حضور در مسابقات قرآنی و مذهبی را کسب می‌کنند همه به‌نوعی برنده مسابقات هستند و این مسابقات نوعی فرصت برای انس بیشتر با کلام‌الله مجید است. طی این سال‌ها مقام دوم کشوری مسابقات دانش‌آموزی در رشته قرائت، مقام اول استانی در مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان لرستان در رشته قرائت، رتبه اول مسابقات قرآن ویژه نوجوانان با عنوان شکوفه‌ها و کودکان، نفر اول مسابقات اذان در استان لرستان، نفر اول مسابقات قرآن در رشته ترتیل، رتبه دوم مسابقات قرآن فرزندان ناجا در مشهد و معرفی به عنوان نخبه قرآنی استان از موفقیت‌هایی است که به برکت انس با قرآن حاصل شده است.

با چه آیه‌ای بیشتر مانوس هستید؟

واژه به واژه، آیه به آیه و تمام واژگان قرآن باعث آرامش روحی و روانی انسان می‌شود چراکه تاکید ائمه معصومین و علمای دین بر انس مستمر و همیشگی با قرآن است. انس روزانه با قرآن باعث از بین رفتن تمام مشکلات روحی و روانی انسان می‌شود.در بین آیات قرآن کریم علاقه و انس عجیبی با آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» دارم زیرا این آیه آرامش دهنده و باعث تقویت انس و مودت با قرآن کریم است.این آیه هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ واژگانی باعث آرامش روحی و روانی من می‌شود و هم انس ما با این آیه نسبت به دیگر آیه‌ها بیشتر است.

مهم‌ترین چالش جامعه قرآنی چیست؟

عمده مشکلات قرآن جامعه قرآنی در سطح ملی است و جامعه قرآنی استان لرستان نیز به‌تبع با آن گریبان‌گیر است. عدم آموزش پایه قرآن در مدارس باعث آشنایی کمتر نوجوانان و جوانان با قرآن می‌شود که در این راستا نقش آموزش و پرورش برای تحکیم آموزش قرآن در نسل جوان و کودکان بیشتر است. این در حالی‎است که در آموزش و پرورش نگاه جدی به قرآن دیده نمی‌شود از طرفی کلاس‌های قرآن توسط کسانی تدریس می‌شود که مدرس آن نیستند از طرفی جلسات و کلاس‌های قرآن در آموزش و پرورش جدی گرفته نمی‌شود و عمدتاً این کلاس‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

عمده آموزش‌های قرآنی در همان سطح ابتدایی روخوانی و روانخوانی قرآن مانده است در صورتی‌که آموزش و پرورش می‌توانست با ترفندهای دیگری که باعث جذب دانش‌آموزان به قرآن و فهم بهتر آن شود باعث ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه شود نه اینکه قرآن را به‌عنوان یک درس جانبی و حاشیه‌ای در نظر بگیرد.

امروزه برداشت قاطبه جامعه از قرآن فقط برای تلاوت در مراسمات فاتحه‌خوانی است. در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که حداقل روزی یک آیه تلاوت کنید اما جامعه ما حتی با تلاوت یک آیه از قرآن کوتاهی می‌کند در حالی‌که یکی از چیزهایی که در قیامت از انسان سؤال می‌شود قرآنی است که در خانه موجود است و فردای قیامت از انسان درباره عدم توجه به آن و عدم بهره‌گیری از معارف و آن سؤال می‌کند.

قرآن اولویت دهم مسائل فرهنگی ما نیست از طرفی کمبود مؤسسات و نهادهای تخصصی قرآن احساس می‌شود. شاید در سطح مرکز استان چند مؤسسه تخصصی قرآن داشته باشیم اما در اکثر شهرستان‌ها مؤسسه قرآنی فعال وجود ندارد که ناشی از کمبود اعتبار توجه به قرآن در اولویت قرار نگرفتن مسائل فرهنگی است.

مشکل دیگری که به‌عنوان چالش جامعه قرآنی مطرح است عدم توجه به تبلیغات میدانی در حوزه قرآن است. در سطح شهر یکی از بیلبوردهای تبلیغاتی به قرآن و ترویج تبلیغ محیطی آیات قرآن اختصاص پیدا نمی‌کند.از طرفی عدم کادرسازی مربیان قرآن نیز در لرستان وجود دارد. ما در سطح استان مربیان پابه کار و تخصصی داریم که نمونه آن استاد عزت‌الله گوشه‌ای، مهدی سعادتی‌کیا، وحید کرمی است اما مشکل ما کادرسازی است بدین معنا که اگر این افراد به هر جهتی بروند نیروهای جایگزین آنها وجود ندارد لذا باید کلاس‌های آموزش استادسازی قرآن و پرورش اساتید قرآنی در سطح استان به‌طور جد و مورد پیگیری و بررسی قرار بگیرد.

از نظر شما راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی کدام‌ها هستند؟

ترویج فرهنگ قرآنی در استان لرستان مستلزم عزم عمومی است.فراگیر شدن تلاوت قرآن و برقراری جلسات قرآن مهمترین عامل ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی می‌شود. در یک مقطع جلسات قرآن رونق داشت اما امروز جلسات قرآنی کمرنگ شده است.

برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآن باید قرآن را از پایه شروع کنیم و لازمه آموزش پایه‌ای قرآن آموزش والدین است بدین معنا که اگر پدر و مادر قرآنی نباشند فرزندان هم نمی‌توانند قرآنی باشد لذا باید برای والدین زمینه آموزش قرآن فراهم شود.

توجه رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما به آموزش به توسعه فرهنگ قرآنی کمک می‌کند به شرطی‌که صدا و سیما برای هر پایه سنی یک آموزش خاص داشته و در این راستا برنامه‌های آموزنده و جذابی را تهیه و پخش کند.

نباید اجازه بدهیم قهرمان و الگوی کودکان و نوجوانان ما الگوهای غربی و بیگانه باشد بلکه باید الگوهای جوانان ما در یک جامعه اسلامی الگوهای قرآنی باشند و برای حل این مشکل باید شخصیت‌های قرآنی را با روش‌های مختلف به نسل جوان معرفی کنیم.

خلاء عدم وجود فیلم‌های سینمایی مستند، انیمیشن و سریال‌های قرآنی احساس می‌شود. فیلم‌های سینمایی قرآنی انگشت‌شمار هستند و شاید به حد سریال یوسف پیامبر خلاصه شده است.رسانه‌ها باید به آموزش قرآن اهتمام کنند و برای اینکه جامعه قرآنی داشته باشیم باید از ظرفیت تمام رسانه‌ها برای نشر فرهنگ غنی قرآن و و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha