برگزاری همایش «زنان؛ یاریگران زندگی» در ارومیه
کد خبر: 3982101
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

برگزاری همایش «زنان؛ یاریگران زندگی» در ارومیه

همایش «زنان؛ یاریگران زندگی» با محوریت پیشگیری از مصرف مخدر، امروز در ارومیه برگزار شد.

ارسالی امروز| برگزاری همایش زنان یاریگران زندگی در ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، همایش «زنان یاریگران زندگی»، با حضور پریسا علیلو، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، سردار مسعود خرم‌نیا، فرمانده انتظامی آذربایجان غربی و تعدادی دیگر از مسئولان، امروز، 14 تیر ماه در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

علیلو اظهار کرد: باید سیاست گذاری‌های مبتنی بر پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه در حوزه زنان و خانواده جدی‌تر و برجسته‌تر باشد. اعتیاد به مواد مخدر یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین معضل یک جامعه بوده و در عصر حاضر با تغییراتی که در عرصه سوئمصرف مواد مخدر و کاهش سن مصرف به وجود آمده این خطر روزبه‌روز دامنه وسیع‌تری پیدا می‌کند و رویکردهای مواجه با این پدیده شوم نیز تغییرات اساسی می‌طلبد.

وی بیان کرد: جهان امروزه بعد از آزمون‌ و خطاهای فراوان به این واقعیت رسیده که استفاده از نگاه ایجابی مبتنی بر نقش مهم خانواده در پیشگیری یکی از اصلی‌ترین راه‌های مقابله است. شعار امسال سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر هم نشان از این واقعیت دارد تا با اتخاذ نگاه مبتنی بر خانواده محوری با تکیه‌بر پیشگیری‌های اولیه و با تقویت و تحکیم روابط همدلانه در خانواده گامی مهم در این عرصه برداریم. 

علیلو ادامه داد: برای هر نوع مواجهه با این پدیده آسیب‌زا فقط با بازگشتن به‌سوی خانواده به‌عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی امکان‌پذیر است و به همین دلیل زن به‌عنوان رکن اصلی و آموزگار خانواده با توجه به جایگاه تربیتی که در خانواده و جامعه ما دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی،تصریح کرد: متأسفانه هنوز مهم‌ترین استراتژی خانواده‌ها و جامعه در مقابله با لغزش‌های زنان طرد و دوری گزینی این افراد است و لاجرم در دامان آسیب‌های عمیق‌تر و جبران‌ناپذیرتر افتاده‌اند با علم بر این موضوعات دستیابی آمار ده درصدی از جمعیت معتادان برای زنان اتفاق خوشایندی نیست و نباید توجه به آن جزو اولویت های بعدی باشد.

وی افزود: کشیده شدن دامنه اعتیاد زنان از مناطق کم برخوردار و حاشیه‌نشین به سطح عام‌تری از جامعه نظیر مراکز ورزشی، آرایشگاه‌ها، پارک‌ها، جمع‌های دانشجویی و دوستانه واقعیتی است که اگرچه به لحاظ کمی قابل‌توجه نیست اما به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و الگوپذیری نسل جدید باید به‌طور جدی در دستور کار همه باشد. دو واقعیت مهم در این رابطه وجود دارد اول اینکه رشد اعتیاد زنان سریع‌تر از مردان است و دوم اینکه اثرگذاری اعتیاد یک زن در جامعه آثار و پیامدهای غیرمستقیم ده‌ها برابر آثار و تبعات اعتیاد مردان است. در همین راستا اداره کل امور زنان و خانواده و کمیته پیشگیری از اعتیاد در حوزه زنان و خانواده بر خود لازم دانسته تا همسو با برنامه ریزی‌های شورای هماهنگی که در این خصوص صورت می پذیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: اداره‌کل امور زنان در طی دو سال اخیر با همکاری نزدیک با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در ارائه این برنامه‌ها و اعلام نظرات مشورتی و کارشناسی خود در حیطه اعتیاد زنان ورود کرده و تلاش‌ها بر این بوده که بتواند نقش درستی را در این عرصه ایفا کند.

وی بیان کرد: باور به اثرگذار بودن مشارکت‌های مردمی از جمله مشارکت سازمان‌های غیردولتی و تسهیلگران در حل مشکلات جامعه از جمله اعتیاد ما را بر آن داشته تا در جهت تقویت این ظرفیت در کل استان قدم برداریم و با همکاری کارشناسان امور بانوان فرمانداری‌ها طرح یاریگران زندگی ویژه مادران و کودکان را در ۱۷ شهرستان برای جامعه هدف بالای هزار نفر اجرا شد.

علیلو افزود: با جذب اعتبار برای کمیته زنان و خانواده اقدام به ساخت سه فیلم مستند با موضوع پیشگیری از اعتیاد بانوان و کودکان؛ طراحی سامانه زاک، برگزاری کارگاه آموزشی در ۱۷ شهرستان همراه با برپایی نمایشگاه اشنایی با مواد مخدر برای مادران و کودکان، کارگاه آموزشی در سیلوانا و سرو، آموزش میدانی در جوامع محلی جامعه مدنظر طرح تاب آوری اجتماعی زنان، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با کارشناسان بانوان شهرستان‌ها و نخبگان و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت پارلمان مشورتی زنان شهرستان‌ها در اجرای طرح یاریگران زندگی، پیگیری تسهیلات اشتغال بانوان بهبود یافته از کمیته امداد، عقد تفاهم‌نامه مختلف و اختصاص یک بند به بحث پیشگیری و یاریگری و توانمندسازی، هماهنگی با کانون وکلا و دادگستری برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی حقوقی و تهیه و اعطای ۳۰۰ بسته معیشتی به خانواده‌های مناطق آسیب دیده از جمله اقداماتی است که تاکنون صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha