قرآن آموزان مناطق پایین شهر همدان در انتظار واقفین
کد خبر: 3984026
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹
تلاش ایکنا برای جذب خیران قرآنی 2/

قرآن آموزان مناطق پایین شهر همدان در انتظار واقفین

تعدادی از قرآن آموزان در مناطق پایین شهر همدان به دلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه از آموزش‌های قرآن بی‌بهره مانده‌اند و این محرومیت از جهتی اهمیت دوچندان می‌یابد که آسیب‌های اجتماعی زیادی در این مناطق کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قرآن آموزان مناطق پایین شهر همدان در انتظار واقفین 2در شماره اول این گزارش خواندیم که تعدادی از قرآن آموزان همدانی به علت عدم توانایی در پرداخت شهریه از آموزش‌های قرآن بی‌بهره مانده‌اند.

در بین این کودکان حافظانی بودند که با وجود حفظ هفت جز از قرآن، به علت مشکلات مالی نتوانستند به کلاس‌های خود ادامه دهند.

این مسئله زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که می‌بینیم در مناطق پایین شهر که اغلب قرآن آموزان توانایی پرداخت شهریه ندارند آسیب‌های اجتماعی زیادی این کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

راهکار مهم حل این مشکل به دست واقفان و خیرین نیک اندیش رقم می‌خورد از این رو به سراغ این افراد آمدیم تا از نیات آنها مطلع شویم، پای گفت‌وگو با یک خیر می‌نشینیم.

اعظم .ا، یکی از خیرین همدانی، با بیان اینکه دخترم از پنج سالگی وارد جامعةالقرآن شده بود و از این طریق با این مجموعه آشنا شدم، اظهار کرد: از این محیط بسیار راضی بودم، با نهایت احترام و ادب با خردسالان برخورد می‌کردند و همین امر موجب جذب شدن من به این محیط شد.

وی یادآور شد: پس از رفت و آمد مکرر به این محیط کاملا با مدیر مؤسسه و مربیان جامعةالقرآن آشنا شدم، خودم معلم هنرستان و همسرم کارمند است زندگی کاملا معمولی داریم اما از حقوق خود مبالغی را پس انداز کرده بودیم، هر از چند گاهی کمک مالی اندکی از طریق این مؤسسه به خانواده‌های نیازمند قرآن آموزان داشتیم روزی یکی از اعضای این مجموعه با بنده تماس گرفت و گفت قرار است یک مکان برای جامعةالقرآن در خیابان شریعتی تملک کنیم، برای خرید این مکان انتظار کمک داشتند.

اعظم. ا ادامه داد: وقتی این موضوع را با همسرم در میان گذاشتم استقبال کرد، گرچه انسان های ثروتمندی نیستیم اما حقیقت این است که همه چیز در این دنیا فانیست، زیبایی، عمر، اموال و دارایی همگی از بین رفتنی هستند اما آنچه باقی می‌ماند عمل صالح و اندوخته ماست.

وی با بیان اینکه 220 میلیون تومان از پس انداز خود برای تملک یک واحد جامعةالقرآن در خیابان شریعتی هزینه کردیم، اظهار کرد: امیدوارم این اندوخته در زمانی که دستانم خالیست و از این دنیا می‌روم به دادم برسد و خداوند از من راضی باشد.


بیشتر بخوانید:


اعظم.ا یادآور شد: گرچه در کشور ما مردم برای ائمه علیهم‌السلام خود بسیار خرج می‌کنند اما متاسفانه قرآن در این بین محجور مانده است، به طوری که مواردی داشتیم مردم طلاهای خود را برای ساخت ضریح امامان پرداخته‌اند اما کار خاصی برای قرآن و ترویج آن انجام نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: این درحالی است که پیامبر اکرم(ص) وقتی می‌خواستند از دنیا بروند می‌فرمایند من دو چیز گران‌بها در میان شما به امانت می‌گذارم یکی اهل بیت و دیگری کتاب قرآن، خوشبختانه برای اهل بیت خیلی خوب هزینه می‌شود اما برای ترویج فرهنگ قرآنی کار زیادی انجام نمی‌دهیم.

این خیر همدانی تأکید کرد: اگر کودکان ما با قرآن آشنا نشوند و مسیر زندگی خود را نشناسند به انحراف کشیده می‌شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه دبیر آموزش و پرورش هستم در ارتباط با دانش آموزانم متوجه این موضوع شدم که دانش آموزانی که با قرآن و ائمه مأنوس بودند نسبت به سایر دانش آموزان خیلی آرامش درونی داشتند در حقیقت یک رسول باطنی در درون آنها وجود داشت که بتوانند مسیر حقیقی را به درستی تشخیص دهند.

این خیر همدانی با اشاره به اینکه دلم نمی‌خواهد با ذکر نامم نیتم در وقف این مبلغ اندک خراب شود و غرور مرا فرا بگیرد، افزود: خداوند بخشندگان بی‌منت را دوست دارد و خودش با آنها معامله خواهد کرد این نوید قرآن است.

تصمیم گرفتیم ماحصل زندگیمان را پیش خدا پس‌انداز کنیم

اعظم. ا با بیان اینکه امیدوارم این مسیری که انتخاب کرده‌ایم در نحوه زندگی فرزندانمان تأثیرگذار باشد، افزود: ما جز این مبلغ پس انداز دیگری نداشتیم، اما تصمیم گرفتیم ماحصل زندگیمان را پیش خدا پس‌انداز کنیم تا در آینده نتیجه آن به ما و زندگی فرزندانمان برگردد.

وی ادامه داد: پس از این تصمیم خداوند برکتی در زندگی ما انداخته که واقعا منشأ آن را نمی‌دانیم، خداوند به درآمد ما برکتی بخشید و هیچ‌گاه ما را درمانده نگذاشته است.

احمد علی‌پور، یک خیر همدانی دیگر در ادامه تصریح کرد: برداشتن حتی یک قدم در مسیر قرآن توفیق می‌خواهد، کمک من و خانواده‌ام در این راستا قابل طرح نیست.

وی با تأکید بر اینکه هر آنچه برای ترویج فرهنگ قرآنی و سیره ائمه علیهم‌السلام انجام دهیم باز هم جای کار دارد، افزود: چهار فرزند دارم که یکی از آنها حافظ ده جزء و دیگری حافظ جزء سی قرآن کریم هستند، که هر دو در جامعةالقرآن رشد یافته و موفق به حفظ قرآن شده‌اند.

این خیر همدانی با اشاره به اینکه گاهی همسرم به صورت افتخاری مربی‌گری برخی کلاس‌های جامعةالقرآن را بر عهده می‌گیرد، افزود: کمک مالی ما هم به این مؤسسات اندک بوده و دوست نداریم مبلغ آن را ذکر کنیم که تأثیری در نیات ما داشته باشد.

مجتبی جمالی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه کودکانی که از سنین پایین وارد برنامه‌های قرآنی می‌شوند قرآن با پوست و گوشت آنها عجین شده و آثار و برکاتش در شخصیت آنها نمایان می‌شود، افزود: امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند «هر فردی که از دوران جوانی قرآن بخواند، قرآن با پوست و گوشتش آمیخته خواهد شد.»

جمالی اظهار کرد: متأسفانه در مناطق پایین شهر به علت شرایط مادی حاکم بر خانواده‌ها امکان ورود به جامعةالقرآن وجود ندارد چراکه این مؤسسات خصوصی هستند و برای گذراندن دوره‌های مختلف باید هزینه پرداخت شود.

وی ادامه داد: اگر شرایطی فراهم شود که قرآن آموزان مناطق کم برخوردار بتوانند از این کلاس‌ها استفاده کنند زمینه‌های پیشگیری از بسیاری آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌شود.

وقف‌های قرآنی بسیار محدود هستند

جمالی با بیان اینکه اداره کل اوقاف در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در مناطق مختلف شهر همدان به مناسبت‌های مختلف کلاس‌های آموزش قرآن در رشته‌های مختلف برگزار می‌کند، افزود: متاسفانه طی دو سال اخیر این کلاس‌ها به علت شیوع کرونا برگزار نشده است.

وی درباره موقوفات قرآنی گفت: نه تنها شهر همدان از منظر موقوفات قرآنی ضعیف است بلکه این وضعیت در سراسر کشور نیز حاکم است اگر واقفین وقف‌های خود را به سمت و سوی وقف‌های قرآنی سوق دهند از درآمد حاصل از این وقف‌ها می‌توان برای پرداخت شهریه قرآن آموزان استفاده کرد.

جمالی اضافه کرد: اگر واقفین از آثار و برکات وقف‌های قرآنی آگاهی داشته باشند قطعا وقف‌های خود را به این سمت و سو سوق خواهند داد.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان همدان یادآور شد: این اداره کل تبلیعات زیادی را برای جذب وقف‌های قرآنی دارد علاوه بر این هر کسی برای وقف مراجعه می‌کند توضیحات لازم از وقف‌های قرآنی ارائه و آنها را نسبت به آثار و برکات وقف‌های قرآنی آشنا می‌کنیم.

خوشبختانه پیگیری ایکنا منجر به پرداخت شهریه تعدادی از قرآن آموزان توسط خیرین شد امیدواریم روزی شاهد این باشیم که هیچ کودکی در استان نباشد که به علت مشکلات مالی از آموزش قرآن محروم بماند.

گزارش از عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha